boundishh Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Tenkte vi kunne starte en tråd for valget i 2017 som er litt rund i kantene. Her kan vi se diskutere ønsker, meninger , tanker og alt annet relatert til valget. Jeg kan starte med å si at jeg håper det blir Frp og Høyre alene uten sabotasjepartiene Krf og V, men realisten i meg frykter at det blir Ap med Sv , Mdg og krf pga frp har lovet mer enn de burde når de sitter i mindretallsregjering. Det blir jo nesten som en forlengelse av bystyret som sitter i oslo nå. Grøss...... 4 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Tenkte vi kunne starte en tråd for valget i 2017 som er litt rund i kantene. Her kan vi se diskutere ønsker, meninger , tanker og alt annet relatert til valget. Jeg kan starte med å si at jeg håper det blir Frp og Høyre alene uten sabotasjepartiene Krf og V, men realisten i meg frykter at det blir Ap med Sv , Mdg og krf pga frp har lovet mer enn de burde når de sitter i mindretallsregjering. Det blir jo nesten som en forlengelse av bystyret som sitter i oslo nå. Grøss...... Det blir vel litt for enkelt å skylde på at FRP ikke burde ha lovet så mye fordi de sitter i mindretallsregjering. Det er kun et forsøk på å fraskrive ansvaret i mine øyne. Jeg håper og tror virkelig på et regjeringsskifte i 2017, hvor FRP, Høyre og Venstre holder seg langt unna. Ser for meg et samarbeid mellom SV, AP, KRF og Rødt, hvis de får nok stemmer. Usikker på Senterpartiet, men om nødvendig kan de godt være med for min del. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Tenkte vi kunne starte en tråd for valget i 2017 som er litt rund i kantene. Her kan vi se diskutere ønsker, meninger , tanker og alt annet relatert til valget. Jeg kan starte med å si at jeg håper det blir Frp og Høyre alene uten sabotasjepartiene Krf og V, men realisten i meg frykter at det blir Ap med Sv , Mdg og krf pga frp har lovet mer enn de burde når de sitter i mindretallsregjering. Det blir jo nesten som en forlengelse av bystyret som sitter i oslo nå. Grøss...... Det blir vel litt for enkelt å skylde på at FRP ikke burde ha lovet så mye fordi de sitter i mindretallsregjering. Det er kun et forsøk på å fraskrive ansvaret i mine øyne. Jeg håper og tror virkelig på et regjeringsskifte i 2017, hvor FRP, Høyre og Venstre holder seg langt unna. Ser for meg et samarbeid mellom SV, AP, KRF og Rødt, hvis de får nok stemmer. Usikker på Senterpartiet, men om nødvendig kan de godt være med for min del. Slik jeg ser det uavhengig av politisk standpunkt så er det en klar fordel at det ikke er så mange små partier i regjering , men heller få store. For problemet er at ingen blir enige og alt koker vekk i kålen. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Så hvem skal styre da? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Så hvem skal styre da? Vel om Nobody vinner valget er det vel i den demokratiske tradisjon at Nobody skal styre? Hvilket vel vil medføre selvstyre, dvs at du får styre deg selv. Kom deg ut av barnehagen, bli voksen! 3 Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 1. november 2016 Forfatter Del Skrevet 1. november 2016 Så hvem skal styre da?Vel om Nobody vinner valget er det vel i den demokratiske tradisjon at Nobody skal styre? Hvilket vel vil medføre selvstyre, dvs at du får styre deg selv. Kom deg ut av barnehagen, bli voksen! Det hadde fungert i et samfunn uten kriminelle. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Det hadde fungert i et samfunn uten kriminelle. Tja, da er det vel bedre som idag med et samfunn styrt av kriminelle? 4 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jeg er for at man skal stenge grensene mer eller mindre, så ikke mange parti å velge sånn sett. At små knøttparti får være med i regjering og bestemme så mye som de får, er ikke bra. Hev sperregrensen til 6-8 elns 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Jeg ønsker en borgerlig regjering der sabotasjepartiet Venstre har stor innflytelse. Om det blir en Høyre-Frp-regjering eller Høyre-KrF-Venstre-regjering er jeg mindre opptatt av, men isolert sett ville jeg foretrukket sistnevnte. Det vil si, av alle realistiske konstellasjoner ville jeg foretrukket den. Jeg håper og tror virkelig på et regjeringsskifte i 2017, hvor FRP, Høyre og Venstre holder seg langt unna. Ser for meg et samarbeid mellom SV, AP, KRF og Rødt, hvis de får nok stemmer. Usikker på Senterpartiet, men om nødvendig kan de godt være med for min del. Det er svært usannsynlig at KrF skulle ønske eller klare å samarbeide med SV og Rødt. Et samarbeid mellom Ap, KrF og Sp fremstår langt mer realistisk. Og det håper jeg virkelig ikke skjer, for tre partier som er så konservative ville sammen satt Norge dels på pause og dels i revers i 4 år. Slik jeg ser det uavhengig av politisk standpunkt så er det en klar fordel at det ikke er så mange små partier i regjering , men heller få store. For problemet er at ingen blir enige og alt koker vekk i kålen. Det er i hvert fall en fordel for parlamentarismen. Samtidig har vi institusjoner og et politisk system som i svært liten grad er preget av ustabilitet, på tross av mediedekningen av budsjettforhandlingene. Jeg er for at man skal stenge grensene mer eller mindre, så ikke mange parti å velge sånn sett. At små knøttparti får være med i regjering og bestemme så mye som de får, er ikke bra. Hev sperregrensen til 6-8 elns En regjering må uansett ha støtte av et flertall i Stortinget, så det er ikke nødvendigvis riktig at et regjeringsparti med 6 % ville bestemt særlig mer enn oppslutningen skulle tilsi. Ser man for eksempel på den forrige regjeringen, bestemte SV svært lite. Hvis du mener at et lite parti har for mye innflytelse, er det fordi de større partiene gir dem innflytelse. Det er ingenting i veien for at for eksempel Ap og Høyre kan samarbeide hvis de vil, slik for eksempel SPD og die Union, deres respektive søsterpartier, gjør i Tyskland. Endret 1. november 2016 av Zarac Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Alle de borgerlige partiene går frem på Norfaktas siste måling. http://www.klassekampen.no/article/20161105/ARTICLE/161109976 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Hva er det Krf tror de er da, skal "hive ut Frp" og gå sammen med Høyre. Det lille fillepartiet syns de kan sette H opp mot Frp sånn at de blir squist ut, for at de selv skal få plass.Fobaskede frekkaser. Er sånt et Kristelig parti verdig, egoisme og manglende respekt for andre velgere. Ja ja bare kjør på den, sånt bidrar bare til økende oppslutning til Frp. 2 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Jeg håper på en ren flertallsregjering. Enten H, AP eller FRP. ( jeg skulle gjerne inkludert SV, men så lenge de holder på sin leder - er de ikke aktuelle.) Ingen forhandlinger om særinteresser. Kun ren programpolitikk, forpliktelser og virkelighet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Du tror særinteressene forsvinner med en flertallsregjering? 2 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg håper på en ren flertallsregjering. Enten H, AP eller FRP. ( jeg skulle gjerne inkludert SV, men så lenge de holder på sin leder - er de ikke aktuelle.) Ingen forhandlinger om særinteresser. Kun ren programpolitikk, forpliktelser og virkelighet. Hmmm, personlig syntes jeg Lysbakken er en av de beste "unge" politikere/debattanter vi har uavhengig av parti jeg da.. En flertallsregjering som AP i gode gamle dager tror jeg vi neppe ser igjen sånn med det første, selv om det sikkert hadde vært og foretrekke da det hadde gjort den politiske prosessen både mer konsekvent og effektiv. Dog litt avhengig av hvilket parti som får flertallet selvfølgelig, men alt annet enn Høyre eller AP her blir vel mildt sagt urealistisk. Jeg håper og tror på alt annet enn ett nytt blått vannstyre (eller FRP om du vil) etter valget, og heller få ett bredt sentrum-venstre samarbeid som strekker ifra SV til Venstre. Da vil vi få dratt fokus tilbake på det som betyr mest, nemlig menneskene som bor i landet her, samt klima og miljøkampen. På tide å skjære igjennom den blå vinden av uansvarlighet og kynisme som har feid over det meste av verden siste årene, vi fikk tidlig smake dette med de blå-blå og kan derfor også nå bli tidlig ferdig og gå videre. Om ikke annet i det minste tilbake til normal drift. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 (endret) Problemet med lysbakken, er at han gjorde misligheter med noen penger til SU. og slapp unna med det.H /Frp er det minste ondet i Norsk politikk. Alt tatt i betrakning. Venstresiden har vist for mye at de ikke er til å stole på. Dessverre.( I høyeste grad inkl AP ) Endret 7. november 2016 av Delvis Lenke til kommentar
ompalompa_96 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg håper på en ren flertallsregjering. Enten H, AP eller FRP. ( jeg skulle gjerne inkludert SV, men så lenge de holder på sin leder - er de ikke aktuelle.) Ingen forhandlinger om særinteresser. Kun ren programpolitikk, forpliktelser og virkelighet. En flertallsregjering som AP i gode gamle dager tror jeg vi neppe ser igjen sånn med det første, selv om det sikkert hadde vært og foretrekke da det hadde gjort den politiske prosessen både mer konsekvent og effektiv Effektiv som i å spre atomvåpen til Israel da, eller? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 En flertallsregjering som AP i gode gamle dager tror jeg vi neppe ser igjen sånn med det første, selv om det sikkert hadde vært og foretrekke da det hadde gjort den politiske prosessen både mer konsekvent og effektiv Effektiv som i å spre atomvåpen til Israel da, eller? Jeg pleier ikke å poengtere det, men nå ble fugleskremselet så stort at det ikke var mulig å komme forbi 1 Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 Det blir spennende å se hvordan det går når det blir valg. Jeg er forholdsvis fornøyd med det regjeringen har fått til midt oppi i krangel og kompromisser med V og KrF. Regner med at opposisjonen gir dem skylden for oljeprisens fall når de driver kampanje. Statsrådene sylvi og kjetil er de som har imponert meg mest, de har god kontakt med folket og virker som de er genuint interessert i å få til ting selv om de jobber med 2 partier som motarbeider hele veien. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Jeg håper på en ren flertallsregjering. Enten H, AP eller FRP. ( jeg skulle gjerne inkludert SV, men så lenge de holder på sin leder - er de ikke aktuelle.) Ingen forhandlinger om særinteresser. Kun ren programpolitikk, forpliktelser og virkelighet. Hmmm, personlig syntes jeg Lysbakken er en av de beste "unge" politikere/debattanter vi har uavhengig av parti jeg da.. En flertallsregjering som AP i gode gamle dager tror jeg vi neppe ser igjen sånn med det første, selv om det sikkert hadde vært og foretrekke da det hadde gjort den politiske prosessen både mer konsekvent og effektiv. Dog litt avhengig av hvilket parti som får flertallet selvfølgelig, men alt annet enn Høyre eller AP her blir vel mildt sagt urealistisk. Jeg håper og tror på alt annet enn ett nytt blått vannstyre (eller FRP om du vil) etter valget, og heller få ett bredt sentrum-venstre samarbeid som strekker ifra SV til Venstre. Da vil vi få dratt fokus tilbake på det som betyr mest, nemlig menneskene som bor i landet her, samt klima og miljøkampen. På tide å skjære igjennom den blå vinden av uansvarlighet og kynisme som har feid over det meste av verden siste årene, vi fikk tidlig smake dette med de blå-blå og kan derfor også nå bli tidlig ferdig og gå videre. Om ikke annet i det minste tilbake til normal drift. Har du noen grunn til å tro at klima og miljø vil få noen prioritering i et flertall der Ap dominerer? Erfaringen med forrige regjering viser ikke det. Ap vil sikkert bry seg om "menneskene som bor i landet her", eller i hvert fall en del av dem, men det strider jo mot klimasaken. Klimaskader går i svært liten grad ut over oss som lever i Norge i dag. Vi får mye mer igjen for utslipp enn for å ta vare på klimaet. Grunnen til at klimapolitikk likevel er viktig, er at klimaskader går ut over mange millioner mennesker i andre deler av verden akkurat nå og vil gå hardt ut over etterkommerne våre. De grønne partiene har likevel liten oppslutning, da uansvarlighet og kynisme er nettopp det et flertall av velgerne vil ha, og vil få, med Ap i posisjon. En flertallsregjering der Ap har rent flertall ville sikkert vært mer konsekvent og effektiv enn en mindetallsregjering som må samarbeide med flere partier i sentrum, men at det skal være enklere å gjennomføre dårlig politikk er virkelig ingen ideell situasjon. Og likevel ville man i et parti med så stor oppslutning ha interne dragkamper og forpliktelser overfor bidragsytere og særinteresser, som for eksempel LO. Det mest effektive ville uansett vært et diktatur. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå