Gå til innhold

Dødeligheten av prostatakreft 3. høyest i verden - Staten velger å innvestere i kvinnehelse

Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-406935

Mens den rosa sløyfe aksjonen pågår, har jeg lyst å skrive litt om dette. Norge er et land som bruker svært mye penger på helsestell. Noen av de i verden som bruker mest, likevel er det slik at dødeligheten for de som blir diagnoisert med prostatakreft er 3. høyest i verden.

Omtrent 5000 norske menn blir diagnoisert med denne krefttypen hvert år, 1100 dør. For de med brystkreft (som den rosa sløyfe aksjonen støtter), dør ca. 650. 187 personer dør i trafikken hvert år, du hører mye mer om de to siste, enn om prostatakreft.

Bevis http://prostatakreftstiftelsen.no/Hjem/Om-oss/Nyheter/Norge-er-paa-verdenstoppen-naar-det-gjelder-doedelighet-for-menn-med-prostatakreft

Det er vident kjent at det blir brukt mer penger på "kvinnesykdommer" enn hva det blir gjort på "mannesykdommer". Særlig den norske stat har valgt å innvestere store pengesummer i det ene kjønn og bryr seg ganske tydlig mindre om det andre. HPV-vaksinen, som skal hindre livmorhalskreft hos kvinner, blir gitt gratis til alle jenter, selv om det er bevist at den også hindrer kreft hos gutter. Kvinner blir også innkalt til bryskreft undersøkelse (mammografi) etter en viss alder, en slik ordning finnes ikke for menn.

HPV-vaksine: https://www.nrk.no/norge/neste-uke-blir-hpv-vaksine-gratis-for-180.000-1.13200623

Mammografi: http://www.brystkreftforeningen.no/om-brystkreft/mammografi

Ja, staten velger å utelukkende innvestere i kvinner. Selv om det klart ikke er berettiget, og lar på så måte mange dø unødig. Og det jeg har nevnt nå er bare en av mange former for kreft som kun kan ramme menn, som sikkert blir ignorert fra statens side.

Hvorfor er det slik? Jo, det er et restultat av mange års feminisme og som har skapt en kultur der menn trolig blir sett på som mindreverdige. Det her gjelder nok i hele Skandinavia og gjør helsestellet for mannlige spesifike krefttyper på linje med mange fattige land.

Hva tenker du om det her?

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-406935

At det brukes mer penger generelt på "kvinnesykdommer" er en kontroversiell påstand som du nesten må utdype.

Du har alt bevis for det i teksten. HPV vaksinen, mammografi osv. Det er trolig mye mer å hente, bare om vi leter.

At dødeligheten for prostatakreft er 3. høyest i verden, tror jeg også er et annet godt bevis.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Nei, det er enkelttilfeller. Jeg tenkte heller at det at ikke vaksinen er gratis for alle, skyldes nettopp at det først og fremst gjelder kvinner.

Hva er enkelttilfeller? At Norge har helsestell på linje med fattige land, akkurat når det gjelder mannehelse? Nei, det er det ikke. Det stiller seg helt klart i rekken av et symptom om at det norske samfunnet, ser på menn generelt (særlig de med lav sosioøkonomisk status) som mindre verdt.

Lenke til kommentar

Igjen, det er en kontroversiell påstand, du må utdype skikkelig.

Akkurat prostatakreft er litt spesielt. Jeg skriver på telefon og har ikke anledning til å lage et sirlig sitat-opplegg, men denne artikkelen gir et kjapt innblikk i hvorfor sykdommen er et dårlig eksempel på det du påstår.

http://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/01/27/om-dodelighet-og-kvalitet-ved-prostatakreft/

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik? Jo, det er et restultat av mange års feminisme og som har skapt en kultur der menn trolig blir sett på som mindreverdige. Det her gjelder nok i hele Skandinavia og gjør helsestellet for mannlige spesifike krefttyper på linje med mange fattige land.

Du overdriver litt, det brukes mye penger på annet enn kvinnesykdommer, også. Men du berører et reelt problem. Og du har helt rett i at dette er et resultat av mange års feministisk indoktrinering. Menn blir ikke sett på som direkte mindreverdig, nei, feminismen er mer slu enn som så. Gjennomgangstemaet er at kvinnens problemer har blitt neglisjert og trenger et løft. Det er selvfølgelig ikke sant, nær sagt uansett hva det gjelder. Samfunnsforskning som skal underbygge slike påstander, er verdiløs, fordi den er selvfølgelig produsert av den samme feminismebevegelse.

Lenke til kommentar

At det brukes mer penger generelt på "kvinnesykdommer" er en kontroversiell påstand som du nesten må utdype.

Slett ikke. Det er godt kjent at kvinner beslaglegger en betydelig større andel av helsebudsjettet enn menn. Du kan finne mange bortforklaringer på dette, men det er altså et ukontroversielt faktum.

Kvinnene tek neste alt

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Norge har svært lite å si for kreftforskning på verdensbasis.
Man kan ikke sammenligne kreftformer direkte, det blir litt som å sammenligne oppdagelsesteknikken og operasjonsmetoden for overfladisk hudkreft mot hjernekreft.

Prostatakreft kan ikke stanses av en vaksine, det kan ikke brystkreft, hjernekreft eller tarmkreft heller. HPV er et virus som man har funnet ut skaper livmorhalskreft, derfor kan man vaksinere mot det.

Det forskes heftig på alle typer kreftformer og det sees hele tiden fremskritt. Men en lignende bekjemping av prostatakreft (og brystkreft, hjernekreft og tarmkreft) som en vaksine har man ikke da dette ikke kommer av virus.

For å få et hint om man kan ha prostatakreft eller ikke kan man ta en enkel blodprøve, PSA (prostata-spesifikt antigen). Dette kan man be om hos fastlege. 

Man kan ikke ta en blodprøve for å undersøke seg for brystkreft eller tarmkreft, derfor tar man mammografi og kolonoskopi for dette.

Kort oppsummert, slik tar man de første raske sjekkene hos lege:

Prostatakreft: Blodprøve
Livmorhalskreft: Vaginal undersøkelse + vattpinne.
Brystkreft: mammografi
Tarmkreft, en annen "killer" der flest døde er menn: undersøkelse av blod i avføringsprøve eller endetarm. Og colonoscopi. Også en dyr prosess som testes ut. https://www.kreftregisteret.no/screening/Tarmkreftscreening/

Verden forsker hele tiden på alle kreftformer. Kreftforskning er noe av det det forskes mest på innen medisin, vil jeg tro. Det er bare å lene seg tilbake og vente på nye fremskritt. Prostatakreft nedprioriteres selvsagt ikke.

Det er forøvrig relativt god overlevelsesrate for prostatakreft som blir operert tidlig. Dette skjedde for min far som lever et flott liv nå.

Jeg er dog enig i dette med kampanjer. Er ikke "Movember" for prostatakreft? Men det trengs mer. Men det er jo også mulig å sette i gang dette selv via blogging og sosiale medier, slik jenter som har dødd av kreft har gjort. Om man ikke gidder å gjøre noe mer enn å skrive om prostatakreft på et forum, som en sammenligning av kreftformer for kvinner kan man egentlig ikke klage på at andre ikke setter i gang å blogge og spre info... 
Det er en ganske barnslig (beklager) måte å omtale en alvorlig sykdom på.
Den må selvsagt omtales i lys av seg selv og ikke i lys av det som gjøres for andre kreftformer rundt om i verden.

Det blir litt som om kvinner med brystkreft skulle begynt å klage på at det ikke fantes en vaksine mot brystkreft, og konspirert om at forskere liksom tror brystene liksom er mindre verdt enn livmoren, og at Norge er .... livmoristiske. ;) "Livmornaziene lager vaksine kun for dem og ikke mot brystkreft, å nei"..

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Hvis vi ser til storebror over dammen ser det ut til å være noe til dette med at krefttyper som kvinner er mer utsatt for får mer penger: http://www.cancer.org/research/currentlyfundedcancerresearch/grants-by-cancer-type , i Norge gir kreftforeningen ut sine tall og der ser det ut til å gjenspeile antall tilfeller: https://kreftforeningen.no/forskning/fordeling-av-forskningsmidler/ men nå er kreftforeningens 250mill kr en del mindre sammenlignet med american cancer societys 3,4 milliarder kr.

At vi i Norge ikke har ett program som tilbyr menn PSA sjekk via blodprøve synes jeg er veldig synd at menn flest har ingen anelse om hva dette er og det er veldig billig å teste.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

At vi i Norge ikke har ett program som tilbyr menn PSA sjekk via blodprøve synes jeg er veldig synd at menn flest har ingen anelse om hva dette er og det er veldig billig å teste.

Det er bare å spørre fastlegen. :) Det gjør mennene i min familie.

Men du mener fastlegen og staten skal aktivt oppfordre til det?

Grunnen til at dette ikke gjøres er fordi prostata vokser naturlig når man eldes og man kan derfor få mange falske svar som ikke er kreft, og operere mange unødvendig. Tenk på alle klagene og triste mennene som egentlig ikke hadde kreft.

Men personlig er jeg enig med deg i at man bør ha et oppfordringsprogram, eller et infoprogram. Et brev når menn fylte 60 f.eks. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Norge har svært lite å si for kreftforskning på verdensbasis.

Man kan ikke sammenligne kreftformer direkte, det blir litt som å sammenligne oppdagelsesteknikken og operasjonsmetoden for overfladisk hudkreft mot hjernekreft.

Prostatakreft kan ikke stanses av en vaksine, det kan ikke brystkreft, hjernekreft eller tarmkreft heller. HPV er et virus som man har funnet ut skaper livmorhalskreft, derfor kan man vaksinere mot det.

Det forskes heftig på alle typer kreftformer og det sees hele tiden fremskritt. Men en lignende bekjemping av prostatakreft (og brystkreft, hjernekreft og tarmkreft) som en vaksine har man ikke da dette ikke kommer av virus.

For å få et hint om man kan ha prostatakreft eller ikke kan man ta en enkel blodprøve, PSA (prostata-spesifikt antigen). Dette kan man be om hos fastlege. 

Man kan ikke ta en blodprøve for å undersøke seg for brystkreft eller tarmkreft, derfor tar man mammografi og kolonoskopi for dette.

Kort oppsummert, slik tar man de første raske sjekkene hos lege:

Prostatakreft: Blodprøve

Livmorhalskreft: Vaginal undersøkelse + vattpinne.

Brystkreft: mammografi

Tarmkreft, en annen "killer" der flest døde er menn: undersøkelse av blod i avføringsprøve eller endetarm. Og colonoscopi. Også en dyr prosess som testes ut. https://www.kreftregisteret.no/screening/Tarmkreftscreening/

Verden forsker hele tiden på alle kreftformer. Kreftforskning er noe av det det forskes mest på innen medisin, vil jeg tro. Det er bare å lene seg tilbake og vente på nye fremskritt. Prostatakreft nedprioriteres selvsagt ikke.

Det er forøvrig relativt god overlevelsesrate for prostatakreft som blir operert tidlig. Dette skjedde for min far som lever et flott liv nå.

Jeg er dog enig i dette med kampanjer. Er ikke "Movember" for prostatakreft? Men det trengs mer. Men det er jo også mulig å sette i gang dette selv via blogging og sosiale medier, slik jenter som har dødd av kreft har gjort. Om man ikke gidder å gjøre noe mer enn å skrive om prostatakreft på et forum, som en sammenligning av kreftformer for kvinner kan man egentlig ikke klage på at andre ikke setter i gang å blogge og spre info... 

Det er en ganske barnslig (beklager) måte å omtale en alvorlig sykdom på.

Den må selvsagt omtales i lys av seg selv og ikke i lys av det som gjøres for andre kreftformer rundt om i verden.

Det blir litt som om kvinner med brystkreft skulle begynt å klage på at det ikke fantes en vaksine mot brystkreft, og konspirert om at forskere liksom tror brystene liksom er mindre verdt enn livmoren, og at Norge er .... livmoristiske. ;) "Livmornaziene lager vaksine kun for dem og ikke mot brystkreft, å nei"..

Nå har ikke jeg skrevet om kreftforsking, men investering i helse (selv om også mer penger til kreftforsking for menn kunne vert nyttig). Når Norge er nede på 3. plass på verdensbasis, er det noe svært galt. HPV vaksinen er vist å hjelpe gutter mot enkelte kreftormer også. Videre eksisterer det nok tiltak som kan hjelpe gutter og menn også, som ikke er nevnt. Ca. 2500 flere menn i Norge får kreft enn kvinner hvert år.

Når det blir innvestert i mammografi og ikke eksempelvis innkalling til sjekk av prostata, så er dette forskjellsbehandling, og lavere innvestering i menn sin helse. Dette er et faktum.

Å kalle det barnslig at kvinnehelse blir prioritert høyere enn menn sin helse, er ganske sinnsykt om jeg får si det selv. Særlig når vi har så mange som kun arbeider for kvinner i Norge.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar

Jeg har allerede nevnt grunnen til at man ikke innkaller til PSA-sjekk, og jeg er enig i at dette burde gjøres. Men det er også MENN som har motarbeidet dette... Fordi de synes det å operere friske menn, som kommer til å skje om man sjekker alle menn, vil føre til nedsatt livskvalitet.

Da er det i så fall opp til menn å si fra om at de heller ønsker dette. Det er ikke dyrt å sende ut et brev med innkallelse, grunnen er altså menns livskvalitet etter en evt feilaktig operasjon.

(Og jeg synes fortsatt tråden din er barnslig. Lag en tråd som heter "dilemmaet om prostatakreft" i stedet, det hadde faktisk vært mye mer faglig interessant og invitert til en bedre debatt.)

Endret av Kablam
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Jeg har allerede nevnt grunnen til at man ikke innkaller til PSA-sjekk, og jeg er enig i at dette burde gjøres. Men det er også MENN som har motarbeidet dette... Fordi de synes det å operere friske menn, som kommer til å skje om man sjekker alle menn, vil føre til nedsatt livskvalitet.

Da er det i så fall opp til menn å si fra om at de heller ønsker dette. Det er ikke dyrt å sende ut et brev med innkallelse, grunnen er altså menns livskvalitet etter en evt feilaktig operasjon.

(Og jeg synes fortsatt tråden din er barnslig. Lag en tråd som heter "dilemmaet om prostatakreft" i stedet, det hadde faktisk vært mye mer faglig interessant og invitert til en bedre debatt.)

Det er ikke menn som har bestemt det at det ikke skal være sjekk av prostata, det er et sammarbeid mellom menn og kvinner. Uansett er det hundre prosent sikkert at det hadde reddet mange liv, særlig siden dette er en av de vanligste krefttypene i Norge og med verdens 3. høyeste dødsrate (1. plass i den vestlige verden).

Nei, det er heller ikke opp til menn, det er opp til moralske mennesker.

Lenke til kommentar

Det er ikke menn som har bestemt det at det ikke skal være sjekk av prostata, det er et sammarbeid mellom menn og kvinner. Uansett er det hundre prosent sikkert at det hadde reddet mange liv, særlig siden dette er en av de vanligste krefttypene i Norge og med verdens 3. høyeste dødsrate (1. plass i den vestlige verden).

Hvordan kan du skrive at det er 100% sikkert at det hadde reddet mange liv? I så fall hadde du fått en nobelpris i medisin. ;)

Men siden vi er enige om at det hadde vært kult med en opplysningskampanje da mitt eget familiemedlem ble reddet av PSA sier jeg meg ferdig i tråden.

Men du må seriøst ta kontakt med noen "oppe i systemet" hvis du lurer på mer om PSA, hjelper ikke å sitte i stua og skrive om "hundre prosent sikkert" når du egentlig ikke har peiling.

Fra oncolex:

"Denne studien viser også at PSA-screening av potensielt friske menn for prostatakreft vil føre til overdiagnostikk og overbehandling av svulster som ikke gir symptomer i mannens levetid. Den absolutte helsegevinsten viste at 1400 menn må screenes og 48 menn må behandles for å hindre ett dødsfall. Denne negative effekten av screening gjør at en eventuell redusert mortalitet i screeningstudiene ikke automatisk kan lede til slutningen at allmenn, populasjonsbasert screening skal innføres."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Hvordan kan du skrive at det er 100% sikkert at det hadde reddet mange liv? I så fall hadde du fått en nobelpris i medisin. ;)

Men siden vi er enige om at det hadde vært kult med en opplysningskampanje da mitt eget familiemedlem ble reddet av PSA sier jeg meg ferdig i tråden.

Men du må seriøst ta kontakt med noen "oppe i systemet" hvis du lurer på mer om PSA, hjelper ikke å sitte i stua og skrive om "hundre prosent sikkert" når du egentlig ikke har peiling.

Fra oncolex:

"Denne studien viser også at PSA-screening av potensielt friske menn for prostatakreft vil føre til overdiagnostikk og overbehandling av svulster som ikke gir symptomer i mannens levetid. Den absolutte helsegevinsten viste at 1400 menn må screenes og 48 menn må behandles for å hindre ett dødsfall. Denne negative effekten av screening gjør at en eventuell redusert mortalitet i screeningstudiene ikke automatisk kan lede til slutningen at allmenn, populasjonsbasert screening skal innføres."

Når du har et familiemedlem som ble reddet av prostatakreft undersøkelse, sier det seg selv at det hadde reddet flere om det ble obligatorisk.

1/8 menn vil få prostatakreft i løp av sin levetid i følge undersøkelser. over 5000 får diagnosen per år, 1180 dør hvert år med dagens teknologi, ofte pga for sen oppdagelse av kreften. Den konklusjonen over virker helt snål for min del.

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar

Slett ikke. Det er godt kjent at kvinner beslaglegger en betydelig større andel av helsebudsjettet enn menn. Du kan finne mange bortforklaringer på dette, men det er altså et ukontroversielt faktum.

Kvinnene tek neste alt

Forsåvidt ikke uinteressant tekst, men den treffer ikke helt blink som argument i denne sammenhengen. Jeg motsier bare to av trådstarters påstander: 1) at det er "viden kjent" at det brukes mer penger på "kvinnesykdommer", og at 2) prostatakreft er et godt eksempel på dette, særlig satt opp imot brystkreft. 

Legestanden har i det siste gjort en innsats for å lære opp folk i at kreft ikke er en sykdom. Kreft kan være så mangt. Dessuten er kreftforskningen i rivende utvikling, så på et gitt tidspunkt kan forskning og behandling på ett område gjøre et byks og befinne seg langt foran et annet, uten at det er tegn på noe diskriminering i så måte. Det kan også gi et skjevt inntrykk at det oppdages mer av en kreftform enn en annen, disse tallene må tross alt rapporteres. At vi "har" tredje høyest dødelighet av prostatakreft i verden er diskutabelt - faktum er at vi oppdager og rapporterer tredje mest av tilfellene, fordi vi har et veldig godt helsevesen.

Noe av greia med prostatakreft er at mange av de som dør av det er svært gamle, og de har gjerne flere former for kreft samtidig. Er man oppvokst i Norge kan man lett få inntrykk av at vi har råd til alt og at alle får optimal behandling, alltid, men det er ikke tilfelle. Om det skal behandles, og hva slags behandling som skal gis, er alltid en prioriteringssak. Det handler om leveår og livskvalitet, blant annet. Og når en 75 år gammel mann har prostatakreft, er det ikke så mye å hente på kurativ behandling, han har jo ikke så lenge igjen uansett. Da er det riktig å prioritere en 60-åring med brystkreft, og det har ingenting med kjønn å gjøre. Nå er det også sånn at kvinner faktisk ikke lenger får gratis mammografiscanning etter fylte 70, av samme grunn. 

Jeg er på ingen måte ute etter å lukke øynene for tegn på likestillingsproblematikk også for menn, men jeg synes bare ikke dette er et særlig godt eksempel. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

[....]Når du har et familiemedlem som ble reddet av prostatakreft undersøkelse, sier det seg selv at det hadde reddet flere om det ble obligatorisk.

1/8 menn vil få prostatakreft i løp av sin levetid i følge undersøkelser. over 5000 får diagnosen per år, 1180 dør hvert år med dagens teknologi, ofte pga for sen oppdagelse av kreften. Den konklusjonen over virker helt snål for min del.

Når en eventuell masse-screening vil medføre ett høyt antall falske positive resultater, og vi kombinerer dette med at de aller fleste menn (7/8, etter dine tall) ikke har eller vil få prostatakreft vil det bety at 1000-vis av menn vil gjennomgå plagsom, farlig og unødvendig behandling. Stemmer tallene til Kablam vil rundt 50.000 menn måtte opereres og behandles med store plager og bivirkninger, mens bare 5000 av de hadde kreft og bare 1000 av de ville dødd ev den...  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Kvinnene tek neste alt

Forsåvidt ikke uinteressant tekst, men den treffer ikke helt blink som argument i denne sammenhengen. Jeg motsier bare to av trådstarters påstander: 1) at det er "viden kjent" at det brukes mer penger på "kvinnesykdommer", og at 2) prostatakreft er et godt eksempel på dette, særlig satt opp imot brystkreft. 

Legestanden har i det siste gjort en innsats for å lære opp folk i at kreft ikke er en sykdom. Kreft kan være så mangt. Dessuten er kreftforskningen i rivende utvikling, så på et gitt tidspunkt kan forskning og behandling på ett område gjøre et byks og befinne seg langt foran et annet, uten at det er tegn på noe diskriminering i så måte. Det kan også gi et skjevt inntrykk at det oppdages mer av en kreftform enn en annen, disse tallene må tross alt rapporteres. At vi "har" tredje høyest dødelighet av prostatakreft i verden er diskutabelt - faktum er at vi oppdager og rapporterer tredje mest av tilfellene, fordi vi har et veldig godt helsevesen.

Noe av greia med prostatakreft er at mange av de som dør av det er svært gamle, og de har gjerne flere former for kreft samtidig. Er man oppvokst i Norge kan man lett få inntrykk av at vi har råd til alt og at alle får optimal behandling, alltid, men det er ikke tilfelle. Om det skal behandles, og hva slags behandling som skal gis, er alltid en prioriteringssak. Det handler om leveår og livskvalitet, blant annet. Og når en 75 år gammel mann har prostatakreft, er det ikke så mye å hente på kurativ behandling, han har jo ikke så lenge igjen uansett. Da er det riktig å prioritere en 60-åring med brystkreft, og det har ingenting med kjønn å gjøre. Nå er det også sånn at kvinner faktisk ikke lenger får gratis mammografiscanning etter fylte 70, av samme grunn. 

Jeg er på ingen måte ute etter å lukke øynene for tegn på likestillingsproblematikk også for menn, men jeg synes bare ikke dette er et særlig godt eksempel. 

Akurat det at Norge er så gode på å finne og diagnoisere prostatakreft, og at det er grunnen til den høye dødeligheten for prostatakreft er noe du burde finne kilder på. De fleste land i Europa har offentlig helsehjelp som er svært god, og der har de lavere dødelighet for prostatakreft. Det er heller ikke slik at alle som får prostatakreft er gamle, andelen yngre er økende.

Faktisk går leger og generalsekretæren i kreftforeningen ut og sier at menn ikke skal teste seg selv for prostatakreft. Der tror jeg en del av grunnen ligger også, for sen opptagelse av kreftformen. Jeg har absolutt ingen tro på at Norge har en høy oppdagelse av prostatakreft, nettopp på grunn av helsemyndighetenes frarådelse av sjekk. Likevel blir 5000 diagnoisert hvert år og 1100 dør.

Link: https://www.nrk.no/norge/leger-frarader-prostata-testing-1.5997606

http://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/11/29/195183859/det-er-mulig-sjekke-prostata-hjemme

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...