Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lease bil eller eie?


BalderHv

Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille en Audi A1. Selgeren er veldig for leasing og sier at 80% av kundene gjør det. Jeg har pengene i banken og kan ikke skjønne at det da lønner seg å lease. Ingen låner deg vel uten å tjene på det?

Synspunkter ønskes :hm:

Hva er et must på en ny bil idag og hva er kjekt å ha?

Blindsonevarslig / laneassistent, skiltgjenkjenning  finnes ikke på A1 dessverre.

Endret av BalderHv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, et sted tjener de som leaser deg bilen penger. Slik må det være. Jeg er hvertfall av den oppfatningen at leasing er en slags løsning for folk som ikke får låne penger i banken, eller for bedrifter med behov for firmabiler. Jeg liker hvertfall å ha mitt eget navn på vognkortet til bilen min. Siden du sier at du har pengene i banken, så regner jeg med at du tenker å bare punge ut hele beløpet for bilen. Jeg ville rådet deg til å låne penger til bilen, og beholde pengene dine i banken. Med såpass lave renter som et billån faktisk har, så er det like greit å ikke låse mye av sine egne penger i en bil, og heller låne dem i banken.

 

Audi A1 er en kjempebil, men; jeg har kjørt de fleste motor og giralternativene i A1, og har egentlig bare følgende å si. Automatgirkasse og bensinmotor er det som gjelder i disse bilene. Manuell girkasse er helt håpløst for en voksen person med normal høyde over 170cm. Girspaken sitter nesten nede på gulvet, og det føles som om du må strekke ned dit for å skifte gir hver gang. 1.4 TFSI utgaven med 122/125hk og 7-trinns S-tronic (DSG) automatkasse er faktisk en kjempe artig bil. 

 

På småbiler er det veldig vanlig å ikke ta med så mye utstyr, ettersom utstyret nesten kan komme opp i det samme som bilens grunnpris var til å begynne med. A1 har faktisk mye utstyr å velge i til å være den minste bilen i audi segmentet, så det gjelder vel egentlig å være litt selektiv. 

Jeg ville valgt følgende:

 

Automatgir

Bensinmotor

Xenon hovedlys

Ekstra mørke ruter fra B stolpen og bakover

Sportseter

MMI navigasjon

Bose stereo

Klima automatikk

Cruise control

Parkeringshjelp plus (parksensor foran og bak)

Tilkoblingspakke (bluetooth for telefon og musikk++)

Tyverialarm

Muligens også keyless, men det kommer jo litt an på om du liker den gode gamle tenningslåsen eller ikke.

 

MMI skjermen er standard på A1, men navigasjon er alltid fint for annenhåndsverdi. Man trenger ikke MMI navigasjon plus til 25 laken. Standard MMI navigasjon til 14 000 holder lenge.

Lenke til kommentar

Har du penger til å kjøpe bilen, så vil det selvfølgelig ikke lønne seg å betale renter på leasing eller lån..

 

Anbefaler å kjøpe demo/nesten ny med 10-20k km, for å unngå litt av prisfallet. Ekstrautstyr er ganske kostbart hos Audi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ikke lease, du kan få store overraskelser når du er ferdig med bilen. Store utgifter for småskader osv. 

 

Er det fremdeles reelt? Sånn typisk artikler ang dette i VG osv så kan det virke som det er overdrevet? 

 

 

 

Jeg har ikke noen erfaring med det, men bilene vi hadde på jobb fikk seg en ekstrem regning etter perioden var over. men disse var dårlig behandlet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Om du kjøper eller leaser er et spørsmål om forutsigbarhet. Dersom du leaser, setter leasingfirmaet en restverdi på bilen av nyverdi da du fikk den, og dette danner grunnlaget for hvor mye du skal betale. Restverdien kan være 60-65% av nyverdi, ved 3 års leasing med 45.000 km kjørt i periden. Dersom markedet er endret til du skal levere bilen tilbake, slik at bilen er verdt det halve av din avtale restverdi, er dette et tap som leasingselskapet tar. Dersom du hadde kjøpt bilen, og skulle selge den etter samme brukstid, ville du få tapet selv. Du betaler en (i dagens lånemarked lav) rente for leasing, ikke så forskjellig fra renten du måtte betale for et billån.

Lenke til kommentar

Jeg leaset bil for ett år siden, en Volvo V60 D5 Plug in Hybrid. Jeg ser på dette som en måte å finansiere bilkjøp på da jeg har planer å kjøpe ut bilen etter leasing perioden er over. Ny prisen på bilen er rett under 600 000 kroner og jeg betaler rundt 4000 kroner i månen for denne bilen, jeg har det skriftlig i kontrakten at jeg får kjøpe ut bilen for 360 000,- etter endt leie periode. Når leie perioden er over har jeg da betalt 144 000,- i leie utgifter pluss etableringsgebyret på 50 000 i det leasing avtalen var inngått. Dersom jeg kjøper bilen da vil totalsummen med leieutgifter bli 554 000 kroner, jeg har dermed spart 46 000,- + renter til banken ved å lease den fremfor å ta opp lån å kjøpe den direkte. 

 

Det kan da derfor være faktisk være lønnsomt å lease bil fremfor å ta opp lån og kjøpe den i motsetning til hva folk ellers tror. Men akkurat dette fenomenet holder seg som regel til dyrere biler slik jeg har forstått det, rimeligere biler til 200 000-300 000 kroner vil det ofte være mer lønnsomt å kjøpe fremfor å lease. Grunnen til dette er slik jeg har forstått det noen sære momsregler hvor leasing selskapet ikke betaler moms eller vertfall betydelig redusert når de leaser ut bilen. Du som kjøper bilen betaler da derfor ikke moms på bilen før du kjøper den til en betydelig redusert pris etter 3 år og sparer sådan en god del penger. 

 

Mulig at min leasing plan er spesielt gunstig da den ble gjort under en 0,95% rente kampanje pluss det ble gjort en del feil av forhandler når bilen ble bestilt som førte til at jeg fikk med en god del utstyr til betydelig redusert pris. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Om du kjøper eller leaser er et spørsmål om forutsigbarhet. Dersom du leaser, setter leasingfirmaet en restverdi på bilen av nyverdi da du fikk den, og dette danner grunnlaget for hvor mye du skal betale. Restverdien kan være 60-65% av nyverdi, ved 3 års leasing med 45.000 km kjørt i periden. Dersom markedet er endret til du skal levere bilen tilbake, slik at bilen er verdt det halve av din avtale restverdi, er dette et tap som leasingselskapet tar. Dersom du hadde kjøpt bilen, og skulle selge den etter samme brukstid, ville du få tapet selv. Du betaler en (i dagens lånemarked lav) rente for leasing, ikke så forskjellig fra renten du måtte betale for et billån.

Det er vanligvis forhandler som stiller restverdi og tar risikoen her.

 

Med leasing har man tryggheten ved at man blir "kvitt" bilen etter endt leasingperiode, man slipper bekymre seg for hva bilen er verdt. Kanskje en ide for litt mer spesielle biler biler som kan være tungsolgte.

 

På den annen side - dersom du er usikker på hvor fint du kommer til å behandle bilen - kan du få en overraskelse når den skal leveres. Normal slitasje blir man ikke krevd for, men alle skader blir rettet for din regning.

Lenke til kommentar

 

Ikke lease, du kan få store overraskelser når du er ferdig med bilen. Store utgifter for småskader osv. 

 

Er det fremdeles reelt? Sånn typisk artikler ang dette i VG osv så kan det virke som det er overdrevet? 

 

 

 

Det er absolutt reelt. Det værste er kanskje typiske parkeringsbulker/skraper i siden på bilen. Disse går jo ikke under 'normal slitasje'. Slike småbulker behøver ikke være så veldig synlige, men leasingselskapet vil selge en strøken bil og sender den til oppretterverksted (på din regning) , og da flyr det fort 10-30.000,- bare på småbulker. I hvert fall hvis det må lakkeres, og det må det jo gjerne... 

 

 

Jeg trenger å parkere ofte i byen, parkeringstomter og parkeringshus og bare det å måtte gå rundt og være livredd for å få parkeringsbulker avholder meg fra å lease, selv om det på papiret kan være lønnsomt.

Lenke til kommentar

Ikke lease, du kan få store overraskelser når du er ferdig med bilen. Store utgifter for småskader osv.

Skader er jo en utgift uansett om man leaser eller eier. Klart man kan la være å reparere hvis man eier, men det reduserer likefult bilens verdi.

 

På en ny bil hadde jeg reparert skader, uansett hvordan bilen var finansiert.

Lenke til kommentar

 Jeg ser på dette som en måte å finansiere bilkjøp på da jeg har planer å kjøpe ut bilen etter leasing perioden er over. (...) jeg har det skriftlig i kontrakten at jeg får kjøpe ut bilen for 360 000,- etter endt leie periode. (...) Grunnen til dette er slik jeg har forstått det noen sære momsregler hvor leasing selskapet ikke betaler moms eller vertfall betydelig redusert når de leaser ut bilen. Du som kjøper bilen betaler da derfor ikke moms på bilen før du kjøper den til en betydelig redusert pris etter 3 år og sparer sådan en god del penger.

Hvis du har avtalt en konkret utkjøpspris, så er det pr definisjon ikke en leasingavtale, men en avbetalingsavtale, og da gjelder ikke de gunstige momsreglene hvor utleier (eller kredittyter, som man vel må si, når det faktisk ikke faller innenfor leasing-begrepet/reglene) har fradragsrett for inngående moms, og beregner utgående moms av salgssummen ved utkjøpstidspunktet. Om Skatteetaten skulle gå Volvo Car Finance litt etter i sømmene, så tror jeg de ville fått problemer her...

 

Leasing som en form for avbetaling, med utkjøp etter endt periode, har vært vanlig i bedriftsmarkedet (traktor/landbruksmaskiner, anleggsmaskiner, lastebiler osv) lenge, før det ble vanlig på personbiler, også med "null" restverdi, altså at man betaler ned hele verdien/kjøpesummen, pluss renter, i løpet av leasingperioden, og kan velge mellom å kjøpe den ut (til en IKKE forhåndsavtalt pris, men en månedsleie er veldig vanlig praksis...), levere utstyret tilbake, eller fortsette å leie til redusert pris; her er det vanlig med 1/12-del, altså en månedsleie pr år, men de aller fleste med vettet i behold velger nok utkjøpsalternativet, med mindre maskinen er fullstendig vrak og ubrukelig (eller i alle fall verdt mindre enn ett månedsbeløp); da kan det vel hende den blir returnert til utleier.

Lenke til kommentar

 

Det er absolutt reelt. Det værste er kanskje typiske parkeringsbulker/skraper i siden på bilen. Disse går jo ikke under 'normal slitasje'. Slike småbulker behøver ikke være så veldig synlige, men leasingselskapet vil selge en strøken bil og sender den til oppretterverksted (på din regning) , og da flyr det fort 10-30.000,- bare på småbulker. I hvert fall hvis det må lakkeres, og det må det jo gjerne... 

 

 

Nei, så enkelt er det ikke. Parkeringsbulker og skraper er definisjonsspørsmål. Det finnes retningslinjer for hvor store disse kan være før de KAN kreves utbedret. Ved en taksering får du to muligheter:

a) Du kan la leasingselskapet/forhandler stå for utbedringen, og så presentere regningen til deg

eller

b) du kan sørge for å utbedre selv hos de du selv vil skal utbedre.

 

Jeg har flere ganger hatt leasingbiler. Og selv med både parkeringsbulker og skraper av varierende grad har det vært null problem ved takst, selv om jeg ikke har kjøpt/leaset ny bil fra samme sted.

 

Tenk deg også privatsalg av bil, eller at du leverer inn en selveid bil som innbytte til forhandler. Da vil du også ofte støte på kjøpere som er ekstremt pirkete og som mener du skal gi 20 000 kroner i rabatt for en enkel stripe som du lett kan polere bort selv.

 

Fasit på hva som er best av leasing og eie vet man aldri før man har solgt/levert inn bilen. Noen ganger lønner leasing seg, andre ganger lønner selveie seg. For mitt vedkommende har leasing lønnet seg hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...