Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (7 timer siden):

DLE-kontrollen er ikke noen EU-kontroll. De sjekker bare etter feil som potensielt kan skade/spre seg på kraftnettet hos nettselskapet i området. Dvs. de sjekker bare sikringsskapet, stikkprøver etter jordfeil og kontinuitet på jord. Det er egentlig ikke en ordentlig sjekk av boligen. Jeg kan tenke meg at 10 år hadde vært et greit intervall.

Men jeg har forstått det sånn at det ikke er enkelt å få en installatør til å ta oppdrag a typen sjekke og evt skrive samsvar på egen installasjon.

Retningslinjer fra forsikringsselskapene (FG) dersom man skal få redusert forsikringspremie er å foreta elkontroll ihht. NEK 405 hvert 5. år for bolig. Intervall for tilsyn av DLE er ca. hvert 20. år for boliger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (6 timer siden):

Dette stemmer ikke helt, de sjekker etter forskriftsmessige brudd på installasjonen samt det fagmessige. Er det installasjon av nyere dato krever de dokumentasjon på utførelsen av dette. Er det alvorlige brudd melder de de videre til dsb. Da blir det krevd utbedret med dokumentasjon for dette, mindre alvorlige brudd kan bli satt som "anbefalt utbedret", da kreves det ikke etterdokumentasjon på utbedrelsen men det bør taes tak i og utbedres

Er kanskje litt forskjellig praksis rundt om i landet, men alle tilsynsrapporter jeg har utbedret har kun inneholdt avvik som skal utbedres, og ingen rene anbefalingspunkter. Dette er nok heller noe som gis muntlig til kunden på stedet, uten at det tas i rapporten. Et slikt tilsyn er kun ment for å avdekke brudd på forskrift/norm som var gjeldende den gangen installasjonen ble utført, og er kun stikkprøvebasert og ikke en fullstendig sjekk/godkjenning av hele anlegget. Avvikene etter en slik rapport skal utbedres av installatørbedrift, da det kun er de som har muligheten til å sende inn rapport til DLE. Et avvik som ikke blir lukket vil bli liggende i historikken på boligen, såvidt jeg husker er dette offentlig tilgjengelig informasjon men hvis ikke er det i alle fall noe som blir utslagsgivende ved evt. salg.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (55 minutter siden):

Er kanskje litt forskjellig praksis rundt om i landet, men alle tilsynsrapporter jeg har utbedret har kun inneholdt avvik som skal utbedres, og ingen rene anbefalingspunkter. Dette er nok heller noe som gis muntlig til kunden på stedet, uten at det tas i rapporten. Et slikt tilsyn er kun ment for å avdekke brudd på forskrift/norm som var gjeldende den gangen installasjonen ble utført, og er kun stikkprøvebasert og ikke en fullstendig sjekk/godkjenning av hele anlegget. Avvikene etter en slik rapport skal utbedres av installatørbedrift, da det kun er de som har muligheten til å sende inn rapport til DLE. Et avvik som ikke blir lukket vil bli liggende i historikken på boligen, såvidt jeg husker er dette offentlig tilgjengelig informasjon men hvis ikke er det i alle fall noe som blir utslagsgivende ved evt. salg.

Er nok litt forskjellig praksis ja men de bruker å være temmelig nazi når det kommer til personsikkerhet som ofte innebærer forskriftsbrudd eller mangel på dokumentasjon på at det er utført og/eller godkjent av en autorisert installatørbedrift.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Er nok litt forskjellig praksis ja men de bruker å være temmelig nazi når det kommer til personsikkerhet som ofte innebærer forskriftsbrudd eller mangel på dokumentasjon på at det er utført og/eller godkjent av en autorisert installatørbedrift.

Ja, men poenget mitt var at jeg har aldri sett en tilsynsrapport som har inneholdt punkter som ikke utbedres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...