Niao Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Jeg har ikke lappen, men holder på å ta den. Bilen jeg øvelseskjører med er en 2002 Volkswagen Sharan. Den var på EU-kontroll før sommeren, og fikk ikke noen feil bemerket - alt så ut til å være i orden. I august/september, like etter at bilen hadde vært innom verksted for sjekk, begynte bilen å pipe noe så voldtsomt under kjøring. Folk jeg har snakket med sier det er registerreima som piper. I tillegg tror jeg det er noe galt med servostyringen, for rattet rister litt og er vanskeligere å snu enn før. Jeg har ikke noe problem med styringen eller noe nå, siden jeg har blitt vandt med det... bare litt irriterende.Jeg kan ikke sånn spesielt mye om bil, siden jeg ikke engang har lappen - så derfor spør jeg. Er det greit å fortsette å øvekjøre med denne bilen eller bør vi få disse tingene fikset først? Hva betyr det egentlig når registerreima "piper"? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Det er greit nok å øvelseskjøre med bilen, du vil sikkert komme til å kjøre mye forskjellig når lappen er i boks. Bilen bør selvfølgelig repareres og hvis du kjører den så vær obs på at den kan stoppe eller at ting kan skje så du bør være sikker på at du takler det Jeg kjørte et par tullete biler når jeg øvelseskjørte og det var ikke noe problem. Alltid kjekkt å kunne bruke ting som ikke er tip top. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Sikker på at det er registerreima som piper? Kan være viftereima. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Har aldri hørt om registerreim som piper, tipper det er viftereima og at den i tillegg driver servopumpa slik at det er grunnen til at servoen og virker dårlig. 5 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Piper det mer når du svinger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Alltid greit å fikse feil når de oppstår/oppdages, ikke vente til ting ryker helt, med de konsekvenser dette medfører. Sjekk vifte-/multiremmen. Dersom den ikke er utslitt, og er passe stram, ta den av og kjenn om lagrene i dynamo, servopumpe og A/C-kompressor er ødelagt. Registerreimen piper vanligvis ikke, men disse bilene (Sharan/Galaxy/Alhambra) er noe av det dårligste som er produsert noengang, så her kan alle typer feil oppstå. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Vil nok anbefale å fikse bilen. Ferske sjåfører har i utgangspunktet dårligst forutsetninger for å takle plutselige ting, som f.eks. at servoen ryker midt i en sving. Bare som et tips hadde jeg en lignende piping i en 2000-modell Ford jeg hadde. Jeg ignorerte lyden da den snart skulle på service allikevel og jeg fant ikke ut hvor lyden kom fra, men det viste seg å være lageret i strammehjulet til viftereima. Ingen stor sak, men da lageret etter hvert røk så det flagret metallspon rundt i motorrommet var ikke lenger bilen kjørbar og det ble tauing, ekstra bry og utgifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå