Rune48 Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Selv om jeg er kristen og tror på gud så har jeg fortsatt spørsmål som behøver å svares for og jeg tenkte jeg skulle spørre mine kristne venner, gud skapte åpenbart gravitasjonen på jorda slik at vi ikke skulle forsvinne ut i rommet ved uhell eller muligens for å holde oss på jorda. Alle oss mennesker har da en spesifik vekt på jorda i henhold til gravitasjonens kraft her, men dersom gud skapte gravitasjonen for at vi ikke skulle forsvinne ut i rommet ved uhell eller forlate jorda, hvorfor skapte gud gravitasjonen på månen slik at vekten din er ca 17% av jordens vekt? Jeg vil nevne at månen er mye mindre enn jorden og har mindre masse, men hvorfor skapte gud månen med gravitasjon i det hele tatt dersom ingen mennesker har tenkt å flykte fra månen uansett, der er jo ingen mennesker der? Takk for svar fra mine kristne venner. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Plot twist: Du har gravitasjon du også. Den er proporsjonal med massen din. 8 Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Vi mennesker er laget av samme stoff som er ellers i universet så vi mennesker er også en del av jordens masse, det er bare det at noen ser på mennesker som "noe annet", men vi er del av jordens masse og en del av det gravitasjonsfeltet. 1 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Bortsett fra at jordens gravitasjon går mot jordens massesentrum og din gravitasjon går mot ditt massesentrum mener du? Om mennesker var en del av jordens gravitasjonsfelt burde de vel ha tiltrekning i samme retning, eller? Endret 1. november 2016 av Twinflower Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Jeg mener ingenting, jeg bare svarer på plot twisten din. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Du svarte galt. Vil du prøve på nytt? Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Det er ikke galt svar, vi er en del av det gravitasjonsfeltet, men kanskje du misforstår sentrum og massehelheten. Mennesker behøver ikke være sentrum for å være del av den. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Hvorfor har solen gravitasjon? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Les gjennom naturfagpensum fra ungdomsskolen før du spør om slikt. 3 Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Det er ingenting som "har" gravitasjon. Gravitasjon er en nødvendig effekt, du kan kalle det en "lov", det at noe "faller mot hverandre" som du kan se med øynene kan se ut som om disse to objektene er separate, men gravitasjonen som foregår mellom disse to tingene er ikke to separate objekter, selv om det ser ut som det, hele universet består av plasma. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Menneskene er en del av helheten vi kan kalle planeten Jorda, akkurat som trær, fugler og så videre. Samlet sett utgjør alt sammen massen til Jorda, og det er denne som skaper gravitasjonen som får månen til å gå i bane rundt jorden. På samme måte som at Jorden har en samlet masse som skaper gravitasjon, består Solen av en enorm mengde masse som skaper et tilsvarende sterkt gravitasjonsfelt. Det er dette feltet som gjør at Jorden går i bane rundt Solen. Forøvrig: Hvis vi later som vi tror på at Gud skapte gravitasjon, så skapte han ikke den på Jorden alene. Da skapte han den som en naturlov og dermed vil den eksistere over alt i universet, ikke bare på jorden. Endret 1. november 2016 av UriasX Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 For noe utenfor jorden vil både jordkloden og menneskene osv fremstå som ett gravitasjonsfelt som trekker mot jorden. Om noe ligger på bakken ved siden av meg vil det objektet føle både gravitasjon mot jordens sentrum òg mot mitt massesentrum. Sistenevne i veldig liten, men målbar, grad. Lenke til kommentar
Rune48 Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Det samme er sant dersom du tar en stein fra jordens masse og slenger den ut i rommet, så vil den også få sitt eget lille gravitasjonsfelt. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Les gjennom naturfagpensum fra ungdomsskolen før du spør om slikt. Det er vel religionsfag dette passer inn i, ettersom forutsettningen er at gud har laget og gjort alt. Gud er ikke ett tema i naturfag, heldigvis Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 At din vekt på månen er 17% av din vekt på jorda er på grunn av massetettheten til månen. Hvorfor det er akkurat 17 % er vel ganske tilfeldig. Måner er jo dannet i etterkant av planeter, og er himmellegemer som har blitt fanget i en bane rundt en planet. Hvorfor akkurat de himmellegemene som dannet månen kom i kurs mot jorda, er nok ganske tilfeldig. Men jeg skjønner ikke hvorfor en så irrelevant ting er et spørsmål. Det finnes milliarder av planeter, milliarder av stjerner og milliarder av måner. Skal man begynne å stille slike spørsmål om alle forhold i universet? Det er meningsløst spør du meg. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Det samme er sant dersom du tar en stein fra jordens masse og slenger den ut i rommet, så vil den også få sitt eget lille gravitasjonsfelt. Riktig. Så hvorfor ikke stille spørsmål til hva som faktisk er årsaken til at gravitasjon oppstår istedenfor å spørre hvorfor månen har gravitasjon "når mennesker ikke er ment til å gå på månen" ? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Folk har en tendens til å se mennesket som sentrum i universet, og førsøke å finne svar på hvorfor ting er tilpasset oss. Herav ideen om en gud. I virkeligheten er vi et parentes, et lite blaff av en rekke tilfeldigheter som har ført til at en samling av rett type atomer dannet molekyler i en pøl med passelig temperatur, trykk og øvrige forhold (lys, elektrisitet) til at ulike stoffer dannet organiske sammensetninger som utviklet seg til liv. Aminosyrer, enzymer osv. ut fra metan, ammoniakk, vann, hydrogensulfid, karbondioksid og -monoksid og fosfat. Det er MYE lettere å se for seg at levende organismer skal ha utviklet seg fra selv-replikerende med ikke-levende molekyler enn at det har fantes en gud som nærmest har svingt tryllestokket og skapt jorda. Mennesket har bare eksistert i et lite blaff av universets tid. Vi kommer sannsynligvis til å forgå som et blaff også. Med det perspektivet bør virkeligheten synke lettere inn på de som blindt velger å tro på det som står skrevet i en gammel bok. Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jorden er langt bedre egnet til å opprettholde livet enn et hus. Hvis det står en fornuft-utstyrt arkitekt og byggmester bak et hus, har vi ikke da større grunn til å tro at det må stå en skaper Jehova Gud bak denne planeten ? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jorden er langt bedre egnet til å opprettholde livet enn et hus. Hvis det står en fornuft-utstyrt arkitekt og byggmester bak et hus, har vi ikke da større grunn til å tro at det må stå en skaper Jehova Gud bak denne planeten ? Hva i alle dager er det du prater om? Et hus har aldri vært bygget for å opprettholde liv. Det er et element som gjør deler av livet mer komfortabelt, men jeg tror du skal lete lenge etter noen som hevder at et hus har alt som trengs for at du skal overleve. Dermed sammenlikner du epler og appelsiner... Lenke til kommentar
ildsint Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Mener du at et hus varer evig ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå