Gå til innhold

KRONIKK: – Tillit og risikodeling gir mer for pengene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra at denne artikkelen kommer med IBM som avsender.

Langsiktige relasjonskontrakter virker som en usedvanlig dårlig strategi hvis man tar IBM som eksempel.

Problemet er at den beste kompetansen for utvikling av løsninger sitter hos mindre bedrifter eller kule multinasjonale.

Jeg vet ikke om en eneste kompetent IT-utvikler som i det hele tatt ville vurdere å jobbe for IBM i Norge (folk vil absolutt jobbe for IBMs laber i USA, men de jobber aldri på norske prosjekter).

IBM har veldig bra teknologi, men det finnes ikke sjans for at man får tak i bra norsk IT-kompetanse om man har en langsiktig relasjon med IBM.

Så hvordan kan man få mindre norske IT-bedrifter til å nå opp i budrunder i offentlige anskaffelser?

Forrige året var jeg med i en offentlig anskaffelse. Det var interessant. Jeg er 100% sikker på at jeg var best teknisk kvalifisert fordi anbuded ba om å bruke en open-source teknologi som jeg har vært med på å utvikle og det finnes ingen andre i Norge i den situasjonen. I tillegg hadde jeg kontrakter med partnere og eksperter i flere land. Jeg har direkte kontakt med utviklingsteam osv.

Anbudet ble forkastet før teknisk gjennomgang ble gjort. Grunnen var at de ikke trodde jeg hadde økonomisk gjennomføringsevne. Uklart hvordan de kom frem til det, men antagelig pga for lavt overskudd i mitt firma.

Jeg forstår at Staten har behov for å kunne saksøke, men faktum er at staten gjerne satser milliarder på it-prosjekter bare de kan saksøke, men velger bort beste kompetanse om de kan tape noen millioner pga leverandørkonkurs.

Det koster milliarder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om en eneste kompetent IT-utvikler som i det hele tatt ville vurdere å jobbe for IBM i Norge.

Jeg kjenner trolig ikke deg, men jeg har arbeidet for IBM i Norge, så da er jeg vel ikke en kompetent IT-utvikler.

https://memegenerator.net/instance/50107226

Ja jeg kjenner flere som har hatt intern-stillinger hos IBM i USA, men jeg har aldri hørt noen som vurderte å jobbe som IT-utvikler for IBM i Norge.

Du som kjenner IBM, kan du fortelle meg hva som vil virke tiltrekkende i IBM Norge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GnAistlz

Argumentene høres fornuftige ut, men IBM som avsender gjør at troverdighet i gjennomføringen mangler fullstendig. Jeg støtter argumentene til første taler. IBM Norge's kjernekompatanse er salg, kontrakter (med for IBM bunnsolide T&Cs) og i noen grad (ikke le) prosjektledelse. De forsøker selvsagt å skyve den (det skal sies) imponerende amerikanskje innovasjons-DNA foran seg også her hjemme, men i praksis er det en strategi uten troverdig forankring. Troverdighet og tillit skapes gjennom handlng og de gode ekspemplene for dette mangler kanskje i særlig grad hos IBM Norge. Hvis modellen som Nordheim gjør seg til talsmann for er så fremtidsrettet for offentlig sektor kan man jo spørre om den har bevist sin styrke noe annet sted hvor IBM (og Nordheim) har forsøkt seg, feks. Danmark? Nei, jeg tror mer på å hente de gode modellene fra oljeindustrien der tette relasjoner med leverandørindustrien har bidratt til innovasjon, enn fra norske avleggere av amerikaskje IT mastodonter med kvartalsøkonomien som bærende kultur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...