MixTheMaster Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Hei, har et tilfelle hvor jeg ikke skjønner skiltingen, altså hvor det er forbudt og hvor det er lov å stå i denne gaten. Situasjonen er at i starten av en gate er det et parkering forbudt skilt, så et likt skilt med pil ned, så 10 m fremme et nytt skilt med parkering forbudt før gaten ikke har noe skilting frem til neste kryss 100 m fremme. Det er ingen åpenbar grunn til at det skal være parkering forbudt i andre steder enn i starten av gaten før skiltet med pil ned. Området har mye gateparkering (betalt p-sone) med tilsvarende parallelle gater med parkering på begge sider. Om skilt 372: «Skiltet angir forbud mot parkering på den side av vegen hvor skiltet er satt opp. Skiltet gjelder fram til nærmeste vegkryss, eller til nytt skilt 372 «Parkering forbudt» » Pil ned betyr at skiltet gjelder mot kjøreretningen, altså parkering forbudt frem til og med skiltet. Bilde 1 er tatt fra starten av gaten pg bilde 2 er tatt ved skiltet med pil. Slik jeg tolker skiltingen i gaten sett kun fra vinkelen/kjøreretningen fra bilde 1 og 2, er det sånn at det er forbudt å stå alle steder i gaten, bortsett fra mellom skiltet med pil ned og skiltet uten pil ned. Er dette riktig? Det pleier å stå en rekke biler parkert i gaten bak det siste skiltet vist på bilde 2. Så, når man ser bilde 3, som er tatt fra motsatt kjøreretning, ser man at det faktiske ikke er lov til å stå i luken mellom de to siste skiltene i bilde 1-2. Men når en kommer fra denne siden er det altså ingen grunn til å tro at det ikke skal være lov til å parkere før skitlene vist på bilde 3, da det ikke er skilting fra nærmeste veikryss frem til første skilt vist på bilde 3. Hva tror dere? Hvor er det lov til å stå parkert? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Slik jeg kan se er det parkering forbudt mellom de to første skiltene på første bilde, og så lovlig imellom skiltene på andre bildet.. 1 Lenke til kommentar
MixTheMaster Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 Slik jeg kan se er det parkering forbudt mellom de to første skiltene på første bilde, og så lovlig imellom skiltene på andre bildet.. Men når du ser de samme skiltene fra andre siden er det forbudt mellom skilt 1 og 3. Så jeg tror ikke det kan stemme. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Skiltet står vanligvis på høyre side. Etter du har passert forbudtskiltet med pil bakover - kan du parkere. Pass bare på at nesen din peker framover, slik at du viser du ikke har passert forbudskiltet fra andre siden.. Lenke til kommentar
Gjest bruker-378349 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Dette drittstedet befinner seg under Puddefjordsbroen i Bergen, på Møhlenpris siden. Du kan klart og tydelig se at det er forbudt å parkere foran inngangspartiet til bygningen, altså mellom det først skiltet og det andre med med pil vendt nedover. Slik du kan se på det tredje bildet. Deretter blir det lovt å parkere igjen mellom det andre skiltet med pil vendt nedover og det tredje skiltet observert på andre bildet. Det blir igjen forbudt å parkere igjen etter det tredje skiltet på andre bildet, sikkert fordi det er en utkjørsel eller ett nytt inngangsparti. Alle sånne skilt skal tolkes fra "rett side", det vil si at står skiltet på høyresiden av veien så gjelder det for din kjøreretning, og dersom de står på venstre side av veien, så skal de tolkes som om du kommer imot kjøreretningen. Dette er fordi noen skilter ikke er tosidige, og da gjelder dette spesielt. Det hjelper veldig å bruke hodet. Endret 30. oktober 2016 av bruker-378349 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Skiltet står vanligvis på høyre side. Etter du har passert forbudtskiltet med pil bakover - kan du parkere. Pass bare på at nesen din peker framover, slik at du viser du ikke har passert forbudskiltet fra andre siden.. Dette stemmer ikke. Skiltene gjelder i kjøreretningen. Du kan parkere hvilken vei du måtte ønske, så lenge du følger skiltingen i veiens kjøreretning - altså ikke din bils kjøreretning på parkeringstidspunktet. Lenke til kommentar
MixTheMaster Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 "Det blir igjen forbudt å parkere igjen etter det tredje skiltet på andre bildet, sikkert fordi det er en utkjørsel eller ett nytt inngangsparti." Jeg så ingen slik utkjørsel eller et nytt skilt med pil ned. Biler parkerer normalt bak dette skiltet. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Du kan klart og tydelig se at det er forbudt å parkere foran inngangspartiet til bygningen, altså mellom det først skiltet og det andre med med pil vendt nedover. Slik du kan se på det tredje bildet. Deretter blir det lovt å parkere igjen mellom det andre skiltet med pil vendt nedover og det tredje skiltet observert på andre bildet. Det blir igjen forbudt å parkere igjen etter det tredje skiltet på andre bildet, sikkert fordi det er en utkjørsel eller ett nytt inngangsparti. Dette stemmer. For enkelhets skyld kan man rett og slett tolke parkering forbudt-skilt (372) med underskilt som viser at det gjelder mot kjøreretningen som en "stopp for parkering forbudt", så lenge det står etter et annet parkering forbudt-skilt som ikke er opphevet av de andre måtene beskrevet i forklaringen til skilt 372. Forøvrig så er det og viktig å huske på at området er en parkeringssone og at man må ha parkeringsbevis om man ønsker å parkere utenom parkeringsautomatene. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 "Det blir igjen forbudt å parkere igjen etter det tredje skiltet på andre bildet, sikkert fordi det er en utkjørsel eller ett nytt inngangsparti." Jeg så ingen slik utkjørsel eller et nytt skilt med pil ned. Biler parkerer normalt bak dette skiltet. Det er en dør der. Det er snakk om et gamlehjem. Antakeligvis er skiltet satt opp slik at varelevering og stopp for å slippe av passasjerer kan foregå uten problemer. Hva folk gjør eller ei er ikke av veldig stor viktighet når det står et meget klart og tydelig parkering forbudt-skilt der. Det trenger ikke komme et nytt skilt med pil ned. Skiltet gjelder rett og slett frem til neste veikryss eller annen skilting, noe som i dette tilfellet er de oppmerkede parkeingsplassene som er avgiftsbelagt med parkometer. 1 Lenke til kommentar
MixTheMaster Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) Jeg tror også at dette må være riktig tolkning. Det som er litt interessant, er at det står noen parkometere rett bak det 3. skiltet. Men antar at de ikke er i bruk i likhet med nesten alle andre parkometere jeg ser i Bergen som bare har blank skjerm om dagen. Endret 30. oktober 2016 av MixTheMaster Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Det som er litt interessant, er at det står noen parkometere rett bak det 3. skiltet. Ja, som jeg skrev... Jeg tror også at dette må være riktig tolkning. Du trenger ikke tro. Det er rett tolkning. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Skiltet står vanligvis på høyre side. Etter du har passert forbudtskiltet med pil bakover - kan du parkere. Pass bare på at nesen din peker framover, slik at du viser du ikke har passert forbudskiltet fra andre siden.. Dette stemmer ikke. Skiltene gjelder i kjøreretningen. Du kan parkere hvilken vei du måtte ønske, så lenge du følger skiltingen i veiens kjøreretning - altså ikke din bils kjøreretning på parkeringstidspunktet. Og etter forskriften gjelder skiltet "i kjøreretning, på den side det er satt opp". Siden skiltet er 2-sidig, kan det tolkes som om det er parkering forbudt fra motsatt side. Selv ville jeg tolket det som feilskilting med dobbeltsidig skilt der. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Det har fortsatt ikke noe å si hvilken vei din bil står... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Nei, selvsagt ikke, det gjelder i kjøreretningen. Jeg ville tolket det som feilskilting, og parkert fram til skiltet (fra skiltet med pil). Har gaten vært enveiskjørt tidligere eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå