Salvesen. Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Simen1 skrev (24 minutter siden): For eksempel en slik. Et problem med løsningen @Morten82 og @Salvesen. foreslo er at du er pliktig å bruke elektriker for det, for å unngå problemer med forsikringa i tilfelle brann (selv om brannårsaken er en annen). Årsaken til det er at du arbeider på det faste elektriske anlegget. Dersom du monterer en lampettledning så arbeider du bare på en "løs lampe", ikke det faste elektriske anlegget. NB. Du må nok bore et nytt hull i siden av festebraketten til lampa, for å få ut ledninga på riktig sted. Da trenger du også en slik. Må bare nevne det, mente absolutt at TS skulle bruke lampettledning selv om det ikke kom frem. Men trodde det lå i kortene siden ts ville strekke til en kontakt:) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2022 Del Skrevet 23. september 2022 Beklager min feil. Jeg leste Mortens plan feil først. Derfor misforståelsen. Da er vi nok alle enige om lampettledning. 1 Lenke til kommentar
Morten82 Skrevet 24. september 2022 Del Skrevet 24. september 2022 (endret) Takk for svarene rundt kabling av taklampe! 1) Jeg er litt i tvil rundt om jeg burde feste nettkabelen med kabelkanal, ledningslist, eventuelt med en type klammer/stifter. Er noen av disse en no-brainer å bruke for betong? Jeg har ingen erfaring med hvor godt lim sitter langs betong, og om det er verdt å drille hull for 'skikkelige' fester. 2) Det er totalt 3 taklamper som skal monteres. La oss si at jeg betaler en elektriker for å utføre. Kan man forvente at elektrikeren kan ta med drill for å lage brakettfester i betongtak, eller må drilling utføres i forkant av at elektrikeren kommer? Endret 24. september 2022 av Morten82 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. september 2022 Forfatter Del Skrevet 24. september 2022 Om du bestiller elektriker så fikser de, inkludert boringen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2022 Del Skrevet 24. september 2022 Limet sitter fast i malinga. Null problem. Men om malinga sitter fast i taket, tja. Jeg tror malinga vil sitte ettersom det ser ut som betongelementer fra nyere tid. I gamle dager (50 år siden) så kunne betong være så porøs eller skille ut kalk at takmaling kunne boble eller løsne. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 8. mai 2023 Del Skrevet 8. mai 2023 (endret) Morten82 skrev (På 23.9.2022 den 17.53): Jeg skal feste en Philips HUE Aurelle i et betongtak. Men har ikke noe ordinært strømuttak for taklampe. Er nødt til å strekke kabel fra et støpsel (se vedlegg). Har ikke gjort noe lignende før, så et par spørsmål: 1) Ser for meg at jeg bare kutter strømkabelen og strekker de 3 "indre kablene" inn i sukkerbit inni lampa. Det burde være så enkelt? 2) Har dere råd om hvordan jeg best kan feste strømkabelen langs betongen, så den ikke henger og slenger? Minikanal. Gjerne fest den med 2-3 skruer selv om den har dobbeltsidig teip eller lim, da trenger du 5,5mm murbor, boremaskin med slag, skruplugger for 5,5mm og 4,2mm treskruer som gjerne er minst 20mm lange eller mer og helst forsinket hode. Endret 8. mai 2023 av Powertrainer Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Det ble jo bra mangler bare og få skiftet hovedsikringer til Automat og få montert ASD Deksler 😀😋 Endret 5. september av Maskinfører Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Maskinfører skrev (10 minutter siden): Det ble jo bra mangler bare og få skiftet hovedsikringer til Automat og få montert ASD Deksler 😀😋 Har det vært en elektriker som har gått fra arbeidet slikt? Det er direkte livsfarlig med de åpne samleskinnene. 2 Lenke til kommentar
Rusty Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Det leveres egen avdekking for å tre inn på ledige avganger på kamskinnen. Merkelig at elektrikeren har utelatt dette. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september AndersT2 skrev (1 time siden): Har det vært en elektriker som har gått fra arbeidet slikt? Det er direkte livsfarlig med de åpne samleskinnene. Ja han kommer tilbake bor alene så jeg vet at jeg ikke skal plukke der sånn 😉 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Maskinfører skrev (2 timer siden): ASD Deksler Du skrev det i innlegget ja, bare enkelte som må kommentere vet du! 🙂 Ser jo også at det ligger deler fra det gamle oppå skapet og nummereringen nok bør oppdateres, naturligvis på dekselet du får der! Plass til utvidelser har du også! 🙂 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Pris på elko dimmer Elko ESH Plus 316GLED Bruttopris 8 050,00 NOK Rabatt-4 825,17 NOK Sum 3 224,83 NOK +MVA Bra rabatt i kroner om ikke annet Lurer på om noen har betalt listepris? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) 46 minutes ago, agvg said: Pris på elko dimmer Elko ESH Plus 316GLED Bruttopris 8 050,00 NOK Rabatt-4 825,17 NOK Sum 3 224,83 NOK +MVA Bra rabatt i kroner om ikke annet Lurer på om noen har betalt listepris? Ser ut som du kan kjøpe samme dimmeren på fullpris til 2499 på Elektroimportøren. Og det er tilogmed INKL. MVA! ELKO SMARTDIM 316 GLED Plus Polarhvit | Elektroimportøren AS (elektroimportoren.no) Og enda en ting som er dust med den er at man også må kjøpe en Elko smarthusHub om du skal ha belysningen til å fungere på en telefon. Selv med Matter/Threads-støtte Endret 5. september av newman221 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Woff skrev (1 time siden): Du skrev det i innlegget ja, bare enkelte som må kommentere vet du! 🙂 Ser jo også at det ligger deler fra det gamle oppå skapet og nummereringen nok bør oppdateres, naturligvis på dekselet du får der! Plass til utvidelser har du også! 🙂 Ja hehe ja jeg skal nummerere selv når det er ferdig ja det er bra med plass til flere sikringer 😀 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 06:15 Del Skrevet i går, 06:15 Larzen_91 skrev (På 5.11.2016 den 10:12 AM): Hvis en installatør går god for jobben og jobben er dokumentert gjennom denne installatøren så er det vel teknisk sett lov. Men i utgangspunktet nei, ikke lov. Jeg la opp alt elektrisk i huset mitt selv. Etterpå bestilte jeg installatør til å bytte sikringsskap. Da måtte de samtidig kontrollere alle kursene som gikk ut av skapet. Det gjorde de, anlegget var feilfritt, og de godkjente alt. Med dette grepet var hele min installasjon godkjent og dermed lovlig. Lenke til kommentar
minim Skrevet i går, 06:37 Del Skrevet i går, 06:37 Orion666 skrev (20 minutter siden): Jeg la opp alt elektrisk i huset mitt selv. Etterpå bestilte jeg installatør til å bytte sikringsskap. Da måtte de samtidig kontrollere alle kursene som gikk ut av skapet. Det gjorde de, anlegget var feilfritt, og de godkjente alt. Med dette grepet var hele min installasjon godkjent og dermed lovlig. Installatøren skal i sin samsvarserklæring kun erklære samsvar i delen av jobben som ble gjort. Du mangler da samsvarserklæring på installasjons biten du har gjort og den er derfor ikke godkjent og lovlig. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet i går, 06:50 Del Skrevet i går, 06:50 Orion666 skrev (29 minutter siden): Jeg la opp alt elektrisk i huset mitt selv. Etterpå bestilte jeg installatør til å bytte sikringsskap. Da måtte de samtidig kontrollere alle kursene som gikk ut av skapet. Det gjorde de, anlegget var feilfritt, og de godkjente alt. Med dette grepet var hele min installasjon godkjent og dermed lovlig. Fullt så enkelt er det ikke, man må bestille en spesifikk kontroll der en godkjent installatørbedrift går relativt grundig igjennom det du har gjort selv der de eventuellt kan gå god for det. Koster noen lapper men kan lønne seg ved en eventuell forsikringssak eller forskriftskontroll. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 06:53 Del Skrevet i går, 06:53 minim skrev (14 minutter siden): Installatøren skal i sin samsvarserklæring kun erklære samsvar i delen av jobben som ble gjort. Du mangler da samsvarserklæring på installasjons biten du har gjort og den er derfor ikke godkjent og lovlig. De kontrollerte alle kurser som gikk ut fra sikringsskapet og ga samsvarserklæring på anlegget som sådan. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 06:54 Del Skrevet i går, 06:54 Powertrainer skrev (3 minutter siden): Fullt så enkelt er det ikke, man må bestille en spesifikk kontroll der en godkjent installatørbedrift går relativt grundig igjennom det du har gjort selv der de eventuellt kan gå god for det. Koster noen lapper men kan lønne seg ved en eventuell forsikringssak eller forskriftskontroll. Det var nettopp dette de gjorde. Så enkelt, faktisk. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet i går, 06:58 Del Skrevet i går, 06:58 Orion666 skrev (Akkurat nå): Det var nettopp dette de gjorde. Så enkelt, faktisk. Ja hvis du er stålsikker på det så er det vel greit men da skal du ha mottatt en helt egen samsvarserklæring på den delen av jobben. Er helt egne kriterier for sjekkpunkt på en slik kontroll kontra den sjekken man gjør når man setter strøm på eksisterende kurser etter tavlebytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå