Gå til innhold

Motorola vs Iphone


Anbefalte innlegg

Motorola Moto G4 Plus    Iphone 7
Resolusjon: 1080x1920  >   Resolusjon: 750x1334
Skjermkvalitet: 401 ppi pixel density  > Skjermkvalitet: 326 ppi pixel density
Minne: 3GB RAM >   Minne: 2GB RAM 
Lagring: 32GB  -  Lagring: 32GB
Processor: 1,5GHz quadcore <  Processor: 2,3GHz quadcore
Kamera: 16 MP > 
 Kamera: 12 MP   
Batteri: 3000 mAh >  Batteri: 1960mAh

Pris: 2499,-  >  Pris: 7390,-

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Er det et spørsmål her? Håper du ikke ser deg blind på tall på et papir. iPhone 7 er i teorien mye dårligere speccet enn de dyreste Androidene, men yter allikevel bedre. Så det er mye du må ta med i et slikt regnestykke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det et spørsmål her? Håper du ikke ser deg blind på tall på et papir. iPhone 7 er i teorien mye dårligere speccet enn de dyreste Androidene, men yter allikevel bedre. Så det er mye du må ta med i et slikt regnestykke.

 

I teorien finnes det en dimensjon hvor jeg er en transe fjøsnisse som danser baklengs inn i fuglekassa men det hjelper lite.

 

Men ja prosessoren til Iphone 7 er fantastisk og det er det som avgjør hastigheten på operativ systemet med mindre det er flere prosesser på en gang da er RAM viktigere og der er for eksempel Motorola G4 plus 32gb og 64gb bedre enn Iphone 7. Du har rett i at det er mange variabler som for eksempel Iphone 7 er IP68 sertifisert men det er også S7 Edge og  prosessoren på S7 Edge like bra som Iphone 7.

 

Mitt spørsmål er da, utgjør den teoretiske bedre ytelsen på Iphone 7 en 296% dyrere pris når nesten alt av hardware er bedre på en Motorola G4 plus? Et merke som mange mener er dritt.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Motorola Moto G4 Plus    Iphone 7

Resolusjon: 1080x1920  >   Resolusjon: 750x1334

Skjermkvalitet: 401 ppi pixel density  > Skjermkvalitet: 326 ppi pixel density

Minne: 3GB RAM >   Minne: 2GB RAM 

Lagring: 32GB  -  Lagring: 32GB

Processor: 1,5GHz quadcore <  Processor: 2,3GHz quadcore

Kamera: 16 MP >  Kamera: 12 MP   

Batteri: 3000 mAh >  Batteri: 1960mAh

Pris: 2499,-  >  Pris: 7390,-

 

 

Sammenligningen din blir jo ikke korrekt siden du åpenbart må ha sett på spesifikasjonene til en internasjonal utgave av Motorola G4 Plus og ikke den som selges i Norge da du oppgir feil intern lagringsplass og minne i forhold til versjonen du får i norske butikker som Komplett.no og Elkjøp. 

 

Jeg er enig i at skjermen på iPhone 7 burde hatt høyere oppløsning, men nå sammenligner du jo en mobil med 4,7" skjerm (iPhone 7) mot en med 5,5" skjerm (Moto G4 Plus). Mer riktig ville vel vært å sammenligne iPhone 7 Plus som også har 5,5" skjerm (men som jo er enda dyrere enn 7'eren).

 

På utgaven som selges i Norge har Motorola G4 Plus 2 GB RAM ifølge Komplett.no, Elkjop.no med flere. Så her er det helt likt som iPhone 7 og med et mer lettdrevet operativsystem så vil nok iPhonen være overlegen med samme mengde ram mot Android siden det er litt mer tungdrevet.

 

På utgaven som selges i Norge kommer Motorola G4 Plus med 16 GB intern lagringsplass. Selvfølgelig med mulighet for å bruke minnekort, noe man ikke kan med en iPhone. Eneste bakdelen med minnekort er at det vil være en god del tregere enn internminnet i telefonen.

 

Prossesoren i iPhone 7 er overlegen Motorolaen, det samme er GPU'en.

 

Mer megapixler sier ingenting om kvaliteten på kameraet. Skumleste et par tester og Motorolaen får gode skussmål for kameraet men det er som Tek.no skriver ikke på nivå med eksempelvis Samsung S7, noe Iphone 7 er. Personlig syntes jeg Samsungen S7 Edge'en som jeg har hatt som jobbmobil leverte bedre bilder enn Iphone 7 Plus'en i eksempelvis mørke omgivelser, om enn marginalt. Jeg er dog ganske sikker på at både iPhone 7 og Samsung S7 er bedre enn Motorolaen, selv om de begge har 12 mpix mot G4 Plus sine 16 mpix. 

 

Mer batteri i Motorolaen er en fordel men samtidig er iOs mer lettdrevet. Fordelen til iOs er at det bruker lite strøm i standby sammenliget med Android mens det med aktiv bruk nok drikker en god del batteri som alle andre mobiler. Jeg tipper du likevel, til tross for større skjerm på Motorolaen, vil kunne bruke denne aktivt lengre enn iPhonen før laderen må frem. Med mindre du er en som har mobilen i standby over lange perioder, der har Android en tendens til å trekke mer batteri enn iPhone.

 

Motorolaen kommer med Android 6 som er en generasjon bak siste versjon mens iPhone 7 vil få nyeste oppdatering på dagen i flere år frem i tid. Fremtidige oppdateringer vil være høyst usikre med Motorolaen.

 

Oppsummert så gir Motorolaen veldig mye mobil for pengene men den har svakere prossesor og GPU, samme intern lagrinsplass (med mulighet for minnekort), samme mengde RAM, kamera med høyere antall megapiksler uten at det betyr kameraet er bedre, større batteri, større skjerm og oppløning og en markant lavere pris enn iPhone 7.

 

Jeg mener at man kan ikke bare sammenligne spesifikasjoner for å kunne si at mobil X er "bedre" enn mobil Y. For å dra en enkel analogi så er ikke nødvendigvis en Skoda med større innvendig plass, større motor og mer utstyr bedre enn en BMW til tre ganger prisen selv om BMW'en har mindre innvendig plass, mindre motor og mindre utstyr for prisen da ting som kjøreglede, komfort, byggekvalitet veier opp for Skoda'ens overtak på papiret. Med iPhone får du iOs som for mange er viktig i forhold til brukeropplevelsen, tilgjengelige applikasjoner og spill i tillegg til et svært bredt utvalg tilbehør som du bare kan drømme om med Motorolaen. Har du investert mye penger i en mobilplattform som i kjøp av apps, tilbehør o.l. så er det også vanskelig å bytte til noe annet. 

 

De som er interessert i en iPhone 7 ville nok aldri vurdert Motorolaen uansett siden denne har 5,5" skjerm mot iPhone 7 sine 4,7". Mer realistisk ville vært å sammenligne med iPhone 7 Plus siden denne har 5,5" skjerm også. Da vil iPhonen ha mer minne, samme skjermstørrelse og oppløsning, enda høyere pris og nesten samme batteristørrelse. Salgstallene sier vel at flere finner det verdt prisen å gå for en iPhone fremfor å gå for en billigere modell fra eksempelvis Motorola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De som er interessert i en iPhone 7 ville nok aldri vurdert Motorolaen uansett siden denne har 5,5" skjerm mot iPhone 7 sine 4,7". Mer realistisk ville vært å sammenligne med iPhone 7 Plus siden denne har 5,5" skjerm også. Da vil iPhonen ha mer minne, samme skjermstørrelse og oppløsning, enda høyere pris og nesten samme batteristørrelse. Salgstallene sier vel at flere finner det verdt prisen å gå for en iPhone fremfor å gå for en billigere modell fra eksempelvis Motorola.

 

 

Hmm det er sannt, ja jeg tok feil angående versjonen av Motoralan. Til sammenligning da så betaler en 359% dyrere telefon for Iphone 7 Plus mot G4 Plus for 1GB mer minne, mye bedre CPU/GPU og fortsatt dårligere batteri, men du tar ikke hensyn til at Motorola G4 Plus nå kan oppdateres til Nuggatten og kjører en spesiell "stripped" versjon av android som gjør at den bruker mindre batteri og mindre system ressurser.

 

Beste sammenligningen angående beste telefon vil være å sammenligne Iphone 7 med Motorola Moto Z Force som har enda bedre skjerm, bedre minne, bedre batteri, nesten like bra prosessor, bedre kamera og mye bedre tilbehør som får apple til å se ut som the Rednecks Choice. Og den er fortsatt over 2000kr billigere.

 

Men det var spesielt prisen og det en får til gjengjeld, som jeg presisterte i OP så er Iphone 7 bedre prosessor og som du korrekterte meg så har også Iphone 7 litt bedre minne med mindre du kjøper tilsvarende Motorola fra utlandet.

 

Jeg jobber med apple/android og apple operativ systemet folk har gjort seg komfortable mer er i teorien og hvis en kan å bruke det bedre enn android, men for en person som jobber med dette daglig så er det ikke tilfelle for de fleste forbrukere i Norge.

 

Og da syns jeg det er rart at folk betaler 250-360% mer for en telefon som når alt kommer ned til det ikke er så markant mye bedre med mindre en vil innsnevre fokus området til prosessor istedenfor å ta så mange variabler som mulig i betraktning.

 

Med det du sier at folk mener 360% dyrere pris er verdt forskjellen er konklusjonen min at selve ytelsen ikke noe lengre tilsier hva som er beste telefonen, men at branding og fordommene som kommer med det er viktigere.

Endret av Gunman1986
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Moto G4 Plus er sikkert en super telefon for prisen, men når du først skal sammenligne, kan du ta med at Motorola:

- ikke er vanntett

- er ca 40 % tykkere enn iPhone

- ikke støtter 802.11ac WiFi (iflg gsmarena.com)

- har mindre blenderåpning på kamera

- ikke har NFC

- støtter "bare" LTE Cat 4 (max 150 Mbps), iPhone støtter Cat 9 (max 450 Mbps)

- har mye dårligere videomuligheter

- har svakere selfie-kamera

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Du kan ikke sammenligne en stasjonær billig pc fra Acer med en dyr top end laptop fra f.eks Lenovo. Det er mange aspekter som gjør den ene dyrere enn den billigste. Størreslen har mye å si for noen. Det er ikke uten grunn at en Ferrarri koster mer enn en Skoda, selv om du på papiret kanskje får like mye bil i en Skoda, så er det fordyrende aspekter ved Ferrarien.

 

Ingen som påstår at Motorola er noen dårlig telefon, og for folk flest er denne du nevner mer enn bra nok.

 

Men for meg er den stor og klumpete, kameraet er ikke verst, men langt dårligere enn iPhone. Den har større batteri, men bruker mye mer batteri i standby pluss at Android er mye dårligere på batteribruk en IOS.

 

Det hele kommer an på hva du ser etter i en telefon. Er du interessert i en toppmodell kjøper du ikke denne fra Motorola, fordi du rett og slett er ute etter noe som har topp ytelse på alle punkter. De er jo en grunn til at folk kjøper Samsung Galaxy S7 heller enn denne fra Motorola.

 

Ingen heller som påstår at iPhone 7 er en billig telefon. Jeg synes prisene er hinsides all fornuft, men det er flere Sonyer, Samsunger og andre telefoner nå som koster en arm og et bein, så her er heller ikke Apple alene. 

 

Om denne sammenligningen din skal være noe fornuftig, så får du heller sammenligne den med et lignende produkt, som f.eks de nyeste fra Sony eller Samsung og ikke med et produkt som faktisk har en ganske annen målgruppe.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har ikke iPhone 7, men 6S+. Og, en Moto G4+.

 

Moto gir deg sinnsykt mye for pengene, og er en flott telefon. iPhone forsvarer muligens ikke prisen, men den har wow-faktor til 1000. Den er smooth, har en fantastisk byggekvalitet, flott skjerm (glem antall piksler) og software ligger et par hakk over Moto i brukeropplevelse.

 

Moto er øl og pølser, iPhone er kaviar og champagne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Best verdi pd. gir Moto Z Play. 1080p (amoled) + Cortex A53 (2Ghz) + 3Mb + 3500mah (evt 5700mah og Qi) holder det gående lenge, kryo/QHD trekker for mye- futten forsvinner før du får sagt bø. Spillglade folk med kort vei til laderen får dille med denslags.

 

Moto gir en forholdsvis "clean" android, ikke så mye vas som f.eks Samsung har for vane å putte inn.

 

Iphone el. Pixel er å kaste penger i dass, men enkelte liker jo å vifte med sånt. En får jo solgt håndvesker til helt latterlig pris også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Moto G4 Plus er sikkert en super telefon for prisen, men når du først skal sammenligne, kan du ta med at Motorola:

- ikke er vanntett

- er ca 40 % tykkere enn iPhone

- ikke støtter 802.11ac WiFi (iflg gsmarena.com)

- har mindre blenderåpning på kamera

- ikke har NFC

- støtter "bare" LTE Cat 4 (max 150 Mbps), iPhone støtter Cat 9 (max 450 Mbps)

- har mye dårligere videomuligheter

- har svakere selfie-kamera

Ikke alu body.

Garantert dårlig lyd via BT audio. Ipod inganen i bilen virker heller ikke

Dårlig lyd via jack. I7 gir sikkert bedre jack lyd via den nye adapteren.

Minnekort er nok en vits.

Dragonfly dac vil sikkert ikke fungere.

Android er nok knotete

 

Har prøvd android 8 uker nå. Punktene ovenfor gjelder min erfaring med android. Regner med motorola hadde gitt meg samme utfordringene. Bruker nå min 4år gammle iphone 5, og er lykkelig igjen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ikke alu body.

Alu body er tåpelig, det gjør bl.a. implementering av Qi vanskelig. Lading med kabel er sånt en dreiv med for ti år sia.

 

I7 gir sikkert bedre jack lyd via den nye adapteren.

Sikkert. Adaptere er fine saker. Sett gjerne tre på rad.

 

...Bruker nå min 4år gammle iphone 5, og er lykkelig igjen

Da bør du ligge unna noe som er nyere. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Alu er litt kjedelig når det treffer asfalten. Men heller det en grå resirkulert plast.

Adapter er knall til lyd, snakker av erfaring(dragonfly black)

Lader en med kabel, kan en bruke mobil ssmtidig! Hva er fordelene med trådløs lading? At det går saktere og ser tøft ut? Gammelt er bra vettu. Heller gammel iphone enn ny android.

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det et spørsmål her? Håper du ikke ser deg blind på tall på et papir. iPhone 7 er i teorien mye dårligere speccet enn de dyreste Androidene, men yter allikevel bedre. Så det er mye du må ta med i et slikt regnestykke.

Vet ikke om dette er relevant, men ytelsen på prosessoren må blant annet ses i sammenheng med hvor mye OS den skal dra på, og hvor raskt minnet og andre komponenter er. Samme motorstyrke gir forskjellig aksellerasjon, avhengig av hvor tung bil den er plassert i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alu er litt kjedelig når det treffer asfalten. Men heller det en grå resirkulert plast.

Jeg bryr meg ikke om hvordan mobilen ser ut, jeg søker matrialene som funker best.

Adapter er knall til lyd, snakker av erfaring(dragonfly black)

Sikkert, prøv med tre adaptere på rad, antagelig tre ganger så bra lyd.

Lader en med kabel, kan en bruke mobil ssmtidig! Hva er fordelene med trådløs lading? At det går saktere og ser tøft ut? Gammelt er bra vettu.

Mobilen lades hver gang du legger den fra deg, så den er jo alltid fullt ladet. Men du liker jo kabler, adaptere og dengslags så jeg forstår at lettvindt er uaktuelt.

(...om du ikke har fått det med deg, alle mobiler med Qi kan bruke gammeldags kabel også. Nødløsning.)

Heller gammel iphone enn ny android.

Deg om det.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Er det et spørsmål her? Håper du ikke ser deg blind på tall på et papir. iPhone 7 er i teorien mye dårligere speccet enn de dyreste Androidene, men yter allikevel bedre. Så det er mye du må ta med i et slikt regnestykke.

I teorien finnes det en dimensjon hvor jeg er en transe fjøsnisse som danser baklengs inn i fuglekassa men det hjelper lite.

 

Men ja prosessoren til Iphone 7 er fantastisk og det er det som avgjør hastigheten på operativ systemet med mindre det er flere prosesser på en gang da er RAM viktigere og der er for eksempel Motorola G4 plus 32gb og 64gb bedre enn Iphone 7. Du har rett i at det er mange variabler som for eksempel Iphone 7 er IP68 sertifisert men det er også S7 Edge og prosessoren på S7 Edge like bra som Iphone 7.

 

Mitt spørsmål er da, utgjør den teoretiske bedre ytelsen på Iphone 7 en 296% dyrere pris når nesten alt av hardware er bedre på en Motorola G4 plus? Et merke som mange mener er dritt.

Har hatt 3-4 motorola. Stortsett bra. Kan anbefale motorola.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvilken motorola har du?

Jeg ?

Den siste måneden en Moto Z Play med incipio batteripakke (moto mods), varianten med Qi.

 

(Likte den bedre enn Moto Z og Moto Z force (<- de har adapter for lyd!) . Samsung har dette TouchWiz rælet sitt. Hatt noen LG innimellom, de er greie nok, likte spes Nexus 5. Du burde vel sjekka LG V20, den skal jo spes bra lyd (jeg hører ikke forskjell, men det er meg). De kinesiske har vi lite av så har ikke sett stort, Nexus 6p var dessuten hakket for stor. Aldri likt iphone, os'et behandler meg som en unge, dessuten labert batteri.)

Har tilgang til mange ulike mobiler gjennom jobb.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Hvilken motorola har du?

Jeg ?

Den siste måneden en Moto Z Play med incipio batteripakke (moto mods), varianten med Qi.

 

(Likte den bedre enn Moto Z og Moto Z force (<- de har adapter for lyd!) . Samsung har dette TouchWiz rælet sitt. Hatt noen LG innimellom, de er greie nok, likte spes Nexus 5. Du burde vel sjekka LG V20, den skal jo spes bra lyd (jeg hører ikke forskjell, men det er meg). De kinesiske har vi lite av så har ikke sett stort, Nexus 6p var dessuten hakket for stor. Aldri likt iphone, os'et behandler meg som en unge, dessuten labert batteri.)

Har tilgang til mange ulike mobiler gjennom jobb.

Kan være en v20 kunne fungert for meg med tanke på hodetelefoner. Men jeg er også avhengig av god lyd via BT Audio,bruker dette i bil. Har prøvd LG og huawei. Skurrer/dårlig lyd.

Iphone gir god lyd. En ipod til 2000kr kunne løst dette problemet. Så kunne jeg kjøpt en moto utenom.v20 skal visstnok være veldig bra på lyd. Prøvd med skikkelig hodetelefoner?

Samsung nettbrett har jeg. Er helt greit det. Men hvor blir det av android6?

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...