Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren "hoster" litt på tomgang


simenc

Anbefalte innlegg

Jeg har en Peugeot 207 (diesel) som jeg har et par problemer med, problemet er at jeg aner ikke hva det kan være, heller ikke hvor alvorlig problemene er. Har nemlig tenkt til å selge den pga. dårlig råd, men er absolutt ikke komfortabel med å selge den dersom dette skulle vise seg å være alvorlig. Da jeg har dårlig råd så er jeg litt redd for at dette vil koste langt mer enn jeg har råd til  :hm:

 

Problem 1:

Dere vet hvordan det er om du har for høyt gir og motoren holder på å kveles, bilen rister litt og man hører at det er tungt for motoren. Dette er det som skjer ca. hvert 20 sekund når bilen står på tomgang, det skjer kun på tomgang, og når det skjer så pleier det å skje 2-3 ganger i minuttet (varer et par sekunder hver gang). Det skjer imidlertid ikke alltid, det virker som at dersom jeg har kjørt en stund og motoren er varm så skjer det ikke. Dette skjer heller aldri når jeg ruser motoren eller når jeg kjører, som sagt kun på tomgang.

 

Er det noen som har en anelse om hva dette kan skyldes? Er det noe jeg burde bekymre meg over? Er det noe jeg kan prøve selv for å finne ut av dette? Dersom jeg drar til verksted for å få en "diagnose", tror dere dette vil være kostbart?

 

 

Problem 2:

De siste månedene så har jeg merket at det har blitt litt hardere å få satt bilen i de laveste girene, hovedsaklig andre gir. Det har ikke noe å si om motoren er i gang eller om jeg er i fart, dette skjer selv om jeg ikke har startet bilen. Jeg må rett og slett ta i litt, eller "lirke" den inn i gir. Jeg har prøvd å åpne plastdekselet ved girspaken og smøre på med litt olje, men dette har ikke hjulpet.

 

Igjen, er det noen som vet hva dette kan skyldes og hva jeg kan prøve? Og enda en gang, er dette typisk en kostbar affære?

 

 

Hadde satt sinnsykt stor pris på tips, da dette stresser meg utrolig mye da jeg er rimelig raka for penger nå  :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Girproblemet kan være så enkelt som slitte foringer for girstagene. Fra gispaken går det to stag til giboksen, disse glir i nylonforinger, som kan bli slitte etter hvert. Det burde ikke være spesielt dyrt å få skiftet disse, men jeg er usikker på hvor lett/vanskelig det er på 207.

 

Men langt dyrere er det hvis det er synkronringene inne i girboksen som er utslitte. Det går an å prøve å få skiftet giroljen på f.eks Snap Drive, Meca eller lignende verksted (som neppe er like dyre som et merkeverksted). De fleste ordner ny motorolje en eller to ganger per år, men det er få som tenker på at giroljen også bør skiftes ut av og til. Blir girproblemet løst av giroljebytte, så var det på høy tid å få byttet den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...