AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Vi skal selge huset vårt og inngikk kontrakt med en megler om salg for 3mnd siden. Vi har tatt boligsalgsrapport og skulle ta bilder i neste uke og deretter legge ut boligen. Men samtidig annonserte vi at vi skulle selge på en Facebook-gruppe i lokalmiljøet. Der har vi nå hatt privatvisning og fått et meget godt bud, muntlig så langt, som vi ønsker å akseptere. Snakket med megler som også mente at det var et godt bud og at vi selv måtte velge om vi ønsket å akseptere det eller kjøre visning. Men hvordan blir det nå i forhold til provisjonen? Må vi betale full provisjon hos megler selv om vi solgte boligen selv, eller bruker de å gi litt rabatt i slike tilfeller? Vi ønsker i hovedsak å gjennomføre salgsprosessen videre med megler pga tryggheten det gir. Megler sa at kjøper må fylle ut budskjema og sende megler. Jeg tenker da at det kanskje er akkurat det megler trenger for å kunne utløse krav på provisjonen? Ønsker ikke ufred og overkjøring av megler heller, han har vært utrolig møtekommende og grei så langt i prosessen. Vi har ikke noe imot å betale megler, men full provisjon på ca. 80.000kr føles litt mye når vi har solgt boligen selv vha Facebook.. Takknemlig for innspill. Anonymous poster hash: be631...381 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 Vi skal selge huset vårt og inngikk kontrakt med en megler om salg for 3mnd siden. Vi har tatt boligsalgsrapport og skulle ta bilder i neste uke og deretter legge ut boligen. Men samtidig annonserte vi at vi skulle selge på en Facebook-gruppe i lokalmiljøet. Der har vi nå hatt privatvisning og fått et meget godt bud, muntlig så langt, som vi ønsker å akseptere. Snakket med megler som også mente at det var et godt bud og at vi selv måtte velge om vi ønsket å akseptere det eller kjøre visning. Men hvordan blir det nå i forhold til provisjonen? Må vi betale full provisjon hos megler selv om vi solgte boligen selv, eller bruker de å gi litt rabatt i slike tilfeller? Vi ønsker i hovedsak å gjennomføre salgsprosessen videre med megler pga tryggheten det gir. Megler sa at kjøper må fylle ut budskjema og sende megler. Jeg tenker da at det kanskje er akkurat det megler trenger for å kunne utløse krav på provisjonen? Ønsker ikke ufred og overkjøring av megler heller, han har vært utrolig møtekommende og grei så langt i prosessen. Vi har ikke noe imot å betale megler, men full provisjon på ca. 80.000kr føles litt mye når vi har solgt boligen selv vha Facebook.. Takknemlig for innspill. Anonymous poster hash: be631...381 Selger bolig selv for tiden, og i alle kontraktsforslag jeg har fått fra meglere står det meget tydelig at de har rett på full kompensasjon ved salg utenom dem innen kontraktsperioden samt for salg til personer de har hatt kontakt med i en gitt periode etterpå. Så... Les kontrakten din? Anonymous poster hash: 6e6ba...ec9 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Når jeg solgte mitt hus sørget jeg for å velge en megler med salgsgaranti og utifra hva jeg forsto fra meglers informasjon så var det ingen tidsramme forbundet med dette. Jeg måtte kun betale for de utgifter megler hadde hatt ifbm salget. Ingen kostnader ble dekket av meg (fotograf, takstmann osv) før etter salget eller etter at jeg bestemte meg for å bruke garantien. Da ville jeg få krav om å betale for disse utlegg Jeg tolket det dithen at jeg sto fritt til å gjøre som du ønsker. Det er kanskje ikke en snill måte å gjøre det på men meglers provisjon er ikke mye snilt det heller. Nå har jeg ikke papirene for meg så jeg får ikke lest hva som står i oppdraget. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Du må betale full provisjon selv om boligen har blitt solgt ved et bud direkte til selger, garantert at dette står som en standardtekst i kontrakten mellom dere og megler at megler skal ha provisjon såfremt boligen blir solgt i kontraktsperioden. Du kan jo dog høre med megler om han er villig til å fire litt på provisjonen siden megleren hadde en mindre rolle og ikke trengte å holde en visning en gang osv... Endret 30. oktober 2016 av Rankiz Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 De standardkontraktene for megler jeg har sett gir megler rett til full provisjon. Du må ikke betale for utlegg som ikke er gjort, og avhengig av kontrakten trenger du ikke å betale for andre ting som faktureres særskilt og hvor arbeidet ikke er gjort. Megler har imidlertid i alle fall krav på selve provisjonen og utlegg. Ta en prat med megler før du aksepterer dette budet, og spør ham om han er villig til å gi noe avslag. Lenke til kommentar
psyfoon Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Takker for gode svar. Har dessverre ikke tilgang på selve kontrakten nå, men dere har nok rett. Da satser jeg på å få litt rabatt på provisjonen :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå