Gå til innhold

Ris som er ferdigkokt? (Klar til å stekes)

nonno96

Anbefalte innlegg

Syns jeg kan huske å ha hørt rykte om ris jeg kan kjøpe for å lage stekt ris som jeg bare kan kaste i stekepanna. Syns det er stress å måtte koke risen først for så å steke den. Hørte jeg kunne kjøpe det i en av de Asia-butikkene. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wut? Stress å koke ris?

1. Ris i kjele

2. Vann i kjele

4. Lokk på.

3. Kok i x-antall minutter uten å røre lokket på kjelen

Done.

Ferdig kokt ris har en tendens til å være veldig klebrig, og ikke noe særlig å steke med.

Kok risen din selv - smaker bedre, ser bedre ut og koster mye, mye mindre!

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nykokt ris er uansett ikke bra til steking. Koker heller opp nok til et par middager, og har det klart i kjøleskapet. Da blir det mindre mas enn å gjøre alt i samme slengen.

Har hørt utlendinger spørre etter ferdigkokt ris i butikken. Blir litt som ferdigskrelt banan...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Stress å koke ris som skal stekes ja. Jeg har lyst på stekt ris og må koke ris i 13 minutter for så å steke den.

Har hørt at jeg kan kjøpe ris fra asia-butikker der jeg slipper å koke den og kan gå rett til steking. Noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Stress å koke ris som skal stekes ja. Jeg har lyst på stekt ris og må koke ris i 13 minutter for så å steke den.

Hurtigris tar vel bare 5 min. + stekt 2 min? Ferdigkokt ris har jeg bare funnet i ferdigretter (Fjordland etc.)

Men husk at jo mere behandlet maten er desto mindre næringsrik.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Boil-in-bag greiene er ferdigkokt. Edit; Kanskje ikke, muligens det bare er en fancy plastpose. Mente det var samma som ferdigrisen i Fjordlandmaten, men ble litt usikker. Uansett koster det ikke mange kronene å kjøpe en pakke for å sjekke.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dere altså, for noen folk.

Det finnes faktisk dumme svar. Jeg vet at jeg kan koke det dagen før. Det er ikke dette jeg spør om.

Har masse erfaring med ris og asiatere, men aldri ferdig kokt ris fra butikk, fra catering og restaurant jepp .. 

Men du kan  sikkert leie deg en asiat som kommer hjem til deg og koker risen for deg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med å koke risen i stekepanna. Fyll på ris og vann, og kok til vannet er fordampet, klask oppi en klatt smør eller olje og gå direkte til steking. Smooth transition.

Det kan kalles paella, eller risotto .. 

Lenke til kommentar

Dere altså, for noen folk.

Det finnes faktisk dumme svar. Jeg vet at jeg kan koke det dagen før. Det er ikke dette jeg spør om.

Det må da være lov å komme med forslag hvis man mener at trådstarter har en dårlig ide. Det er det motsatte av dumt. Hvis du ikke klarer å ordlegge deg nøyaktig nok til at du unngår de dumme svarene, er det kanskje heller spørsmålet som er dumt. Du kunne jo skrevet "jeg vet det går an å koke dagen før" i førstepost. 

Uansett slo det meg at mange delikatessedisker (Meny o.l.)  som selger varm mat, ofte har ris til noen av rettene. Den er de muligens villig til å selge ved siden av. Det tror jeg er den beste måten å løse dette på, annet enn å, ja, koke dagen før. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...