Gå til innhold

Forslag til nytt headset til gaming


Leifty

Anbefalte innlegg

Hei! Har nå hatt Steelseries H Wireless i 2,5 år og det begynner å synge på sine siste vers.. så er tid for å lete etter et nytt headset. Noen som har noen gode forslag og gjerne egne erfaringer? De jeg har sett litt på er Cloud II, Cloud Revolver, Corsair Void, Razer Man o War, Sennheiser Game Zero, Sennheiser pc 373d, Audio Technica ath-ag1x og audio-technica ath-adg1x. Ellers har jeg hørt mye bra om å kjøpe en modmic 4.0 og et par kvalitets hodetelefoner.

Jeg er så ubesluttsom som det går an å bli så trenger litt input her. Jeg vil gjerne ha en ok mic for en gangs skyld ellers så er jeg åpen for alt. Budsjett er ikke så nøye, kan nok strekke meg til 3k.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Headsett som støtter DTS og Dolby surround er bortkastede kroner for de aller fleste da det er kun en håndfull spill som støtter disse formatene. De fleste spill bruker egen lyd/surround kode.

Har testet dette utallige ganger og har aldri fått det til og fungere. (I "bestefall" er effekten jeg får av disse stereohedsettene med DTS/DOLBY surrond når de prøver og produsere surround lyd er at lyden oppleves som den sirkulerer rundt hodet mitt i en konstant jevn hastighet)

 

Derimot har jeg god erfaring med såkalte "true" 5.1 surround headsett, da Roccat sine Kave headsett.

 

- Hadde det første analoge 5.1 settet fra dem, er vel det som ga meget den beste opplevde surround effekten, men lyden var lite crisp og enkelte lyder mangler.

 

- Også hatt ROCCAT Kave XTD 5.1 Digital Headset som gir meget god surround effekt, best når en sletter hovedkortets lydriver og lar Windows innbygde lyddriver sammen med medfølgende programvare styre dette. Man må huske i medfølgende programvare og aktivere "mix 5.1 to stereo" når en skal spille musikk(da får en lyd i alle driverne) og da blir lyden overaskende bra til musikk. http://www.prisjakt.no/product.php?p=2879241

 

- Har nå ROCCAT Kave XTD 5.1 analog sammen med  Creative Sound Blaster X7 Limited Edition og surround effekten føler jeg er helt suveren til headsett og være.

Fungere også meget bra kun rett på HK, men igjenn slett HK sin dedikerte lydriver og bruk Window innebygde lyddriver, jeg synes det gir mye bedre surround effekt.

Soundblasteren har også mulighet for og mikse 5.1 til stereo når en spiller musikk.

Analoge versjonen synes jeg er bedre på opplevd surround enn det den digitale versjonen er av XTD'ne.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3067554

 

 

Surround effekten fra slike headsett må ikke sammenlignes med "Kino" surround da den ikke er like markant. Mener med surround headsett trenger man noe tilvenning til for og kunne plassere eksakt hvor alle lydene kommer fra, de fleste lydene plasser man ganske nøyaktig med en gang. 

 

Har også et DT 770 Pro 80 ohm headsett koblet til Soundblasteren, bassen er på dette headsettet lang bedre enn på Roccat settet. Faktisk er Roccat settet best av disse på en del av de høyere tonene, både til musikk og i spill.

Vet ikke om dette kan skyldes at Soundblastere har kun 2 Ohm innstillinger? En fra 32 til 300 ohm, og en for 600 Ohm., at jeg da burde hatt et 32 eller 600 ohm stereo headset isteden for mitt på 80 Ohm?

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar!  :)  Skal se nærmere på de dere har nevnt. Har ikke testet ut ekte surround i headset så roccat kave kan være litt interessant.. 

 

Lydkort til 800,- ( feks det jeg har i specsa mine)

beyerdynamics dt 770 80 ohm 1500,-

antlion modmic til 500,-

 

var en helt annen opplevelse enn 500kr headsettet jeg hadde fra før... rett og slett fantastisk. Mange investerer utallige tusen i bilde, men tenker ikke på at lyd også er med på opplevelsen :)

 

husk å disable onboard audio i biosen hvis du kjøper lydkort.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/835971/datautstyr/headset-pckonsoll/gaming-headset-pc/hyperx-cloud-ii-gaming-headset

 

Er selv veldig fornøyd med disse, mic'n er ødelagt though men den er mildt sagt spist opp av hunden min så ingenting galt med det sånn sett. Jeg har første versjon av disse, men velger lett disse igjen.

 

Vurderer også disse headset:

https://www.prisguide.no/produkt/audio-technica-ath-adg1x-249578

 

Mic'n skal være bra, anbefales av kjente streamere bla Summit1g.

 

Ser folk anbefaler Beyerdynamic DT770PRO, joda dem er god, har disse selv men ikke så fornøyd når det kommer til gaming da det ikke er headset men hodetelefoner, må ha ekstra mikrofon for dem i tillegg, men god lyd er det på dem, no doubt.

 

 

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/835971/datautstyr/headset-pckonsoll/gaming-headset-pc/hyperx-cloud-ii-gaming-headset

 

Er selv veldig fornøyd med disse, mic'n er ødelagt though men den er mildt sagt spist opp av hunden min så ingenting galt med det sånn sett. Jeg har første versjon av disse, men velger lett disse igjen.

 

 

California Prop 65 Warning

http://www.kingston.com/en/company/socialresponsibility#prop65

 

Jaja det er visstnok farlig og leve :eek:

 

Kan ikke finne noen info hvilken type kode de bruker for og produsere 7.1 surround, mulig jeg er nærmest blind. Men om dette ikke oppgis hadde jeg vært svært skeptisk om de klarer og produsere noen som helst reel opplevelse av surround i dette stereo head settet. Tro kan visstnok flytte fjell.

 

Opplevelse av surround lyd blandes ofte med at man kjenner spillet/kartene godt og dens lyder og derfor ofte vet instinktivt hvilken retning lyden mest sannsynlig kommer i fra, samtidig vet man også ofte hvilken retning lyden ikke kan komme i fra.. Samt at stereo gir indikasjon om lyden kommer fra venstre eller høyre side.

Samt ved nøytral indikasjon av hvor lyden kommer fra, vet man at den kommer bakfra eller forfra.

I tillegg til dette kan man ofte si noe om hvor langt borte lyden kommer ifra, noe som igjen kan instinktivt kan si om noe hvilken retning den kommer i fra.

Hvis man i tillegg til dette har reell surround gjengivelse, selv om liten, vil den totale surround opplevelse faktisk bli ganske god til headset og være.

 

Min påstand er da slik angående surround opplevelse med headset uansett om ekte eller virtuell type: Jo bedre du kjenner spillet, jo bedre blir den opplevde surround følelsen.

 

Kjøper du et virtuelt surround head sett kan du risikere og oppleve at lyden går i "sirkel" rundt hodet ditt konstant, hos meg ga det en sjøsyk lignende opplevelse. I følge fagfolk på lyd jeg har konferert med er dette ikke en ukjent måte og oppleve virtuell surround på med head sett. Mente dog så kraftig jeg opplevde dette er ikke vanlig.

Og en bør ikke la seg lure av test videoene på virtuell lyd, de er gjerne DTS eller Dolby kodet, noe de aller fleste spill ikke er.

 

Edit: Må kanskje ta et forbehold om at noen spill kan ha en fungerende kode for Virtuell surround til stereo head sett som kan fungere på "ukodede" head sett/koding avslått i medfølgende program. Jeg har ikke opplevd at noen har hatt det så langt.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Hovedkort:

Vil også nevne at min erfaring er at ikke alle hovedkort er like gode til og produsere suround følelse til "ekte" surround" headsett.

Her referes alle til det første Roccat analoge ekte surruond head settet.

X58:

Her var EVGA sitt classified HK suverent bedre enn Asus sitt Rampage Extreme kort.

X79:

Asus Rampage Black edition er  i en annen liga enn Asrock kort jeg hadde med denne platformen som var 2 x extreme11 og 1 x Extreme 4.

Extreme11 kortet klarte jeg ikke og få til og produsere surround lyd overhodet i spill, byttet da til Extreme 4 som var  bedre men fremdeles langt dårligere enn opplevd med X58 EVGA HK.

 

Byttet derfor til Asus Black edtition kortet som er nok noe dårligere enn EVGA Classified kortet var.

 

Nå med X79 Asus Black Edtion, soundblasterX7 og det nye Roccat XTD 5.1 analoge head settet er nok surround opplevelsen noe dårligere kanskje enn med nevnte EVGA HK, men fordi dette head sett har mye bedre lydkvalitet enn den første analoge utgaven så er total opplevelsen mye bedre.

 

Kan nevne at i forhold til mitt første innlegg i denne tråden der jeg nevnte at på et gitt frekvens område var Roccat bedre enn Beyerdynamic DT 770 headsett mitt.

Det er nå ikke lenger tilfelle da det er kommet ny driver og software til SoundblasterX7 som gir langt bedre lydkvalitet på Beyedynamic head settet enn på Roccat settet på alle måter. Ble litt bedre på Roccat settet også.

Måtte endre ganske mye på innstillingen til DT 770 head sett etter oppdateringen, da området det litt var svakt på tidligere ble overdrevent markant nå med de gamle innstillingene.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Hei! Har nå hatt Steelseries H Wireless i 2,5 år og det begynner å synge på sine siste vers.. så er tid for å lete etter et nytt headset. Noen som har noen gode forslag og gjerne egne erfaringer? De jeg har sett litt på er Cloud II, Cloud Revolver, Corsair Void, Razer Man o War, Sennheiser Game Zero, Sennheiser pc 373d, Audio Technica ath-ag1x og audio-technica ath-adg1x. Ellers har jeg hørt mye bra om å kjøpe en modmic 4.0 og et par kvalitets hodetelefoner.

 

Jeg er så ubesluttsom som det går an å bli så trenger litt input her. Jeg vil gjerne ha en ok mic for en gangs skyld ellers så er jeg åpen for alt. Budsjett er ikke så nøye, kan nok strekke meg til 3k.  

 

Du bør prøve hodetelefonene på og se hvilke du liker lyden på.

Hvis du kjøper hodetelefoner blindt på anbefaling fra en fremmed så bør du ikke bli overrasket om du blir skuffet.

 

Jeg skulle kjøpe et headset med mikrofon og endte opp med razer blackshark headset. Lyden i de har ekstremt mye bass, skikkelig nedsig å bruke. Samtidig er klokkene så små at de presser på ørene, se en episode av en serie og du har øreverk før du får sett slutten. Kanskje små barn får plass til ørene inni de?

Dette headsetet blir aldri brukt, men andre kan syntes det er fantastisk sålenge de har små ører og liker overdrevet mye bass.

 

Ikke gå i samme fella som meg, hva enn du kjøper så bør du prøve det først. Har du ikke mulighet til å prøve det ville jeg ikke vurdert å kjøpe det.

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å prøve meg på audio technica ath-ag1x fordi de hadde et par på elkjøp for 2,6k (ned fra 3k pga returnert tidligere) og må si meg ganske fornøyd. De er herlig å ha på, var veldig usikker på det såkalte 3d wing support greia men det funker bra på mitt hode  :grin:  Miccen var også en stor forbedring i fra mitt gamle steelseries ifølge folka jeg snakker med på discord. Minuset må være litt på bassen, det kunne gjerne vært litt mer trøkk i det. Og prisen er jo selvfølgelig høy for et gaming headset å være. Føler selv jeg har truffet ganske bra på dette vertfall! Takk for alle inspill  :new_woot:

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å prøve meg på audio technica ath-ag1x fordi de hadde et par på elkjøp for 2,6k (ned fra 3k pga returnert tidligere) og må si meg ganske fornøyd. De er herlig å ha på, var veldig usikker på det såkalte 3d wing support greia men det funker bra på mitt hode  :grin:  Miccen var også en stor forbedring i fra mitt gamle steelseries ifølge folka jeg snakker med på discord. Minuset må være litt på bassen, det kunne gjerne vært litt mer trøkk i det. Og prisen er jo selvfølgelig høy for et gaming headset å være. Føler selv jeg har truffet ganske bra på dette vertfall! Takk for alle inspill  :new_woot:

 

Du kan booste bassen i equalizeren i innstillinger for lydkortet, eller du kan bruke preset dance f.eks. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...