Gå til innhold

Fengsel i 24 dager

Halveey

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal snart i fengsel pga fyllekjøring. Jeg ble dømt til 24 dager. Jeg lurer på om det er noen som har sonet for samme straff som vet litt hvordan det er og kan fortelle litt om hvordan det var der? Og jeg lurer på om jeg kommer til å havne i fengsel med høyt eller lavt sikkert? Takke for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en kollega som var inne for det samme i 3 uker. Han sa det var faste daglige rutiner, alltid vekking kl 07, så hadde alle forskjellige oppgaver som å snekre paller etc fra 8-16, så inne på rommet eller fellesområdet ellers. Tidlig i seng også.

Det var litt som å være i militæret sa han. Det er jo ikke hardcore gjengkriminelle som er på disse lavsikkerhetsfengslene, så det er ingen gjengrelaterte greier som man ser på film/dokumentar fra USA. Alle har hvert sitt rom med møbler i, og TV. 

Man fyller tiden stort sett med det man vil. Det verste var å ikke bestemme noenting selv, når man skal legge seg, stå opp, spise etc. Alt er til faste tider.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg var inne i 2 uker før å kjøre for fort på Sandeid som er lav sikkerhet. Hadde det kjempe fint. Var på sommeren og det første jeg såg var damer som solte seg i bhen på gresset. Jeg fikk tildelt kantine jobb, og den gjekk ut på å servere litt mat som var faktisk overraskende god. Ellers i jobbtiden spillte vi litt ludo og pratet tull. Etter arbeidstiden spillte vi stort sett fotball på gresset, litt basketball, bord tennis, såg på tv i film rom eller på rommet, trente litt styrke eller bare pratet med de som var der. Mye "vanlige" folk der inne, men også noen mer seriøse kriminelle som er innom der før de slipper ut. Mange av utlendingene som var der smilte fra øre til øre. Og jeg skjønner det godt. Er ikke mye straff når du skal innom for en liten periode.

Lenke til kommentar

Kva fengsel og kva avdeling du skal sone på står vell i soningsinnkallinga? 

Dersom du ikkje har fått noke slikt så kan du ta kontakt med kriminalomsorgen for å få slik informasjon.

Det vil overraske meg mykje dersom du må sone på noke anna enn lav sikkerheitsavdeling når du skal sone ein slik kort dom. Men det kan sjølvsagt variere alt etter kva vurdering som blir gjort av deg som innsatt, og omstendigheitene rundt fyllekjøyringa.

I all hovedsak så får du det heilt greit i fengsel, du får tilbud om aktivisering og muligheit for sosial omgang med andre innsatte. Straffa er at du ikkje sjølv får bestemme korleis du bruker tida, og at du ikkje får gå kvar du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...