Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til kjemisk metall for å tette liten oljelekkasje?


cmx2k

Anbefalte innlegg

Gjelder en gammal saab 9-3 fra 2001.

Vannpumpa skar seg, ble stort slakk i hjulet som driver vannpumpa og den står rett ved dekselet til registerkjedet på disse, er registerkjede dvs det er olje bak dekselet.

Gamle vannpumpa har skåret et spor i dekselet, det har blitt en liten lekkasje, og siden det er en omfattende jobb å demontere dette dekselet så har jeg bestemt meg for å prøve å tette dette med kjemisk metall.

 

Jeg så at en lokal butikk hadde dette:

https://www.jernia.no/Produktkatalog/Jernvarer/Festemidler%2C-lim-og-fug/Plastic-Padding-Kjemisk-metall-130ML/p/66380700

 

Noen som har testet dette produktet eller? Det står opptil til å tåle både olje, bensin osv, og opptil 160 grader, noe det aldri blir på stedet jeg tenker å bruke dette.

 

Hullet i seg selv er kansje max 7-8mm langt, 5-6mm i bredde.

Skal slipe fint rundt området tenkte jeg, er litt slipespor etter at hjulet til vannpumpa har ligget inntil dekselet, for så gjøre det godt rent med bremserens osv, for så legge på dette, et godt og gjevnt lag.

La det tørke en god stund for så finpusse det med sandpapir så hjulet til vannpumpa ikke kan komme borti siden det blir en liten 'hevelse' der det er lagt kjemisk metall på.

 

Fant et bilde av en som har vært ute for det samme, han skrev også at han skulle reparere med kjemisk metall, men det ble aldri noen oppdatering etter det, og tråden er noen år gammel.

 

Det er jo ikke noe belastning eller trykk på dette området, oljen renner liksom bare litt rundt for å smøre kjedet eneste, ikke er det olje i mengder der konstant, som i en bunnpanne forex.

 

Dette er bildet han la ut, der kan du se hvor pumpehjulet har tatt i, og nei det er selvfølgelig ikke hull hele veien, kun helt nederst, lite et.

 

zprl9.jpg

 

Her er et bilde av hvor jeg har lekkasjen, ser det inni den røde ringen, dette bildet er da tatt fra undersiden:

 

e8Eqh.jpg

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve dette i morgen eller tirsdag, tror dekselet er i aluminium.

Hadde det vært enkelt å ta ut dekselet og bare byttet det så hadde jeg gjort det, men for de som er litt kjent med saab 2.0 turbo så er det ned me bunnpanne, aller helst av med topp, og trangt som faen.

 

Skal selvfølgelig ta en skikkelig motorvask med avfetting, og la det tørke mens jeg demonterer, må bort med servopumpen og vannpumpen igjen, for så gjøre ekstra rent med bremserens eller lignende, så slipe for å gjevne ut de spora som er blitt laget der, så påføre med kjemisk metall.

Høres det ut som en plan Opelduude?

 

Det står det herder på 10min det kjemiske greierne, men skal nok la det stå et par timer før jeg finsliper det med sandpapir eller lignende så hjulet til vannpumpa ikke tar borti det nystøpte :)

 

Jeg tenker nå at det burde vært større sjangs for å lykkes med kjemisk metall her, enn på en bunnpanne, da det ikke konstant er olje her og sikkert ikke like varmt heller, eller hva?

 

Olje og filter skal også skiftes, måtte etterfylle nesten 2 liter og hadde bare 10w40 på hånden der jeg sto et stykke hjemmefra så fikk bli det, disse skal aller helst ha 5w30 så har nytt filter og orginal GM 5w30 som skal skiftes i samme slengen.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Litt forskjell på å tette et greit hull i en girkasse og det jeg har da, men got ur point :)

Har hørt om JB Weld ja, men vil ta en uke før jeg får det, og er temmelig avhengig av bilen, så vil måtte prøve detta først i allefall.

 

Men hva var det som ikke holdt på girkassen? Festet det seg ikke eller var hullet for stort rett å slett?

Gikk kjemiske metallet rett av igjen eller hva skjedde? Hvilket produkt prøvde du først som ikke holdt?

Lenke til kommentar

Litt forskjell på å tette et greit hull i en girkasse og det jeg har da, men got ur point :)

Har hørt om JB Weld ja, men vil ta en uke før jeg får det, og er temmelig avhengig av bilen, så vil måtte prøve detta først i allefall.

 

Men hva var det som ikke holdt på girkassen? Festet det seg ikke eller var hullet for stort rett å slett?

Gikk kjemiske metallet rett av igjen eller hva skjedde? Hvilket produkt prøvde du først som ikke holdt?

 

prøvde kjemisk (Plastic Padding) metall først, begynte å dryppe olje etter noen mnd..

slipte rent på nytt, og brukte JB weld.. da ble det tett.. og har holdt tett over 200.000 km

 

mulig det var tempraturen som gjorde at plastic padding ikke holdt?

JB weld tåler over C 300 grader

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at du får over 160 grader på girkassen din akkurat, så varm er ikke oljen i en motor en gang.

 

Om det holder bare en stund så er det okei for meg, for da kan jeg bytte hele dekselet når jeg har mer tid, noe jeg ikke har nå pga flytting.

 

Hvordan var plastic padding og bruke, det var sånn 2 komponent du brukte ja? Er vel kun det de har tror jeg.

Var den grei å jobbe med og hvor lang tid gikk det før den ble for hard til å ikke kunne formes mer?

 

Ble den hard som metall eller, og evnt etter hvor lang tid? Satte det seg godt fast i godset til girkassa?
Har du noen tips til meg her? Forutenom det og gjøre skikkelig rent da :)

 

Skal som sagt ta en skikkelig motorvask med god avfetting først, vannet tørker mens jeg demonterer det som må demonteres, så gjøre rent med bremserens eller lignende, slipe og pusse med grovt sandpapir, gjøre ennå mer rent, slipe litt mer, ennå mer rent, så ha på kjemisk metall.

Lenke til kommentar

Ble den hard som metall eller, og evnt etter hvor lang tid? Satte det seg godt fast i godset til girkassa?

Har du noen tips til meg her? Forutenom det og gjøre skikkelig rent da :)

 

 

tja.. hvis du holder på utendørs bør du bruke f.eks en hårføner å varme opp metallet før du har på kjemisk metall...

det herder ganske fort, men er fult mulig å smøre på før det stivner :)

Lenke til kommentar

Hehe nei, skal holde på på et verksted, varmt og godt :)

 

Så det setter seg godt fast i metallet som er aluminium mener jeg? Altså limer seg godt?

 

Står jo det herder på 10min men skader vel ikke å la det stå et par timer før jeg starter opp.

 

Prøvde du å slipe på det eller noe etterpå?

Gikk greit i såfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...