LMH1 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Derfor er det så viktig at prisene på varer og tjenester øker fra år til år Nå gjelder det ikke elektronikk, da prisene ofte går ned, med untakk av dollarkursen. Så er det flere som stiller spørsmål tegn her? Vet rema 1000 solgte kroneis til 5 kr av den billige typen i sommer. Da krone-isen ble lansert i 1953, kostet den 75 øre. I dag, 63 år senere, må du ut med 25 kroner. Varer og tjenester blir som regel dyrere for hvert år som går. Hva er årsaken til dette, og hvorfor er det bra med litt inflasjon? Så det stemmer ikke helt hvis vi tar is i boks 6 stk i en eske til rundt 30 kr? Men muligens hvis man sammenligner enkel is. I den praksisen ville det lønne seg om 25 år enten å ha stor fryser å lagre varene selv. Eller kjøpe fløte og lage is selv, særlig hvis fløte ikke økes like mye i pris. Så jeg mener dette blir feil å sammenlignde, selv om man ser fordelen å reise til sverige å handle vin\øl og kjøtt er ofte billigere der og fisk. Men ellers kanskje ikke? Hva mener dere? Da det er litt vanskelig å sammenligne priser om 25-40 år. Regner med hvis det er riktig renten går ned etter oljen må vi finne andre måter å tjene penger på. Ellers burde lønningene gå ned og det blir samme fattigdom som kina\syria i norge. Kanskje i verstefall 3 verdenskrig. Endret 31. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Populært innlegg xRun Skrevet 31. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) kroneis til 5 kr av den billige typen i sommer. <snip> Kanskje i verstefall 3 verdenskrig. Endret 31. oktober 2016 av xRun 10 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Når ein ser på prisen for ein enkelt is i 1953 så må ein sjølvsagt samanlikne dette med prisen for ein enkelt is i 2016, og ikkje med desse økonomipakkningane der kvar enkelt is er omtrent 20% mindre enn standardstørrelsen. Det å selge vanlig kroneis til 5 kr må være eit tapsprosjekt. Ein vanlig kroneis inneheld 145 ml eller 1,45 dl med is. Ein kartong på 0,3 l med fløyte er det nok vanskelig å finne til under 15 kr. Nå er det sjølvsagt ikkje 1,5 dl fløyte i 1,5 dl med is, men det kan vell ikkje være så langt i frå. I tillegg er det masse andre ingredienser i isen, så sjølv med kvantumsrabatt på ingrediensane så skal det godt gjerast å produsere kroneis som kan selgast for 5 kr og samtidig ha fortjeneste. Skal du lage isen sjølv med skikkelige råvarer så blir det i alle fall dyrare enn 5 kr per is. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Og hvor mange arbeidstimer var det bak en is i 1953? For å produsere fløte måtte en måke gjødsel og spre på jordene, hersje høy, melke kua for hånd, kjøle med vannis saget opp, kjørt med hest og lagret i ishus etc etc. La oss si for illustrasjonens skyld at det i 1953 gikk med 100-200 ganger mer arbeids-tid å lage en kroneis sammenlignet med i dag. I dette perspektivet burde vel prisen nå være i nærheten av 1 krone selv om man fikk lite i lønn i de dage? Hvor er den største reknefeilen her? Endret 31. oktober 2016 av lada1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Hvor er den største reknefeilen her? Den største regnefeilen er vel inflasjon. Sjekk denne kalkulatoren http://www.ssb.no/kpi 1,- anno 1950 = 19,- anno 2016. Hvis vi da antar at man får like mye ingredienser pr. krone og arbeidet koster like mye pr. krone så er det en grei pris pr. is. Hvis vi antar at ingredienspris har gått ned og produksjonspris har gått ned så får vi kanskje se på profitten nå i forhold til før. Så må man ta med hvor mye folk er villige til å betale, en stor andel selskaper tar ekstremt høye priser i forhold til produksjonskostnader fordi de har lite konkurranse og fordi folk betaler prisen de setter. Det er også mange varer som har gått ned i pris i forhold til 1950 prisene. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 det nevnes fløte her, men er det engang særlig fløte i isen i 2016? http://www.dinside.no/okonomi/myndighetene-mener-vanillin-er-vanilje/61269666 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 det nevnes fløte her, men er det engang særlig fløte i isen i 2016? http://www.dinside.no/okonomi/myndighetene-mener-vanillin-er-vanilje/61269666 Og så lenker du til noe ganske annet? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Det å selge vanlig kroneis til 5 kr må være eit tapsprosjekt. Tror du virkelig det koster mer enn 5kr å produsere en krone-is? Du må jo huske at de produseres i stort volum og at produsentene ikke kjøper råvarene på Meny. Jeg tror nok de har en helt grei profitt på 5kr. Mye mindre enn på 25 kr selvsagt, men dog... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 det nevnes fløte her, men er det engang særlig fløte i isen i 2016? http://www.dinside.no/okonomi/myndighetene-mener-vanillin-er-vanilje/61269666 Huff. Den skandaløse sørlandsisen, en vaniljeis helt uten vanilje. Det er ingenting som betyr noe lenger, foruten grådighet. Ting selges med løgn og fanteri, mennesker er kun pengene de bruker på stadig billigere/dårligere produkter. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Kanskje i verstefall 3 verdenskrig. Noen sier det er en dramatisk konklusjon, men sannheten er ikke så langt ifra. Problemet med økonomien vår er at etter 1930, har sentralbankene insistert på at vi må ha inflasjon, noe som ikke er økonomisk naturlig. Økonomiene er styrt med mål om stabil inflasjon. I realiteten bør de være styrt etter stabil inflasjon/deflasjon. Deflasjon er naturlig når produksjonsmetoder og effektivitet øker, noe som egentlig skal gjøre produkter billigere. Nå er vi inne i en periode med digitalisering av økonomien siden 1990 tallet som egentlig burde ha ført til lavere priser på det aller meste. Istedenfor har økonomene bygget tidenes økonomiske boble. Mye fordi de har insistert på at vi må ha inflasjon, selv når det er unaturlig økonomisk. Dette har ført til en rekke problemer. Stadig større forskjeller på fattige og rike, en enorm boligboble (ikke bare i Norge) og i bunn og grunn altfor mye penger i systemet, slik at økonomien ikke lenger er en fri økonomi, men en kontrollert økonomi med et manipulert marked. Dette markedet er rigget i favør de som har, fordi det enorme overskuddet av penger i systemet har ført til at mye av disse pengene blir brukt i aksjemarkedet, noe som selvsagt kommer til gode de som eier aksjer allerede. I tillegg har det ført til et boligmarked som har ført til en generasjonskløft, hvor de som allerede hadde boliger har tjent enormt med penger på bekostning av denne generasjonen som må overføre penger til den forrige generasjonen med enorme boligpriser som egentlig ikke er mulig å finansiere på samme måte som tidligere. Vi har nullrente og et enormt deflasjonspress. Hvorfor har vi det? Jo fordi vi har insistert på inflasjon og fordi denne inflasjonen er unaturlig. Deflasjonen vil komme, og den vil komme som en bombe, fordi vi kun har tillatt inflasjon. Hadde vi styrt vår økonomi innenfor det som kalles en fri økonomi, men med litt kontroll i form av å holde inflasjon/deflasjon så stabil som mulig, hadde vi unngått situasjonen vi idag har, med en enorm boble i stort sett alle sektorer av økonomien, og en boble som nesten sprakk i 2008, og som før eller senere vil sprekke. Jeg liker å bruke følgende graf til å demonstrere poenget: Den grafen viser at inflasjon/deflasjon syklus er normalt. Det har det alltid vært. Den viser også poenget mitt at vi har tvunget KUN inflasjon siden rundt 1930. Tidenes økonomiske blunder som har bygget tidenes boble. Deflasjon er ikke et problem i seg selv, særskilt når deflasjon er naturlig. Deflasjon er mest naturlig når teknologi endres og produksjon blir mer effektiv. Det ser vi på grafen blant annet i perioden 1850 til 1900 hvor det stort sett kun var deflasjon. Det var ikke fordi noe feilet i økonomien, det var fordi USA sin økonomi i den perioden opplevde enorm effektivisering og et økonomisk "boom". Et boom som jeg liker å sammenlikne med det økonomiske "boomet" vi har hatt siden 1990 tallet grunnet digitalisering. Forskjellen på disse to boom periodene var at boom perioden på slutten av 1800 tallet i USA førte til høyere lønninger, et voksende bruttonasjonalprodukt og LAVERE priser. Det er en gullformel som skapte en enorm økning i levestandarden til folk flest. Det vi har sett i boomen fra 1990ish til rundt 2005 hadde samme årsak som den på slutten av 1800 tallet, men et annet resultat. Lønningene steg, et voksende bruttonasjonalprodukt men HØYERE priser. Dette har ført til en situasjon hvor folk flest ikke har bedre råd idag enn de hadde da denne bommen startet, det har ført til at de rikere blir rikere og det har ført til at folk relativt sett er fattigere, fordi boligprisene har steget så enormt. Gjeld er tross alt ikke formue. Idag har folk i Norge høyere gjeld enn noensinne, og er blant de mest gjeldstyngede folk i verden, sammen med Nederland og Danmark. Boomet som startet på 1990 tallet har ikke i sin fulle tyngde vært til fordel for folk flest. Vi KUNNE hatt en situasjon hvor priser ble lavere, samtidig som lønninger og bruttonasjonalprodukt steg, på samme måte de hadde på slutten av 1800 tallet i USA. Men vi har sløst bort denne muligheten ved å insistere på inflasjon og har dermed latt fordelene gå til de rike istedenfor folket. Velferdsoverskuddet har gått til aksjemarkedene, ikke til folk flest ved at de har mer penger samtidig som ting er billigere, slik som tilfellet var på slutten av 1800 tallet. Dow Jones utvikling. Huspriser USA utvikling. Statsgjeld utvikling. Privat gjeld utvikling. Vi kjenner alle til trendene, men jeg ville legge dem til her alikevel for å demonstrere det enorme problemet vi nå befinner oss i som resultat av inflasjonsøkonomien og den skrekkelige boblen som har blitt bygget opp, og som ikke kan sprekke, men vil eksplodere med svært ødeleggende kraft. Bruker USA som eksempel siden det var enklest å finne historiske data for USA. Dog er de samme trendene å se i de fleste land, og de fleste land styrer også etter samme prinsipp (tvungen inflasjon). Jeg vet ikke om det er mulig å deflatere den boblen på en kontrollert måte. Jeg kan ikke se hvordan det er mulig på nåværende tidspunkt. Jeg kan tenke meg et scenario hvor hele økonomien nullstilles og all gjeld slettes, og at det er en mulig løsning, men konsekvensene er svært uforutsigbare. Jeg kan ikke se at det er mulig å ha en kontrollert deflasjon uten å utløse en katastrofal deflasjon, fordi delfasjonsbehovet rett og slett er for enormt til å kunne gjennomføres på en kontrollert måte. Poenget er uansett til OP at det ER relevant å se til kroneisen og prisen på denne, og hvis man gjør det ser man ting som er meget skremmende. Og ja. Noe slik kan skape en tredje verdenskrig, eller det kan skape en økonomisk katastrofe av enorme proposjoner. Endret 31. oktober 2016 av zeebra Lenke til kommentar
clink Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Angående prisvekst, inflasjon og den slags - ta en titt på Lysglimts økonomi-videoer. Dette er glimrende opplæring om økonomien, for alle som liker å kalle en spade en spade og ikke dekke over hva som foregår med diverse lurebegreper. (da jeg traff ham for noen måneder siden måtte jeg selvfølgelig passe på å skryte av det han har lagt ut). Kanskje disse to videoene ikke forklarer alt, men han har mange flere og alle er på borti mot 10 min. Lysglimt forklarer bl.a. at priser på varer og tjenester egentlig skal bli lavere, mens Norges Bank (som en hver sentralbank) styrer dette motsatt til ca 2,5% økning.Hvordan gjøres dette? Stikkord er trykking av penger, dvs. kvantitative lettelser (QE - Quantitative Easing). Altså luftpenger fra tomme intet, som lånes ut billig slik at de som får dem først (banker?) tjener mest. Hans J Lysglimt Johansen er mannen som nylig var på NRK-debatt og frontet det gode i at Trump kommer til orde om løgner og det kriminelle Clinton-systemet, til måpende munn fra motdebattant Brita Møystad Engset, og rart blikk fra programleder Ingunn(?). Hvem Kommer De Nye Pengene Til? Norges Banks Rolle Endret 31. oktober 2016 av clink 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Vil forresten anbefale folk å titte innom: http://positivemoney.org/ Bare for å legge til Clink sitt innlegg. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Angående prisvekst, inflasjon og den slags - ta en titt på Lysglimts økonomi-videoer. Dette er glimrende opplæring om økonomien, for alle som liker å kalle en spade en spade og ikke dekke over hva som foregår med diverse lurebegreper. (da jeg traff ham for noen måneder siden måtte jeg selvfølgelig passe på å skryte av det han har lagt ut). Kanskje disse to videoene ikke forklarer alt, men han har mange flere og alle er på borti mot 10 min. Lysglimt forklarer bl.a. at priser på varer og tjenester egentlig skal bli lavere, mens Norges Bank (som en hver sentralbank) styrer dette motsatt til ca 2,5% økning. Hvordan gjøres dette? Stikkord er trykking av penger, dvs. kvantitative lettelser (QE - Quantitative Easing). Altså luftpenger fra tomme intet, som lånes ut billig slik at de som får dem først (banker?) tjener mest. Hans J Lysglimt Johansen er mannen som nylig var på NRK-debatt og frontet det gode i at Trump kommer til orde om løgner og det kriminelle Clinton-systemet, til måpende munn fra motdebattant Brita Møystad Engset, og rart blikk fra programleder Ingunn(?). Hvem Kommer De Nye Pengene Til? Norges Banks Rolle Jeg så bare den siste videoen, og han aner ikke hva han snakker om. Han påstår blant annet at Norges bank regulerer reservekrav for bankene i Norge, og det stemmer ikke. Norge har ikke noe reservekrav. Han skjønner heller ikke at Norges bank ikke regulerer pengemengden, utover den indirekte effekten som styringsrenten har på andre renter i økonomien, som til sist påvirker bankenes totale utlån. Og det du skriver er også feil, Norges bank driver ikke QE. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Papegøye: Norges bank styrer pengemengden i Norge som alle sentralbanker gjør i forskjellige land. Hvem mener du styrer pengemengden i Norge hvis ikke Norges bank? De fleste sentralbanker er også ansvarlige for kommersielle banker i eget land. Hvem mener du er ansvarlig for bankene i Norge hvis det ikke er Norges Bank? Norges bank er en sentralbank.. Hvem er det som er ansvarlig for den Norske kronen i Norge da mener du? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Papegøye: Norges bank styrer pengemengden i Norge som alle sentralbanker gjør i forskjellige land. Hvem mener du styrer pengemengden i Norge hvis ikke Norges bank? De fleste sentralbanker er også ansvarlige for kommersielle banker i eget land. Hvem mener du er ansvarlig for bankene i Norge hvis det ikke er Norges Bank? Norges bank er en sentralbank.. Hvem er det som er ansvarlig for den Norske kronen i Norge da mener du? Norges bank styrer mengden sentralbankreserver i Norge, og sikter å holde mengden sentralbankreserver jevnt på ca 35 milliarder. Det er ingen direkte link mellom mengden sentralbankreserver, og det som normalt omtales som pengemengden (definert som M1 eller M2 etter SSBs definisjoner). Norges bank kan også styre mengden sedler og mynt i omløp, men i praksis bestemmes mengden av sedler og mynt av bankenes etterspørsel etter kontanter, som i utgangspunktet bestemmes av publikums etterspørsel etter kontanter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Jeg så bare den siste videoen, og han aner ikke hva han snakker om. Han påstår blant annet at Norges bank regulerer reservekrav for bankene i Norge, og det stemmer ikke. Norge har ikke noe reservekrav. Han skjønner heller ikke at Norges bank ikke regulerer pengemengden, utover den indirekte effekten som styringsrenten har på andre renter i økonomien, som til sist påvirker bankenes totale utlån. Og det du skriver er også feil, Norges bank driver ikke QE. Har du tenkt tanken at det kanskje er du selv som ikke forstår hvordan penger blir til? Dette med hvordan penger blir til i den moderne økonomien er ikke lenger noen stor hemmelighet. Til og med Bank og England har skrevet om dette, og sentralbanker fungerer likt nesten uansett hva land man drar til. Så om jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med å si at andre ikke vet hva de snakker om. Endret 1. november 2016 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Papegøye: Norges bank styrer pengemengden i Norge som alle sentralbanker gjør i forskjellige land. Hvem mener du styrer pengemengden i Norge hvis ikke Norges bank? De fleste sentralbanker er også ansvarlige for kommersielle banker i eget land. Hvem mener du er ansvarlig for bankene i Norge hvis det ikke er Norges Bank? Norges bank er en sentralbank.. Hvem er det som er ansvarlig for den Norske kronen i Norge da mener du? Norges bank styrer mengden sentralbankreserver i Norge, og sikter å holde mengden sentralbankreserver jevnt på ca 35 milliarder. Det er ingen direkte link mellom mengden sentralbankreserver, og det som normalt omtales som pengemengden (definert som M1 eller M2 etter SSBs definisjoner). Norges bank kan også styre mengden sedler og mynt i omløp, men i praksis bestemmes mengden av sedler og mynt av bankenes etterspørsel etter kontanter, som i utgangspunktet bestemmes av publikums etterspørsel etter kontanter. Ok, så i bunn og grunn mener du bankene er uregulerte og kan gjøre som de vil? Og at det er banken alene gjennom kundenes etterspørsel som styrer pengemengden? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Jeg så bare den siste videoen, og han aner ikke hva han snakker om. Han påstår blant annet at Norges bank regulerer reservekrav for bankene i Norge, og det stemmer ikke. Norge har ikke noe reservekrav. Han skjønner heller ikke at Norges bank ikke regulerer pengemengden, utover den indirekte effekten som styringsrenten har på andre renter i økonomien, som til sist påvirker bankenes totale utlån. Og det du skriver er også feil, Norges bank driver ikke QE. Har du tenkt tanken at det kanskje er du selv som ikke forstår hvordan penger blir til? Dette med hvordan penger blir til i den moderne økonomien er ikke lenger noen stor hemmelighet. Til og med Bank og England har skrevet om dette, og sentralbanker fungerer likt nesten uansett hva land man drar til. Så om jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med å si at andre ikke vet hva de snakker om. Takk jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om, og har selv linket til nøyaktig det dokumentet opptil flere ganger her på forumet. Og det endrer ikke det faktumet at Norge ikke har reservekrav ( http://www.norges-bank.no/Bank-og-marked/Likviditetsstyringssystemet/Styring-av-bankenes-reserver/ ) og at Norges bank ikke driver QE (trenger åpenbart ikke noen kilde). Se for øvrig svaret mitt ovenfor for en utdypning. Papegøye: Norges bank styrer pengemengden i Norge som alle sentralbanker gjør i forskjellige land. Hvem mener du styrer pengemengden i Norge hvis ikke Norges bank? De fleste sentralbanker er også ansvarlige for kommersielle banker i eget land. Hvem mener du er ansvarlig for bankene i Norge hvis det ikke er Norges Bank? Norges bank er en sentralbank.. Hvem er det som er ansvarlig for den Norske kronen i Norge da mener du? Norges bank styrer mengden sentralbankreserver i Norge, og sikter å holde mengden sentralbankreserver jevnt på ca 35 milliarder. Det er ingen direkte link mellom mengden sentralbankreserver, og det som normalt omtales som pengemengden (definert som M1 eller M2 etter SSBs definisjoner). Norges bank kan også styre mengden sedler og mynt i omløp, men i praksis bestemmes mengden av sedler og mynt av bankenes etterspørsel etter kontanter, som i utgangspunktet bestemmes av publikums etterspørsel etter kontanter. Ok, så i bunn og grunn mener du bankene er uregulerte og kan gjøre som de vil? Og at det er banken alene gjennom kundenes etterspørsel som styrer pengemengden? Nei, det har jeg overhodet ikke sagt. Bankene har tonnevis med regulatoriske krav de må forholde seg til, blant annet egenkapitalkrav, som begrenser hvordan bankene kan utvide balansen sin (noe mannen i videoen forøvrig nevner, men slik han beskriver "egenkapital" i videoen, er det åpenbart at han egentlig mener reservekrav). Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 Så, innrømmer du da at det er sentralbanken som er ansvarlig for bankene i Norge? At sentralbanken er ansvarlig for pengemengden (direkte og/eller indirekte) i Norge? Og at sentralbanken er ansvarlig for den Norske krone og det pengesystemet som er underlagt den Norske krone? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 1. november 2016 Del Skrevet 1. november 2016 (endret) Så, innrømmer du da at det er sentralbanken som er ansvarlig for bankene i Norge? At sentralbanken er ansvarlig for pengemengden (direkte og/eller indirekte) i Norge? Og at sentralbanken er ansvarlig for den Norske krone og det pengesystemet som er underlagt den Norske krone? Jeg trenger ikke "innrømme" noe som helst. Alt jeg har gjort er å korrigere åpenbar feilinformasjon om at Norges bank forsøker å styre eller kontrollere pengemengden gjennom "pengetrykking og QE", eller at Norge har reservekrav. At Norges bank er ansvarlig for utstedelse av kroner vet alle, men Norges bank gir en ganske stor f i hvor stor pengemengden er, gitt at de oppnår inflasjonsmålet sitt over tid. Endret 1. november 2016 av Papegøye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå