Gå til innhold

Oppgradering av Spill-PC

Anbefalte innlegg

Nå er tiden ute igjen for å starte med en liten oppdatering av maskinen. Har tenkt til å prøve å holde meg rundt 10k +/- for denne gang.

Det jeg i hovedsak er ute etter å oppgradere er:

• CPU
  • CPU-Kjøling
  • HK

Det hadde også vært fint med et nytt kabinett (som helst er støydempet, men ikke krav), men dette kan utsettes litt hvis jeg får noe spesielt bedre innenfor de andre kategoriene å bruke pengene på :)

Har jo ganske godt med peil, men har ikke fulgt 100% med i utviklingen siden sist jeg oppgraderte, så hadde vært fint om noen andre kunne gitt noen innspill i tillegg. Spiller forresten på 1440p monitor (144hz).

Handlelisten akkurat nu er som så: KLIKK

• Intel Core i7-6700k Skylake
  • Corsair Hydro Series H110i CPU Kjøler
  • Corsair Air AF140 Quiet, 140mm Vifte (til CPU kjølingen)
  • ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO
  • Corsair Carbide Quiet 600Q Full Tower

Totalt 8876,-

Noe jeg eventuelt bør bytte ut her som er bedre i forhold til pris eller ytelse?

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifter i Corsair serien som er beregnet montert med radiator som motstand heter SP (Static Pressure), du har valgt AF (Air Flow) vifte som er beregnet mer på flytting av luft uten motstand fra struktur..

Ellers ser det bra ut om du skal bestille med en gang. Men om du bare skal orientere deg, og har tid til å vente litt. Så er det jo ventet nye skjermkort modeller i årsskiftet. Vi snakker da om AMDs skjermkort med "Vega" arkitektur, og sannsynligvis GTX1080Ti (som ventes å ligge nær den nye Titan X i ytelse).

Lenke til kommentar

Ahh, skjønner. Prøvde å finne "quiet" vifte i SP modell som er 140mm store, men klarer ikke finne disse, er det noe som ikke er i produksjon eller? Er det eventuelt noen andre vifter/kjølere som er å anbefale?

Nå som jeg tenker over det, kan det kanskje være litt lurt å utsette oppgradering av GPU ja. 980'n begynner å slite litt, men den klarer jo det aller meste enda :p

Oppdatert førstepost med nye krav.

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg ha venta til Intel i7 7700K kommer i Januar. Sammen med et Z270 hovedkort. RAM må du også ha siden DDR3 som du har fra før ikke passer med det nye. Du trenger DDR4 minne.

Er det hovedsaklig gaming ytelse du er ute etter, så vil et GTX 1080 skjermkort gi størst forbedring da.

Lenke til kommentar

Hvis gaming er det du bruker den mest til, eller det som stresser maskina mest av det du bruker den til, så vil en i7 6700K eller kommende 7700K gi deg mest ytelse for pengene. Har du masse programmer i bakgrunnen mens du spiller, eller bruker den til videoredigering også, så går du for 6850K. Enkelt og greit.

Angående RAM, stikk innom proshop.no da de har best utvalg (mer enn Komplett.no). Corsair eller G.Skill. Gå for enten 2x8GB eller 2x16GB brikker på 3200 Mhz eller mer (for 6700K/7700K oppsett).

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men tror jeg skal se det litt ann. Nå er det jo også snart Black Friday, så kan jo eventuelt hende at noen godsaker dukker opp der. Ellers får jeg spare opp litt og se frem mot nyttår siden det er såpass mye nytt på horisonten, maskinen min holder jo forsåvidt godt enda :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men tror jeg skal se det litt ann. Nå er det jo også snart Black Friday, så kan jo eventuelt hende at noen godsaker dukker opp der. Ellers får jeg spare opp litt og se frem mot nyttår siden det er såpass mye nytt på horisonten, maskinen min holder jo forsåvidt godt enda :)

Ja hadde jeg vært deg ville jeg venta et eller to år med å oppgradere prosessor, hk og ram. Og muligens venta en generasjon på GPUfronten

Lenke til kommentar

Ja hadde jeg vært deg ville jeg venta et eller to år med å oppgradere prosessor, hk og ram. Og muligens venta en generasjon på GPUfronten

Skal man tenke sånn kan man vente i det uendelige. Enig at hans CPU holder en stund til. Men å oppgradere skjermkortet fra 980 til 1080 er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...