Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om samboerkontrakt mm

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Situasjon:

Par med ett ungt barn. Jeg eide leilighet, bil, penger på bok og hadde generelt en etablert økonomi da vi flyttet sammen. Hun er en del yngre enn meg og er fortsatt i en utdannelsesituasjon. Vi skal flytte til en ny bolig som også er eid av meg. Men ettersom den er større enn den gamle leiligheten min, samt at vi nå betaler for barnehage, vil vi ikke ha like stort slingringsmonn i økonomien vår som vi har hatt. I den anledning har vi bestemt oss for å ta noen grep i økonomien vår som også innebærer en mer formalisering av forholdet vårt.

I første omgang en samboerkontrakt og en eller annen form for formalisering av hvordan utgiftene skal fordeles. Av ulike grunner ønsker vi også å skrive en viljeserklæring for vårt barn. Det er og mulig at i alle fall jeg bør skrive et testamente, selv om jeg har forsikringer som bør sikre at min samboer kan sitte på leiligheten eller eventuelt selge den og kjøpe noe nytt om jeg skulle falle fra og arveoppgjør skjer etter gjeldende lov for samboere med barn.

Spørsmål:

1. Må eller bør alt eller noe av dette gjøres hos advokat?

2. Må noe av det tinglyses?

3. Hva kan vi i så fall regne med at eventuell advokat/tinglysning koster?

4. Hvordan går vi frem om vi ikke trenger advokat?

5. Det er veldig viktig for hos at en spesiell person i nær familie ikke ender opp med vårt barn hvis det verste skulle skje. Slik jeg forstår det er en viljeserklæring kun veiledende? Kan vi gjøre noe mer?

6. Har vi glemt å tenke på noe?

Generelt:

Om noen har generelle råd eller erfaring fra det samme er det bare å dele. Har vi glemt noe? Alt velment tas i mot med stor takk. Alt fra ordlyd i avtaler til tips om eventuelle advokater (vi bor i Hordaland, ikke så veldig langt fra Bergen) eller bare egne historier. :)

Anonymous poster hash: 50f2b...3db
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i utgangspunktet ubegrenset avtalefrihet for samboere, og det er veldig lurt å benytte seg av den. En av de tingene dere bør tenke på er om dere har tenkt til at din samboer skal kjøpe seg inn i leiligheten når hun er ferdig med å utdanne seg, og om dette skal kunne gjøres til en på forhånd fastsatt pris. Det er veldig enkelt og håndterlig at du skal eie alt og at dere kan ta det i fremtiden en gang, men i praksis er dere jo tydeligvis en økonomisk enhet, og det er ikke urimelig at hun skal ha enkelte rettigheter i framtiden om ting går som forutsatt.

Dere trenger ikke bruke en advokat, men det kan være en god idé litt avhengig av hvor komfortabel dere er med å håndtere økonomien deres og hva slags mål dere har.

Dere trenger ikke tinglyse noe som helst, med mindre hun skal eie leiligheten. Når/om hun skal kjøpe en del av den bør dere tinglyse det. Samboeravtaler kan ikke tinglyses slik som ektepakter.

Jeg er usikker på detaljreglene rundt viljeserklæringer om hvem som skal få ansvar for barn hvis man faller fra, men en begrunnet viljeserklæring om barnet skal bo hos en gitt familie eller en gitt person respekteres vanligvis. Eventuelt kan dere vel oppgi flere alternativer. Om dere bare skriver "barnet skal ikke bo hos X" vet jeg ikke hvordan det håndteres, men i utgangspunktet bør det ikke være noe problem. Det enkleste er vel å skrive at barnet helst skal bo hos X, alternativt hos Y men i alle fall ikke hos Z. Informer de du ønsker at skal få foreldreansvar om dere går bort om deres ønsker, og nedtegn dette skriftlig og signert, oppbevart på et sikkert sted (i praksis: sammen med testament).

Dere trenger ikke advokat for å gjøre noe av dette, men det kan altså være en fordel. Det gjelder ingen spesielle framgangsmåter eller formkrav. Snakk om hva dere ønsker å oppnå, bli enige om en måte å uttrykke det enkelt på skriftlig. Typisk innebærer dette i alle fall følgende:

En liste over ting A eier, ting B eier og ting dere eier sammen. En regel om hvordan utgiftene skal fordeles, eventuelt om hvordan dere skal gjøre tilskudd som skal dekke felles utgifter. Skriv dette ned, signer og dater, sørg for at begge får en signert kopi hver og gjerne med en tredje kopi hos en eller annen dere begge stoler på.

Hvis dere skal skrive testamente så må dette signeres, og signaturen må attesteres av to vitner som bekrefter at du var ved dine fulle fem da du signerte (kort oppsummert. Google formkrav testamente).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål:

1. Må eller bør alt eller noe av dette gjøres hos advokat?

Må - ingenting. Bør - alt. Både for å få avklart hva det er dere ønsker, og for å få skrevet det ned på en måte som gjør at det dere er enige om kommer tydelig frem.

2. Må noe av det tinglyses?

Overdragelser av fast eiendom må tinglyses, det samme må rettigheter i fast eiendom.

3. Hva kan vi i så fall regne med at eventuell advokat/tinglysning koster?

Tinglysning koster noen hundrelapper (mer hvis det er en overdragelse hvor dokumentavgift kommer inn i bildet). Advokat vil koste noen tusenlapper.

4. Hvordan går vi frem om vi ikke trenger advokat?

Det finnes gode maler for både samboeravtaler og testamenter på internett.

5. Det er veldig viktig for hos at en spesiell person i nær familie ikke ender opp med vårt barn hvis det verste skulle skje. Slik jeg forstår det er en viljeserklæring kun veiledende? Kan vi gjøre noe mer?

Dette er typisk noe som tas med i et testamente. Etter barnelova § 38 får den gjenlevende foreldreansvaret alene hvis en forelder dør. Hvis begge foreldrene dør skal tingretten ta avgjørelse om foreldreansvaret etter barnelova § 60 fjerde ledd.

Etter denne regelen skal de som vil ha foreldreansvaret be tingretten om å få det. Er det kun én person / ett par som ber om å få foreldreansvaret vil de som hovedregel få det med mindre barnet vil lide skade.

Kommer det inn flere krav om foreldreansvar må retten velge, og det vil bli lagt vekt på hvem foreldrene ønsker (i testament eller annen viljeserklæring).

Kommer det ikke inn noen krav, eller retten avslår alle, skal retten overlate barnet til barneverntjenesten.

Det sentrale her er altså at man ikke bør sette opp noen negativliste ("disse skal ikke få omsorg for barna"), men en positivliste ("vi ønsker at disse får omsorgen dersom vi faller fra"), eventuelt en kombinert liste. Dette skyldes fremgangsmåten loven stiller opp - hvis det bare kommer inn ett krav, selv om det er fra personer dere ikke ønsker at skal få omsorgen, så skal retten imøtekomme kravet med mindre man har konkret grunn til å tro at barna vil ta skade av det.

6. Har vi glemt å tenke på noe?

Forsikringsbegunstigelser.

Lenke til kommentar

Er det noen som har forslag til fordelingsnøkkel for en BRL-bolig vi eier sammen, men hvor jeg står for all egenkapital (ca 50% av verdivurdering)? Det er også noen hundre tusen i fellesgjeld. Vi har tatt opp lån sammen (dvs hun er det som banken kaller medlånetaker). Min inntekt er omtrent det dobbelte av hennes.

Anonymous poster hash: 50f2b...3db
Lenke til kommentar

Dersom dere betjener økonomien roughly likt vil en naturlig eierandel for deg være:

(egenkapital+(gjeld/2))/kjøpesum

Dette vil føre til færrest konflikter. Hvis du tjener dobbelt så mye og betjener lånet med dobbelt så mye vil en naturlig eierandel for deg være:

(egenkapital+(gjeld*2/3))/kjøpesum

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...