Gå til innhold

Derfor er det så viktig at prisene på varer og tjenester øker fra år til år

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Jeg trenger ikke "innrømme" noe som helst. Alt jeg har gjort er å korrigere åpenbar feilinformasjon om at Norges bank forsøker å styre eller kontrollere pengemengden gjennom "pengetrykking og QE", eller at Norge har reservekrav. At Norges bank er ansvarlig for utstedelse av kroner vet alle, men Norges bank gir en ganske stor f i hvor stor pengemengden er, gitt at de oppnår inflasjonsmålet sitt over tid. 

Fra Bank of England sitt skriv:

The amount of money created in the economy ultimately depends on the monetary policy of the central bank. In normal times, this is carried out by setting interest rates. The central bank can also affect the amount of money directly through purchasing assets or ‘quantitative easing’.

Mener du å si at sentralbanken i Norge fungerer anerledes enn andre sentralbanker? Ellers så kan det nok være riktig at den norske sentralbanken foreløpig ikke driver med QE, men at de har dette middelet til rådighet er vel stort sett ikke mulig å nekte på lenger.

Angånde reservekravet:

In normal times, the Bank of England implements monetary policy by setting the interest rate on central bank reserves. This then influences a range of

interest rates in the economy, including those on bank loans

Gjelder ikke dette også i Norge?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger ikke "innrømme" noe som helst. Alt jeg har gjort er å korrigere åpenbar feilinformasjon om at Norges bank forsøker å styre eller kontrollere pengemengden gjennom "pengetrykking og QE", eller at Norge har reservekrav. At Norges bank er ansvarlig for utstedelse av kroner vet alle, men Norges bank gir en ganske stor f i hvor stor pengemengden er, gitt at de oppnår inflasjonsmålet sitt over tid. 

Fra Bank of England sitt skriv:

The amount of money created in the economy ultimately depends on the monetary policy of the central bank. In normal times, this is carried out by setting interest rates. The central bank can also affect the amount of money directly through purchasing assets or ‘quantitative easing’.

Mener du å si at sentralbanken i Norge fungerer anerledes enn andre sentralbanker? Ellers så kan det nok riktig at den norske sentralbanken foreløpig ikke driver med QE, men at de har dette middelet til rådighet er vel stort sett ikke mulig å nekte på lenger.

Nei, hvor har jeg sagt dette? At pengemengden påvirkes av sentralbankens pengepolitikk er åpenbart, og jeg har ikke sagt noe annet. 

Angående QE har jeg heller ikke sagt noe annet, noen påsto at Norges bank driver QE, og det er åpenbart feil. At Norges bank har mulighet til å drive QE bestrider jeg ikke. 

Angånde reservekravet:

In normal times, the Bank of England implements monetary policy by setting the interest rate on central bank reserves. This then influences a range of

interest rates in the economy, including those on bank loans

Gjelder ikke dette også i Norge?

Jo, men hva har sitatet ditt med reservekrav å gjøre? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei, hvor har jeg sagt dette? At pengemengden påvirkes av sentralbankens pengepolitikk er åpenbart, og jeg har ikke sagt noe annet. 

Angående QE har jeg heller ikke sagt noe annet, noen påsto at Norges bank driver QE, og det er åpenbart feil. At Norges bank har mulighet til å drive QE bestrider jeg ikke. 

Nei jeg vet ikke, var vel derfor jeg spurte. Ellers så hadde det jo vært interessant å se noen kilde dersom noen her påstår at Norges Bank bedriver med aktiv pengetrykking.

Å påpeke at sentralbanken har reserver? Eller misforstår jeg nå. Mener du at kommersielle banker ikke har noe krav til reserver?

Lenke til kommentar

Nei jeg vet ikke, var vel derfor jeg spurte. Ellers så hadde det jo vært interessant å se noen kilde dersom noen her påstår at Norges Bank bedriver med aktiv pengetrykking.

:thumbup:

Å påpeke at sentralbanken har reserver? Eller misforstår jeg nå. Mener du at kommersielle banker ikke har noe krav til reserver?

Med reservekrav menes normalt at bankene må holde en viss prosentandel av sine totale innskudd, som reserver på konto hos sentralbanken. 

Det stemmer at sentralbanken har reserver (i den grad man kan si at "sentralbanken" har det, egentlig er det jo bankene som har reserver, som er skapt av sentralbanken). I Norge har imidlertid ikke bankene noe krav til reserver de må holde hos sentralbanken. Dersom en bank har negativt antall reserver hos Norges bank ved slutten av dagen, vil dette konverteres til et såkalt "D-lån", som belastes med rente 1 prosentpoeng høyere enn styringsrenten. Bankene må også stille sikkerhet (for eksempel obligasjoner) hos sentralbanken for slike lån. Siden D-lån er dyre, vil bankene normalt sett tilstrebe å være i positiv posisjon ved slutten av dagen. I tillegg må bankene ha sentralbankreserver for å gjøre opp seg i mellom (dersom vi ser bort fra at noen banker bruker andre banker som oppgjørsbanker), og det er dette som er hovedfunksjonen til sentralbankreservene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...