Gå til innhold

Oppvaskmaskin til kniver

saneld

Anbefalte innlegg

Får mye tyl av dama fordi ho meiner en ikke kan hive kniver til brød, grønnsaker osv. de litt større knivene med håndtak av tre, i oppvaskmaskina sammen med vanlig bestikk. Er det noen grunn til dette? Må dette vaskes med børst og zalo? ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får mye tyl av dama fordi ho meiner en ikke kan hive kniver til brød, grønnsaker osv. de litt større knivene med håndtak av tre, i oppvaskmaskina sammen med vanlig bestikk. Er det noen grunn til dette? Må dette vaskes med børst og zalo? ^^

Best å erstatte de tingene som er av tre med metallversjoner. De kan gå i oppvaskmaskinen.

Kniver kan fint gå i oppvaskmaskinen.

Det er uansett plasten på knivene som avgjør det. Er plasten dårlig kan den "flasse" (se stygge ut), men i de aller fleste tilfeller med mindre knivene er av elendig kvalitet bør ikke det være et problem.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Ikke annet enn anekdotiske og appeal to authority, dessverre. Mine kniver måtte slipes opp etter å ha blitt kjørt i oppvaskmaskinen, og samtlige kokker og matfolk sier det samme.

Selvfølgelig kan man slipe dem, men det sliter unødvendig på knivene og tar mye tid. Det holder ikke med et skjerpestål, du må bruke steiner.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Knivar blir fortare sløve av å bli vaska i oppvaskmaskin ja. Eg vaskar aldri den type knivar i maskina, det blir alltid gjort for hand. Av og til får dei ein runde med knivskjerparen for å halde seg skarpe.

Det tar så få sekund å vaske dei at det aldri har vore noko problem. I tillegg er dei då tilgjengelege med ein gang, i staden for at dei skal ligge i maskina i to timar.

Lenke til kommentar

Kanskje det med sløve kniver gjelder folk som putter dem sånn at de skraper mot annet bestikk?

Det er helt sikkert rett forklaring. Så det gjelder å ha ei maskin som er konstruert slik at kniver kan spennes fast.

Treskaft er nevnt, at de ikke tåler oppvaskmaskin så godt. De fleste jeg kjenner putter dem i maskina likevel, og sier – Javel, det var et feilkjøp, men vi bruker dem så lenge det går, og kjøper brukbart bestikk neste gang. 

Lenke til kommentar

Jeg har valgt å investere i noen skikkelige kjøkkenkniver fordi jeg har oppdaget at gode verktøy på kjøkkenet gir en mye bedre opplevelse i forbindelse med matlaging. Disse vil jeg selvsagt ta best mulig vare på og de vaskes kun for hånd. Mine global-kniver er kun metall så det har ikke noe å gjøre med at treverk i skaft kan tørke ut og sprekke. Det er rett og slett på grunn av anbefaling fra Global selv.

Rengjøring av kniver

Unngå oppvaskmaskin, da mister knivene fort skarpheten og du risikerer rust- og syreangrep. Kniver skal alltid vaskes opp for hånd. Vask kniven rett etter bruk, tørk den og sett den på plass i enten knivblokk eller på knivmagnet.

http://www.global-kniver.no/vedlikehold

Står litt mer på den engelske siden

It is recommended that you wash your Global knives by hand using a mild dishwashing liquid and water. After washing, rinse with water and dry thoroughly with a towel. Global Knives should NOT be put in the dishwasher. Doing so could damage the sharp edges should they come into contact with other objects in the dishwasher. In addition, exposure to extreme heat and powerful detergents found in dishwashers can be harmful to Cromova 18 high carbon stainless steel. http://globalknives.uk/knife-care/

Les også mer på forskning.no 

Jeg vil i alle fall fortsette å vaske mine kniver for hånd for å ha best mulig levetid og holde de skarpest mulig over lang tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må dette vaskes med børst og zalo? ^^

Nei, børst og kniver er en farlig kombinasjon!

Selv vil jeg si børste og zalo er en farlig kombinasjon. Helst skal alt i oppvaskmaskin. Kan det ikke gå i oppvaskmaskinen er det best å erstatte det med tilsvarende som kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...