Gå til innhold

Hvor står beløpet for utbetalt lønn for året?


TheodorBjork

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Ja, de jeg pekte på som retard i posten min var skattekontoret, ikke jobben din.

 

AtW

 

Ok. Så jeg kan be jobben min om tabell nå altså? (i fjor tjente jeg 210 og måtte øke beløpet tre ganger, i år er jeg der allerede, og må endre det før neste lønning). Men gir sjefen eller lønnskontor beskjed til skattekontoret om at jeg ønsker tabell ut året da?

 

 

Som sagt, skatteetaten er av en eller annen grunn vonde på det, og gir ikke tabell unntatt på starten av året.

 

AtW

 

 

Så hva gjør jeg da?

 

 

Du får et nytt prosentkort om du mener det du har nå ikke er riktig? Men er ikke så mye igjen av året da, om du ikke har betalt riktig skatt resten av året så er det ikke sikkert det vil endre ting nok, det kan du lett regne ut med ymse kalkulatorer på nett.

 

AtW

 

 

 

Du er sikker på at du ikkje har tabelltrekk i dag, eller at ein evt. prosentsats er riktig? Eg forstår ikkje heilt kva som er problemet i denne saken. Du meiner du har betalt for lite skatt?

 

Nei, altså tingen er at jeg har satt beløpet på antatt tjent til 210 000. Og jeg har til nå tjent 200000. Altså går jeg over beløpet neste lønning. Da må jeg vel betale 50% skatt. Nei? Var hvert fall det jeg måtte i fjor da jeg gikk over uten at jeg merket det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Ja, de jeg pekte på som retard i posten min var skattekontoret, ikke jobben din.

 

AtW

 

Ok. Så jeg kan be jobben min om tabell nå altså? (i fjor tjente jeg 210 og måtte øke beløpet tre ganger, i år er jeg der allerede, og må endre det før neste lønning). Men gir sjefen eller lønnskontor beskjed til skattekontoret om at jeg ønsker tabell ut året da?

 

 

Som sagt, skatteetaten er av en eller annen grunn vonde på det, og gir ikke tabell unntatt på starten av året.

 

AtW

 

 

Så hva gjør jeg da?

 

 

Du får et nytt prosentkort om du mener det du har nå ikke er riktig? Men er ikke så mye igjen av året da, om du ikke har betalt riktig skatt resten av året så er det ikke sikkert det vil endre ting nok, det kan du lett regne ut med ymse kalkulatorer på nett.

 

AtW

 

 

 

Du er sikker på at du ikkje har tabelltrekk i dag, eller at ein evt. prosentsats er riktig? Eg forstår ikkje heilt kva som er problemet i denne saken. Du meiner du har betalt for lite skatt?

 

Nei, altså tingen er at jeg har satt beløpet på antatt tjent til 210 000. Og jeg har til nå tjent 200000. Altså går jeg over beløpet neste lønning. Da må jeg vel betale 50% skatt. Nei? Var hvert fall det jeg måtte i fjor da jeg gikk over uten at jeg merket det...

 

 

Har jeg misforstått noe?! ...

Lenke til kommentar

Det er ikkje sånn det fungerer med skattekort. Hadde du hatt frikort ville det blitt sånn, men med skattekort har dei trukket skatt heile året og om du overstig beløpet skal skattekortet framleis sørge for at du betalar nok skatt.

 

Du kan bruke skattekalkulatoren til skatteetaten for å sjå kor mykje skatt du skal betale i år med ein antatt total i desember, for så å sjå korleis du ligg an i forhold til dette i dag.

Lenke til kommentar

Det er ikkje sånn det fungerer med skattekort. Hadde du hatt frikort ville det blitt sånn, men med skattekort har dei trukket skatt heile året og om du overstig beløpet skal skattekortet framleis sørge for at du betalar nok skatt.

 

Du kan bruke skattekalkulatoren til skatteetaten for å sjå kor mykje skatt du skal betale i år med ein antatt total i desember, for så å sjå korleis du ligg an i forhold til dette i dag.

 

OK... så selv om jeg tjener MER enn det beløpet jeg har satt betaler jeg normal skatt? Jeg trodde poenget med beløpet var å bestemme hvor mange prosent man betaler? I fjor ringte jeg til skattekontoret og de sa at jeg måtte øke beløpet hvis jeg hadde tjent over...

Lenke til kommentar

Har du tabelltrekk eller prosenttrekk?

 

Poenget med beløpet er å få riktig tabell eller prosent, men det er ikkje dramatiske endringar om du tener 240 000 i staden for 200 000. Du kan evt. be arbeidsgjevar om å trekke litt ekstra, men det betyr ikkje noko til slutt. Enten betalar du litt meir skatt no og går bortimot i null på sjølvmeldinga, eller så får du litt restskatt.

Lenke til kommentar

Har du tabelltrekk eller prosenttrekk?

 

Poenget med beløpet er å få riktig tabell eller prosent, men det er ikkje dramatiske endringar om du tener 240 000 i staden for 200 000. Du kan evt. be arbeidsgjevar om å trekke litt ekstra, men det betyr ikkje noko til slutt. Enten betalar du litt meir skatt no og går bortimot i null på sjølvmeldinga, eller så får du litt restskatt.

 

Det er det jeg ikke vet. Vet bare at jeg har satt et beløp på skattekortet. Men det blir ikke 50% skatt uanset om jeg går 40 000 over?

Men hva hvis jeg øker beløpet da? (ca 20 000 i lønn, november og desember=40 000, så da kunne jeg økt beløpet til det, men ville jeg betale mer da enn hvis jeg ikke eller motsatt?)

Lenke til kommentar

Med skattekort blir det ikkje 50% nei.

 

Du kan finne skattekortet ditt på altinn.no

 

Enten går du inn på skatteetaten og bestiller nytt skattekort med riktig beløp, eller så ber du arbeidsgjevar trekke litt ekstra, men som sagt, med tabelltrekk.

 

http://www.skatteetaten.no/globalassets/applikasjoner/enkel2016_20160830.htm

 

Men dere sa akkurat at jeg ikke kunne få tabelltrekk så seint på året... Og hva betyr det at de skal trekke ekstra? Hva skjer hvis de ikke trekker ekstra?

Lenke til kommentar

Dersom du ikkje får nytt tabellkort så vil du få eit prosentkort som trekker riktig beløp i forhold til kva du har betalt i skatt i år med tanke på kva du skal betale totalt. Dvs. at du vil få litt høgare trekk dei siste månadane (om det ikkje allereie er for seint med november).

 

Om du ikkje gjer noko som helst, vil du kanskje få litt restskatt, men det er ikkje snakk om store summar.

 

Dersom du normalt har halvt skattetrekk i desember kan du be dei trekke normal skatt i staden for. Då vil du mest sannsynleg ende opp ikkje så langt unna der du skal vere.

Lenke til kommentar

Hvis du har oppgitt feil sum på skattekortet vil du fortsatt skatte det du har skattet hele veien, men du vil risikere en skattesmell nesteår hvor du må betale det ekstra du skulle skattet for det du har tjent. 

 

Hvis du kommer til å overgå summen endrer du bare enkelt summen på skattekortet ditt på skatteetaten.no

Lenke til kommentar

Hvis du har oppgitt feil sum på skattekortet vil du fortsatt skatte det du har skattet hele veien, men du vil risikere en skattesmell nesteår hvor du må betale det ekstra du skulle skattet for det du har tjent. 

 

Hvis du kommer til å overgå summen endrer du bare enkelt summen på skattekortet ditt på skatteetaten.no

 

Fant ut jeg hadde tabell da. Men hvorfor sier noen at jeg må ender sum mens andre sier jeg ikke trenger? Og er det å endre sum det samme som å be om nytt skattekort?

Lenke til kommentar

Ok. Sendte mail til en person på jobb. De sa jeg måtte få nytt skattekort... Spurte også om jeg ville betale full skatt i november istedenfor halv.

Men da må jeg gå på skatteetatens side og "bestille" nytt skattekort. Er det lett å ordne?

 

Ja.

 

  1. Gå her: http://www.skatteetaten.no/no/Stottemenyer/Lenker-til-tjenestene-i-Altinn/Skattekort/endre-skattekort-sofus/
  2. Logg inn
  3. Fyll ut nødvendig informasjon
  4. Send
Lenke til kommentar

 

Ok. Sendte mail til en person på jobb. De sa jeg måtte få nytt skattekort... Spurte også om jeg ville betale full skatt i november istedenfor halv.

Men da må jeg gå på skatteetatens side og "bestille" nytt skattekort. Er det lett å ordne?

 

Ja.

 

  1. Gå her: http://www.skatteetaten.no/no/Stottemenyer/Lenker-til-tjenestene-i-Altinn/Skattekort/endre-skattekort-sofus/
  2. Logg inn
  3. Fyll ut nødvendig informasjon
  4. Send

 

 

Ålreit. Men da endrer jeg skattekortet. Er det noe annet enn å "få nytt skattekort" som jeg har blitt rådet til å gjøre av de på jobben?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Ålreit. Men da endrer jeg skattekortet. Er det noe annet enn å "få nytt skattekort" som jeg har blitt rådet til å gjøre av de på jobben?

Nei, det er samme sak.

 

Uansett bør du ta ein vurdering på kva du forventar av inntekt neste år og evt. bestille nytt kort i desember for 2017. Dersom du ikkje gjer endringar, vil årets skattekort utgjere grunnlaget for neste års.

Lenke til kommentar

Jeg må visst også fylle ut betalt lønn inntil i år, men hvordan vet jeg det da det ikke står på lønnslippen (bare feriepengegrunnlag, ikke brutto utbetalt.) Og jeg må også fylle ut skatt betalt hittil, hvor står det?

 

Vent litt, nederst på slippen står det hittil i fjor timelønn og så et tall. Er DET totalt tjent i år? For da er jeg godt under. Trodde det var feriepengegrunnlaget som var totalt tjent...

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Jeg må visst også fylle ut betalt lønn inntil i år, men hvordan vet jeg det da det ikke står på lønnslippen (bare feriepengegrunnlag, ikke brutto utbetalt.) Og jeg må også fylle ut skatt betalt hittil, hvor står det?

 

Vent litt, nederst på slippen står det hittil i fjor timelønn og så et tall. Er DET totalt tjent i år? For da er jeg godt under. Trodde det var feriepengegrunnlaget som var totalt tjent...

 

Anbefaler deg at du tar med lønnslippen til daglig leder/Økonomikontoret på jobb å spør der. :-) På min lønnslipp har jeg hvertfall 1 rad med det jeg får denne mnden, og 1 rad med det som er totalt (Lønn, utlegg, kjøring, skatt, bonus etc...) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...