thuen88 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hva er egentlig forskjellen på "jokse" hertz som motion plus, "virkelig" hertz og input hz som tven viser når du feks kobler til en pc ? Jeg har hatt flere Tv apparater som er 100hz eller høyere som i tillegg har egenskaper som 1500hz motion plus, men aldri har HZ blitt høyere enn 60hz på pc ? Så hvorfor klarer ikke tven høyere enn 60hz på pc når de reklamerer med ordentlig 100hz ? Og finnes det i det hele tatt noen TV apparater som støtter 100hz eller høyere ved input via PC eller må jeg gå til innkjøp av en monitor ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 TV og monitor er ulike verdener designet for ulike mål. Til ditt bruk vil en monitor være det du er best tjent med, ellers må du sjekke den reelle Hz på panelet og gjerne teste det i praksis og også sjekke at TV'en har 1 til 1 pixelmapping. Overraskende mange TV'er som har denne funksjonen klarer å rote til slik at det blir utenfor dette. En monitor har større fargedybde, mindre tukling med fargene og signal, er normalt raskere og designet for interaktivitet. Hvis du vil ha et apparat som fyller begge rollene må du nok tråle markedet og velge med omhu. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Uten å ha sjekket opp spesifikasjoner av HDMI; så mener jeg dette henger sammen med begrensninger i HDMI standarden. HDMI 2.0 klarer vel 120Hz i 1080p, mens HDMI 1.4a støtter 60Hz.Display port derimot har ikke disse begrensningene.Merk at om TV har HDMI 2.0a så hjlelper det lite om kilde er HDMI 1.4a eller lavere. Uavhengig av begrensninger i HDMI standarden; så blir oppløsninger og refresh-rate tilgjengelig på "avspiller" etter den spør TV om hva den kan vise. En del produsenter tilgjengeliggjør ofte ikke alt de teknisk klarer vise på monitor via HDMI-standarden (dvs, når f.eks en pc eller bluray spør om tilgjengelig oppløsninger/refresh-rates; så gir den et begrenset utvalg i retur). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå