Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen gjorde det stikk motsatte med bensinbilen til SUB (Stiudentenes Dykkeklubb i Bergen) en gang i tiden, dvs fylte ca 13 liter diesel på en bensinbil. Etter noen telefoner til forhandlerverksted etc var det enighet om at det KUNNE gå bra dersom man fylte tanken opp med Super 98.

Som sagt, så gjort, og det gikk bra. Blårøyken stod, men bilen overlevde.

Men bensin på en diselbil er nok et betydelig verre feiltrinn ja.

Lenke til kommentar

Noen gjorde det stikk motsatte med bensinbilen til SUB (Stiudentenes Dykkeklubb i Bergen) en gang i tiden, dvs fylte ca 13 liter diesel på en bensinbil. Etter noen telefoner til forhandlerverksted etc var det enighet om at det KUNNE gå bra dersom man fylte tanken opp med Super 98.

Som sagt, så gjort, og det gikk bra. Blårøyken stod, men bilen overlevde.

Men bensin på en diselbil er nok et betydelig verre feiltrinn ja.

Ja, det kan gå noe bedre, litt sot og røyk blir det nok. Straks det er mer plass til bensin så fyll på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har prøvd dette selv, skulle hjelpe en som hadde fylt feil. Det viste seg (på den aktuelle bilen) å være vanskelig å få slangen ned i tanken. Etter mye plunder fikk jeg den nedi, og fikk tømt tanken, men da jeg skulle trekke slangen ut igjen var dette ikke mulig. Jeg forsøkte å lirke og lure så mye jeg kunne, og forsøkte til slutt med rå makt, med det resultatet at slangen gikk av, og noe av den ble sittende igjen langt inne i påfyllingen.

Lenke til kommentar

Eller en kan lese på lokket....

Dette står vel mer eller mindre i alle tanklokk på moderne biler (etter år 1990), og likevel skjer dette ofte.

Du overser lett tekst og advarsler du ser hver dag/ofte, men å overse noe som fysisk hindrer deg, er vanskeligere.

EDIT: en teori fra meg: Om du feilfyller én gang. Gjør du det nok aldri igjen hvis du faktisk må punge ut 5000,- for å få det fiksa.

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er?

Man får ikke dieselmunnstykket ned i en bensinbils påfyllingsrør på nyere biler.

Pistol åpningen til diesel har en diameter på 25mm mens den er 21mm for bensin.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er?

Man får ikke dieselmunnstykket ned i en bensinbils påfyllingsrør på nyere biler.

Det var det jeg mente på jeg og. Derfor det er mer vanlig med bensin på diesel enn motsatt. Men ser for meg det er forskjellig diameter på de enkelte bensintanker også.

Lenke til kommentar

Skulle tro det var verre å fylle bensin på dieseltanken enn omvendt, da bensinen er mer eksplosiv. På den annen side så er diselen litt tyngre (ca 875 g per liter) enn bensinen (ca 725 g/ liter), så bensinen flyter oppå (i hvert fall om man ikke beveger for mye på bilen). 

Det lokket virket smart.

Lenke til kommentar

Egentlig skulle det vært omvendt, men da støter enn på andre problemer da diesel kjøretøyene som regel har (mye) større tank og en kunen ikke fylt på lastebilpumpene

Går fint an å kjøre med diesel på bensin bil, i mindre mengder, men å kjøre med bensin på dieselbil blir som å kjøre bil uten olje

Lenke til kommentar

Det var det jeg mente på jeg og. Derfor det er mer vanlig med bensin på diesel enn motsatt. Men ser for meg det er forskjellig diameter på de enkelte bensintanker også.

Jeg har prøvd på egen (bensin) bil bare for å se. Og det har ikke vært mulig å få inn i røret et pistol munnstykke fra en diesel pumpe.

Fire millimeter er mye.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...