Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider

Anbefalte innlegg

Orion666 skrev (3 timer siden):

De kontrollerte alle kurser som gikk ut fra sikringsskapet og ga samsvarserklæring på anlegget som sådan.

Det å få en samsvarserklæring på bytte av sikringsskap og en sluttkontroll som dokumenterer kursene betyr ikke at det er erklært samsvar for hele installasjonen. De må kontrollere kursene for å skrive samsvarserklæring på bytte av kursene, men samsvarserklæring kan skrives spesifikt på skapet. Når jeg skriver samsvarserklæring er jeg nøye på å spesifisere denne så den kun dekker deler av jobben som er utført så ikke firma påtar seg ansvar for f.eks det du har utført selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, minim said:

Installatøren skal i sin samsvarserklæring kun erklære samsvar i delen av jobben som ble gjort. Du mangler da samsvarserklæring på installasjons biten du har gjort og den er derfor ikke godkjent og lovlig. 

4 hours ago, Powertrainer said:

Fullt så enkelt er det ikke, man må bestille en spesifikk kontroll der en godkjent installatørbedrift går relativt grundig igjennom det du har gjort selv der de eventuellt kan gå god for det. Koster noen lapper men kan lønne seg ved en eventuell forsikringssak eller forskriftskontroll.

4 hours ago, Powertrainer said:

Ja hvis du er stålsikker på det så er det vel greit men da skal du ha mottatt en helt egen samsvarserklæring på den delen av jobben. Er helt egne kriterier for sjekkpunkt på en slik kontroll kontra den sjekken man gjør når man setter strøm på eksisterende kurser etter tavlebytte.

41 minutes ago, minim said:

Det å få en samsvarserklæring på bytte av sikringsskap og en sluttkontroll som dokumenterer kursene betyr ikke at det er erklært samsvar for hele installasjonen. De må kontrollere kursene for å skrive samsvarserklæring på bytte av kursene, men samsvarserklæring kan skrives spesifikt på skapet. Når jeg skriver samsvarserklæring er jeg nøye på å spesifisere denne så den kun dekker deler av jobben som er utført så ikke firma påtar seg ansvar for f.eks det du har utført selv. 

Eg er ikkje elektriker, men har som huseigar hatt elektrikar til å bytte sikringsskap, tavle, nokre gonger. Vel, kvar gong eg har kjøpt og flytta inn i gamalt hus. Det elektriske på desse husa har gjerne vært frå før det fantes noko som heitte samsvarserklæring.

Utan noko historie på papir veit hverken eg eller elektriker om tidlegare arbeid er utført av elektriker. Mangel på samsvarserklæring kan då ikkje bety at anlegget ikkje er lovleg. Om eg eller andre utan godkjenning som elektrikar har gjort arbeid på anlegget etter det vart krav om samsvarserklæring blir i stor grad det same så lenge det er brukt riktig materiell og arbeidet er fagmessig utført slik ein elektriker hadde gjort det.

Akkurat det med fagmessig utført av elektriker er og interessant. Huseigar er ansvarleg for at det elektriske anlegget er i orden og forskriftsmessig utført. Kva då når huseigar ser at elektrikar ikkje monterer materiell riktig eller tolkar forskrift/standard feil?

Det har hendt meg eit par gonger. Eg har ikkje noko fagbrev, men utdanning og jobb slik at eg har god kjennskap til faget.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (6 minutter siden):

Eg er ikkje elektriker, men har som huseigar hatt elektrikar til å bytte sikringsskap, tavle, nokre gonger. Vel, kvar gong eg har kjøpt og flytta inn i gamalt hus. Det elektriske på desse husa har gjerne vært frå før det fantes noko som heitte samsvarserklæring.

Utan noko historie på papir veit hverken eg eller elektriker om tidlegare arbeid er utført av elektriker. Mangel på samsvarserklæring kan då ikkje bety at anlegget ikkje er lovleg. Om eg eller andre utan godkjenning som elektrikar har gjort arbeid på anlegget etter det vart krav om samsvarserklæring blir i stor grad det same så lenge det er brukt riktig materiell og arbeidet er fagmessig utført slik ein elektriker hadde gjort det.

Akkurat det med fagmessig utført av elektriker er og interessant. Huseigar er ansvarleg for at det elektriske anlegget er i orden og forskriftsmessig utført. Kva då når huseigar ser at elektrikar ikkje monterer materiell riktig eller tolkar forskrift/standard feil?

Det har hendt meg eit par gonger. Eg har ikkje noko fagbrev, men utdanning og jobb slik at eg har god kjennskap til faget.

I følge mange i faget er det helt umulig at en elektriker gjør feil, og skrur du av lokket av en stikkontakt så er det helt uunngåelig at huset ditt brenner ned..... Har sett nye hus hvor e- verket nekter og koble på strømmen pga slett arbeid fra godkjente installasjonsfirmaer.

Har også hatt folk i huset som jeg er ganske overbevist om at jeg hadde gjort en penere og bedre jobb.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Nettopp!

Lenke til kommentar
Samms skrev (4 timer siden):

Forskriftene har ikke tilbakevirkende kraft men det fins noen få unntak som f.eks når det gjelder kulokabel og gamle vribrytere. Kravet om samsvarserklæring kom ikke før NEK normen ble innført  i 1998 hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Samms skrev (8 timer siden):

Jeg svarte bare på misforståelsen om at han trodde elektriker erklærte samsvar på en jobb han ikke hadde utført. Det kan være gjort ved en feiltagelse, men om de har spesifisert (som de bør/skal gjøre) hva samsvarserklæringen gjelder så er ikke egeninnsatsen lovlig og godkjent.

Ikke uenig i det du skriver her samt at jeg tror mange vil utføre vel så godt arbeid som noen som går på timer og må gjøre ting kjapt og effektivt. 

Det er også riktig at eier er ansvarlig. Er det ikke utført fagmessig bør du reklamere eller få det ordnet.

Elektro bransjen har vært gode om å beskytte om sitt eget fag og de har fått det til så altfor godt. Det burde vært mulig å erklære samsvar selv og melde inn for kontroll av DLE etter egen kost og så få et godkjent anlegg. Dette er ikke svart magi. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, minim said:

Det er også riktig at eier er ansvarlig. Er det ikke utført fagmessig bør du reklamere eller få det ordnet.

Elektro bransjen har vært gode om å beskytte om sitt eget fag og de har fått det til så altfor godt. Det burde vært mulig å erklære samsvar selv og melde inn for kontroll av DLE etter egen kost og så få et godkjent anlegg. Dette er ikke svart magi. 

Utfordringa med å klage er at eg trenger gjerne elektriker seinare også. Kan eg så velger eg eit anna firma, men nokre stader er det få alternativ.

Og eg mistenker dei har fått god hjelp av finansdepartamanget ved skatteetaten. Etter siste revisjon av forskrift må elektriker arbeide for godkjent installatør, unntatt på eige hus. Den regelen er like mykje for å unngå svart arbeid som å få trygge elektriske anlegg.

Lenke til kommentar
Samms skrev (14 minutter siden):

Utfordringa med å klage er at eg trenger gjerne elektriker seinare også. Kan eg så velger eg eit anna firma, men nokre stader er det få alternativ.

Og eg mistenker dei har fått god hjelp av finansdepartamanget ved skatteetaten. Etter siste revisjon av forskrift må elektriker arbeide for godkjent installatør, unntatt på eige hus. Den regelen er like mykje for å unngå svart arbeid som å få trygge elektriske anlegg.

En seriøs aktør tar ikke en klage på slikt negativt om klagen er saklig. 

Enig. De har også fjernet mulighet for at mange med fagbrev som tidligere kunne utføre arbeid på eget hus ikke kan gjøre det lenger. Selvsagt med begrunnelse i sikkerhet, men jeg tror ikke mange av de ikke ble mindre skikket til å bytte sikringer hjemme hos seg over natten. Ihvertfall ikke når de gjør det på jobb regelmessig og lovlig :p

Her henger jo rør, bilverksted og byggebransjen generelt langt etter elektro bransjen med lobby virksomhet for å beskytte eget fag :) er jo livsfarlig å bygge på hus selv eller skru på egen bil og potensiale for skade på både seg selv og andre er mye større. Bremser kan f.eks monteres feil på en bil så det medfører kollisjon med skade på tredjepart. Hvorfor skulle det være lov og ikke å bytte en stikk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Her henger jo rør, bilverksted og byggebransjen generelt langt etter elektro bransjen med lobby virksomhet for å beskytte eget fag :) er jo livsfarlig å bygge på hus selv eller skru på egen bil og potensiale for skade på både seg selv og andre er mye større. Bremser kan f.eks monteres feil på en bil så det medfører kollisjon med skade på tredjepart. Hvorfor skulle det være lov og ikke å bytte en stikk :)

Bilbransjen argumenterte for og få en slik beskyttelse for litt over ett år siden.

Vegvesenet kunne ikke finne noe data som tilsa at det var noen problem med hjemmeskruing så de fikk ikke ønsket oppfylt.

Kan ikke huske og ha sett noen statistikk på branner forårsaket av hobbykoblere. At det er en økt risiko er jo åpenbart men hvor mange branner dreier det seg om?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Er jo merkelig at man ikke engang kan utføre reparasjoner som faglært elektriker i egen regi.

En snekker må jo ikke ha en bygningsingeniør over seg for og bytte ett bord på veggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
agvg skrev (7 timer siden):

Bilbransjen argumenterte for og få en slik beskyttelse for litt over ett år siden.

Vegvesenet kunne ikke finne noe data som tilsa at det var noen problem med hjemmeskruing så de fikk ikke ønsket oppfylt.

Kan ikke huske og ha sett noen statistikk på branner forårsaket av hobbykoblere. At det er en økt risiko er jo åpenbart men hvor mange branner dreier det seg om?

Jeg vet det, men heldigvis har de ikke like gode lobbyister som elektro bransjen. Heldigvis :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, agvg said:

For nokre år sidan prøvde rørleggarane seg også. Forsikringsselskapa hadde tall på at det lakk minst like mykje når rørlegger hadde kopla som når "ufaglærte" hadde kopla.

Lenke til kommentar
minim skrev (11 timer siden):

Jeg svarte bare på misforståelsen om at han trodde elektriker erklærte samsvar på en jobb han ikke hadde utført. Det kan være gjort ved en feiltagelse, men om de har spesifisert (som de bør/skal gjøre) hva samsvarserklæringen gjelder så er ikke egeninnsatsen lovlig og godkjent.

Ikke uenig i det du skriver her samt at jeg tror mange vil utføre vel så godt arbeid som noen som går på timer og må gjøre ting kjapt og effektivt. 

Det er strengt i elektrikerbransjen pga risikoen for personskader, hvis man sammenligner med f.eks rørleggerbransjen så er det vesentlig mer alvorlig med strømgjennomgang og brann enn det er med fuktskader eller å få en vannsprut i ansiktet. Når det er sagt så er jo en annen grunn til papirmølja at det skal forhindre svart arbeid, man har jo også en sterkere sak i en eventuell forsikringssak hvis man kan dokumentere at det er installert av en autorisert installatørbedrift og dermed også forhindre avkortning på forsikringsutbetalingen.

Lenke til kommentar
Samms skrev (22 timer siden):

Hvis det brenner og forsikringsselskapets kontrollør finner elektrisk utstyr (stikkontakter, kabler, termostater etc) av NYERE dato, som det IKKE finnes samsvar på så har man mildt sagt en dårlig forsikringssak. Det kan bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar

@minim og @Powertrainer Snart må man vel ha kurs og sertifikat for å klippe gresset og støvsuge badet. Det kan jo føre til ulykker. :p Poenget mitt er at Norge og vestlige land fordummes i et forrykende tempo fordi nye generasjoner vokser opp som er usikre på enhver praktisk oppgave og forsikringsbransjen innfører krav om kursing og sertifikater for allskens greier "for sikkerhets skyld". Folket blir ikke bare dummere, men pålegges også å betale for sertifisert personell hver gang det skal gjøres noe praktisk. Det står i voldsom kontrast til gamle dager da bonden gjerne gjorde ALT som trengtes på gården. Elektrikerarbeid, snekkerarbeid, rørleggerarbeid, muring av pipe, kjøring av maskiner med fare for liv og helse, osv. ALT. Det han ikke kunne, lærte han av bekjente eller på egenhånd. Helt uten youtube-guider.

Poenget mitt er at sertifiserings og godkjennings-bransjen har gått for langt. Vi trenger økt praktisk erfaring i befolkninga, men kan fint kombinere det med for eksempel ordninger for kontroll, særlig på risikofylte arbeider. F.eks bytte ut kravet til ørten fagbrev med en flerfaglig EU-kontroll for boliger og krav om bruk av boligmappa til dokumentasjon på egne arbeider. Så kan noen kontrollører gå gjennom disse pr stikkprøve-basis.

Endret av Simen1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Simen1 said:

Hvis det brenner og forsikringsselskapets kontrollør finner elektrisk utstyr (stikkontakter, kabler, termostater etc) av NYERE dato, som det IKKE finnes samsvar på så har man mildt sagt en dårlig forsikringssak. Det kan bli veldig dyrt.

I tilfelle utstyret ikkje var montert forskriftsmessig og at det difor var årsak til brann. Så lenge arbeidet er forskriftsmessig utført så er manglande papir ikkje grunn for å nekte for forsikringsselskapa. Det er manglar og feil på samsvarserklærignar også. Papir og arkiv går også tapt.

For ny eigar og forsikringsselskap, er det vanskeleg å kontrollere at det verkeleg finnes samsvarserklæring på heile installasjonen. Då må alle kabler og alle punkter fysisk sjekkast mot samsvarserklæringa. Om det var eit absolutt krav om full overensstemmelse med samsvarsærklæring så må den være ekstremt detaljert. I praksis hadde få hus vært mogeleg å forsikre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...