Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektriske arbeider

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I næring har man ikke lov, så alle de gangene jeg har byttet en defekt elko nettverkskontakt har jeg begått ett regelbrudd. Jeg skulle selvsagt ha ringt en ekominstallatør og ikke gitt med ut på dette kompliserte arbeidet uten korrekt fagbrev og en med ingeniørgrad til og veilede .....  Ikke rart vi har ett latterlig kostnadsnivå...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

@minim og @Powertrainer Snart må man vel ha kurs og sertifikat for å klippe gresset og støvsuge badet. Det kan jo føre til ulykker. :p Poenget mitt er at Norge og vestlige land fordummes i et forrykende tempo fordi nye generasjoner vokser opp som er usikre på enhver praktisk oppgave og forsikringsbransjen innfører krav om kursing og sertifikater for allskens greier "for sikkerhets skyld". Folket blir ikke bare dummere, men pålegges også å betale for sertifisert personell hver gang det skal gjøres noe praktisk. Det står i voldsom kontrast til gamle dager da bonden gjerne gjorde ALT som trengtes på gården. Elektrikerarbeid, snekkerarbeid, rørleggerarbeid, muring av pipe, kjøring av maskiner med fare for liv og helse, osv. ALT. Det han ikke kunne, lærte han av bekjente eller på egenhånd. Helt uten youtube-guider.

Poenget mitt er at sertifiserings og godkjennings-bransjen har gått for langt. Vi trenger økt praktisk erfaring i befolkninga, men kan fint kombinere det med for eksempel ordninger for kontroll, særlig på risikofylte arbeider. F.eks bytte ut kravet til ørten fagbrev med en flerfaglig EU-kontroll for boliger og krav om bruk av boligmappa til dokumentasjon på egne arbeider. Så kan noen kontrollører gå gjennom disse pr stikkprøve-basis.

Man står helt fritt til å kunne bestille en autorisert installatør til å godkjenne anlegget ditt, så den muligheten er jo der allerede.

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Og den risikoen er ikke der når man selv skrur på bremser på en bil og senere tar hele familien med på biltur der det også er andre biler på veien? Hva om bilen ikke stopper i et kryss og man krasjer med personskade på både personer i egen bil og tredjepart? 

Jeg argumenterer ikke for at det skal skjerpes inn på bil, men bruker det som eksempel på at lobbyister i elektro bransjen har klart det få andre får til. De har skremt noen som lager lover/regler såpass at de får vernet om eget fag helt i en særklasse og etter min mening uten grunn. Strøm er farlig det, men det er biler og bygningstekniske ting også uten at det er noe særlig restriksjoner der. 

Man kan jo bestille en autorisert installatørbedrift til å godkjenne det elektriske anlegget, som eu-kontroll på en bil for å sammenligne. Men jeg tror ikke alle hadde likt samme intervall på el.kontrollen, så der er bilbransjen vesentlig strengere. Kan jo gå 15år før det lokale e-verket banker på døra.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Man kan jo bestille en autorisert installatørbedrift til å godkjenne det elektriske anlegget, som eu-kontroll på en bil for å sammenligne. Men jeg tror ikke alle hadde likt samme intervall på el.kontrollen, så der er bilbransjen vesentlig strengere. Kan jo gå 15år før det lokale e-verket banker på døra.

Det er store sjanser for at du ikke får noen til å ta på seg en slik godkjenning om jobben ikke utføres av de. De har ingen plikt til å takke ja til slikt. 

trikola skrev (36 minutter siden):

Bare oppfinnelsen og innføring av ordet "nødlader" til de med elbiler medfølgende småladere var jo et genistrek av elektrikerbransjen, Ikke rart at fast tilkoblete ladere nå er plikt hjemme.

Hehe ja. Det er vel heller ikke påvist behov for B vern ved bruk av nødlader som trygt kunne vært brukt fra en CEE industristikk, men de klarte jammen å få forbud der også gitt :D For schuko kan jeg forstå argumentet med at kontakten ikke er designet for det, men en CEE 16/32A tåler lasten fint. 

De har rett og slett lobbyister et sted som virkelig gir valuta for penga. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Det er store sjanser for at du ikke får noen til å ta på seg en slik godkjenning om jobben ikke utføres av de. De har ingen plikt til å takke ja til slikt. 

Det er mange installatørbedrifter som tilbyr en slik kontroll, det er slettes ikke unormalt og jeg kjenner mange som har benyttet seg av det.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 minutt siden):

Det er mange installatørbedrifter som tilbyr en slik kontroll, det er slettes ikke unormalt og jeg kjenner mange som har benyttet seg av det.

Kontroll som i misforståelsen tidligere i tråden eller kontroll av arbeid utført på egenhånd og samsvarserklæring på hele jobben de ikke har utført? Jeg kan ikke skjønne en installatør som gambler med å gjøre dette. Spesielt ikke om det er skjult anlegg.

Det er mange som kan ta elkontroll og mange roter dette sammen med at egen innsats automatisk blir samsvarserklært om det ikke blir gitt mangler på en elkontroll. 

Lenke til kommentar
minim skrev (46 minutter siden):

Kontroll som i misforståelsen tidligere i tråden eller kontroll av arbeid utført på egenhånd og samsvarserklæring på hele jobben de ikke har utført? Jeg kan ikke skjønne en installatør som gambler med å gjøre dette. Spesielt ikke om det er skjult anlegg.

Det er mange som kan ta elkontroll og mange roter dette sammen med at egen innsats automatisk blir samsvarserklært om det ikke blir gitt mangler på en elkontroll. 

De kontrollerer at den eksisterende installasjonen er fagmessig og forskriftsmessig utført uavhengig av hvem som har utført den. Det er helt vanlig å tilby dette. Kjenner f.eks en mekaniker som installerte det elektriske på kjøkkenet sitt selv etter oppussing. Kontroll fra e-verket så at det var av nyere dato og krevde dokumentasjon på jobben. Han bestilte da en lokal installatørbedrift for å komme å kontrollere, i og med at det var fagmessig rett utført uten avvik så gikk de god for installasjonen.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (12 minutter siden):

De kontrollerer at den eksisterende installasjonen er fagmessig og forskriftsmessig utført uavhengig av hvem som har utført den. Det er helt vanlig å tilby dette. Kjenner f.eks en mekaniker som installerte det elektriske på kjøkkenet sitt selv etter oppussing. Kontroll fra e-verket så at det var av nyere dato og krevde dokumentasjon på jobben. Han bestilte da en lokal installatørbedrift for å komme å kontrollere, i og med at det var fagmessig rett utført uten avvik så gikk de god for installasjonen.

Som jeg mistenkte :) De samsvarserklærte ikke hele installasjonen uten å ha utført den, men de fant ingen mangler ved elkontroll. Vesentlig forskjell. Vesentlig forskjell i ansvaret firma påtar seg. 

Det kan sikkert skli igjennom hos DLE om de ser i mellom fingra det tviler jeg ikke på. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
minim skrev (48 minutter siden):

Som jeg mistenkte :) De samsvarserklærte ikke hele installasjonen uten å ha utført den, men de fant ingen mangler ved elkontroll. Vesentlig forskjell. Vesentlig forskjell i ansvaret firma påtar seg. 

Det kan sikkert skli igjennom hos DLE om de ser i mellom fingra det tviler jeg ikke på. 

De samsvarserklærte jo den aktuelle installasjonen som var uten dokumentasjon og dermed var krevd utbedret av e-verket som utførte kontrollen.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

De samsvarserklærte jo den aktuelle installasjonen som var uten dokumentasjon og dermed var krevd utbedret av e-verket som utførte kontrollen.

I forrige innlegg sa du at han bestilte en elkontroll? En godkjent elkontroll er ikke det samme som at det samsvarserklærer installasjonen utført av andre. 

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (På 19.11.2024 den 7.15):

Jeg la opp alt elektrisk i huset mitt selv. Etterpå bestilte jeg installatør til å bytte sikringsskap. Da måtte de samtidig kontrollere alle kursene som gikk ut av skapet. Det gjorde de, anlegget var feilfritt, og de godkjente alt. Med dette grepet var hele min installasjon godkjent og dermed lovlig.

Man kan godt være uenig i lov og forskrift, men den er ganske tydelig på hvem som har lov til å jobbe på elektriske anlegg, utrag fra FEK (Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr):

Sitat

§ 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg

Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.

Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

§ 7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Den som har det faglige ansvaret for bygging og vedlikehold av andres elektriske anlegg, skal oppfylle kravene i første ledd og ha bestått egen prøve administrert av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap eller den direktoratet bemyndiger. Dersom vedkommende ikke har hatt det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg sammenhengende i minst ett av de siste ti årene eller kan dokumentere annen relevant praksis, må vedkommende bestå ny prøve.

Den som har det faglige ansvaret for drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne lavspenningsanlegg eller små, enkle høyspenningsanlegg, skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev for de aktuelle arbeidsoppgavene og tre års relevant praksis fra de anleggstyper som fagbrevet omfatter.

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg.

Så med mindre du hadde en elektriker med deg som var ansvarlig for jobben, og du jobba som hjelpearbeider, så kan slikt arbeid lett sies at er brudd på forskriften og derfor ulovlig etter boka. Det at man har fått en installatørbedrift til å signere en samsvarserklæring der de påtar seg mer ansvar enn de burde endrer ikke på det. Men spørs jo veldig hvor firkanta man skal være, personlig er jeg ikke imot et løsere regelverk og heller la folk gjøre enkelte ting selv. Men da må man begynne med å endre regelverket dersom man skal gjøre det riktig vei.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt i samme gata i diskusjonen rett over mitt forrige innlegg, en samsvarserklæring er selve verdipapiret og det juridisk bindende dokumentet. Og det er veldig nøye hva som skrives i teksten der, i forhold til hva bedriften påtar seg av ansvar. Og her slurves det nok mye, da det som regel er utførende elektriker som fyller ut den teksten uten særlig kvalitetskontroll fra ledelse, det går på tillit. Men i vår bedrift (stor aktør) er det helt uaktuelt å skrive en samsvarserklæring på en jobb vi ikke har utført selv, eller i det aller minste har vært involvert under utførelsen i samarbeid med kunde (at kunden får gjøre litt selv og at det kontrolleres underveis og til slutt). Et tilfelle jeg personlig kom borti var en kunde som hadde pussa opp badet selv, gjort det elektriske og skulle bare ha oss til å koble bryterpanel, stikk og baderomsvifte. Han hadde også lagt varmekabelen selv. Vi ble kun kontaktet etter at alt var flislagt og ferdig, og bare skulle kobles. Der var jeg tydelig i vår samsvarserklæring hva vår jobb innebar, og at jeg fikk se bilder av varmekabelen før støp/flislegging og at det fremstod profesjonelt utført og målinger på kabelen var ok, men at det ikke var utført av oss og vår samsvarserklæring ikke dekker den delen av jobben.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et annet PS er at §36 i FEL (forskrift om elektriske lavspenningsanlegg) og NEK 400 (som er standarden man i praksis må følge for å oppfylle FEL) begge spesifiserer at elektrisk utstyr skal monteres i henhold til produsentens anvisning. Det i tillegg til at mange produsenter spesifiserer at utstyret sitt skal monteres av fagfolk betyr at om hvermannsen monterer utstyret så er det et brudd på produsentens anvisning og derfor også brudd på FEL/NEK 400. Dette kan gjelde alt fra kabel til stikkontakter og lamper osv.

Igjen, om det er så firkanta reglene burde være er ikke opp til meg å avgjøre, men det er nå slik reglene er. Men slik regelverket er nå, så er det helt utelukket at man kan gjøre omtrent hva man vil så lenge man får en installatørbedrift til å skrive under på det. Og det er uklokt av en installatørbedrift å bedrive den praksisen, fra et juridisk perspektiv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (9 timer siden):

I forrige innlegg sa du at han bestilte en elkontroll? En godkjent elkontroll er ikke det samme som at det samsvarserklærer installasjonen utført av andre. 

Misforstå meg rett, han bestilte en installatør som kunne samsvarserklære jobben. Hvis forskriften er fulgt og det utover det er fagmessig utført så er dette slettes ikke uvanlig. Dette krever dog en grundig sjekk av koblingspunkter, forlegningsmåter osv. Alt må me andre ord være sjekkbart, enten åpent anlegg eller at inspeksjon og sjekk skjer før platekledning.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (16 timer siden):

DLE-kontrollen er ikke noen EU-kontroll. De sjekker bare etter feil som potensielt kan skade/spre seg på kraftnettet hos nettselskapet i området. Dvs. de sjekker bare sikringsskapet, stikkprøver etter jordfeil og kontinuitet på jord. Det er egentlig ikke en ordentlig sjekk av boligen. Jeg kan tenke meg at 10 år hadde vært et greit intervall.

Men jeg har forstått det sånn at det ikke er enkelt å få en installatør til å ta oppdrag a typen sjekke og evt skrive samsvar på egen installasjon.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Men jeg har forstått det sånn at det ikke er enkelt å få en installatør til å ta oppdrag a typen sjekke og evt skrive samsvar på egen installasjon.

De seriøse gjør nok ikke det, da det kan ha store konsekvenser for firmaet hvis noe skjer. Det er nok bare å legge ut på Mitt Anbud så får man nok napp vil jeg tro.

Slik som det ble nevnt her hvor det var byttet sikringsskap og de sjekket ut. Hvor de ikke har skrevet godt nok, noe dessverre altfor mange ikke gjør, så tar de på seg ansvaret for hele installasjonen, og huseier har hatt flaks.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

DLE-kontrollen er ikke noen EU-kontroll. De sjekker bare etter feil som potensielt kan skade/spre seg på kraftnettet hos nettselskapet i området. Dvs. de sjekker bare sikringsskapet, stikkprøver etter jordfeil og kontinuitet på jord. Det er egentlig ikke en ordentlig sjekk av boligen. Jeg kan tenke meg at 10 år hadde vært et greit intervall.

Dette stemmer ikke helt, de sjekker etter forskriftsmessige brudd på installasjonen samt det fagmessige. Er det installasjon av nyere dato krever de dokumentasjon på utførelsen av dette. Er det alvorlige brudd melder de de videre til dsb. Da blir det krevd utbedret med dokumentasjon for dette, mindre alvorlige brudd kan bli satt som "anbefalt utbedret", da kreves det ikke etterdokumentasjon på utbedrelsen men det bør taes tak i og utbedres

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

De seriøse gjør nok ikke det, da det kan ha store konsekvenser for firmaet hvis noe skjer. Det er nok bare å legge ut på Mitt Anbud så får man nok napp vil jeg tro.

Slik som det ble nevnt her hvor det var byttet sikringsskap og de sjekket ut. Hvor de ikke har skrevet godt nok, noe dessverre altfor mange ikke gjør, så tar de på seg ansvaret for hele installasjonen, og huseier har hatt flaks.

Enig. Hadde ikke engang vurdert en slik jobb. 

Det er nok store mørketall her også på misforståelser. Det er vanlig at folk bestiller elkontroll av hele anlegget og tror at de får en samsvarserklæring av hele installasjonen. At det glipper igjennom hos DLE tviler jeg heller ikke på, men @Larzen_91 oppsummerer godt over her rundt lovverket.

Det er ingen tvil om lovverket, men praksis er noe helt annet. Ved f.Eks en brann hvor det kan påvises at underdimensjonert kabel installert at ufaglært så står nok eier fort med skjegget i postkassa uansett. 

At lovverket behøver å være så strengt er noe helt annet. Jeg er ingen tilhenger av det og mener at bransjen har fått igjennom alt for strenge regler for å beskytte egen lommebok. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...