Populært innlegg skribentxyz Skrevet 29. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 29. oktober 2016 (endret) Hva gjør man da? Her er min historie.Jeg har kjørt bil i 25 år og det har aldri skjedd meg før. Ikke før i dag. I dag skulle jeg på en utflukt med min privatbil – en VW Touran TDI (diesel). Jeg måtte bare fylle tanken først, den var nær ved å være tom. Så sto jeg der ved pumpen og pistolen i bilen – og fylte bensin 95. På min dieselbil. I det siste har jeg kjørt en bensinbil hver dag og har dermed fylt bensin. Jeg glemte meg helt bort. Etter å ha fylt 14 liter, slo det ned i meg. Herregud. Dette er jo en dieselbil! Jeg stoppet, sjokkert over å ha vært så sløv. Heldigvis oppdaget jeg feilen før jeg startet bilen. Ingen skade skjedd så langt. Jeg gikk inn på bensinstasjonen og fortalte om min fadese til betjeningen. De sa man kunne godt fylle inntil 5% feil, altså bensin på dieseltanken, hvis man så fylte full tank og etterfylte ofte i starten + tilsatte noe totaktsolje (for manglende smøring i bensinen).Touranen har 65 liter tank, og 14 liter fylt er 21,5%. Altfor mye. Jeg måtte tømme tanken. Ingen tvil om det. Betjeningen ga meg et nummer til et selskap som har spesialisert seg på tømming av tanker ved feilfylling. En døgnåpen service. Jeg ringte. Hva ville dette koste? Jeg tenkte 500 kr betaler jeg lett. Men det koster sikkert en tusenlapp. Kanskje 1500, tenkte jeg. – Hva koster det, spurte jeg. – 4.800 kr. sa stemmen. – Hva? Er det mulig? – Ja, og vi er blant de billigste siden vi kan gjøre det på stedet. Du slipper å taue bilen til verksted. Selv om du har forsikring, så dekker den bare borttauing – noe vi ikke behøver –, og så må du regne med å betale en 7.000 kr på verkstedet likevel. – Tar det lang tid? – Nei da, det pleier å gå ganske fort.Hvilken timepris!Min økonomi er sluken for tiden og at dagens lille feil skulle koste meg så mye, var ekstremt upassende. Jeg måtte finne på noe annet.Hvis du er i samme situasjon så les videre.Jeg fikk hjelp til å komme meg til Jula (Biltema funker nok også bra). Der kjøpte jeg en liten håndpumpe til 169 kr. og en slange (ca 4 meter, og ca 1 cm i diameter) til kr 45. Så bar det tilbake til bilen på bensinstasjonen. Jeg åpnet bensinlokket og stakk inn slangen, litt etter litt for å få den lengst mulig ned i tanken. Så stakk jeg enderøret på pumpen ned i én av to tomme kanner på 10 liter jeg hadde med, og begynte å pumpe. Bensinen strømmet raskt igjennom røret. Slik holdt jeg på til kannen var full. Siden jeg hadde fylt ca 14 liter og det nok var 2 liter diesel på tanken fra før, ble neste kanne litt over halvfull. Det gikk sakte på slutten, væsken avtok og det kom mest luft. Det kan ikke ha vært mye igjen i tanken. Jeg vred om på tenningsnøkkelen for å få instrumentene på dashbordet på. Pilen pekte under nederste røde strek på tanken. Tomt. Antakelig bare dråper igjen. Så dyttet jeg bilen til en pumpe og fylte full tank. Denne gang med diesel. Bilen startet som et skudd, uten rykk og smell. Alt i orden. Hvilken lettelse. Jeg slapp unna med 214 kroner og ca 2-3 timer istedenfor 4.800 kroner til det grådige selskapet, eller tauing til et dyrt verksted som ikke åpner før mandag (dette var lørdag). Endret 29. oktober 2016 av skribentxyz 20 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hadde gjort akkurat det samme for min del, under 1% bensin (i tanken igjen) går helt greit. (aller fleste tanker har en tappe-plugg under tanken ) Edit: man MÅ ikke starte opp motoren når man oppdager feilen. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Noen gjorde det stikk motsatte med bensinbilen til SUB (Stiudentenes Dykkeklubb i Bergen) en gang i tiden, dvs fylte ca 13 liter diesel på en bensinbil. Etter noen telefoner til forhandlerverksted etc var det enighet om at det KUNNE gå bra dersom man fylte tanken opp med Super 98. Som sagt, så gjort, og det gikk bra. Blårøyken stod, men bilen overlevde. Men bensin på en diselbil er nok et betydelig verre feiltrinn ja. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Noen gjorde det stikk motsatte med bensinbilen til SUB (Stiudentenes Dykkeklubb i Bergen) en gang i tiden, dvs fylte ca 13 liter diesel på en bensinbil. Etter noen telefoner til forhandlerverksted etc var det enighet om at det KUNNE gå bra dersom man fylte tanken opp med Super 98. Som sagt, så gjort, og det gikk bra. Blårøyken stod, men bilen overlevde. Men bensin på en diselbil er nok et betydelig verre feiltrinn ja. Ja, det kan gå noe bedre, litt sot og røyk blir det nok. Straks det er mer plass til bensin så fyll på. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Det du pumpet ut kan du bruke på bensin bilen din Hevert hadde funket like bra og om kameraten hadde bensinbil så kunne dere bare ha flytte drivstoffet over Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Morsom lesning. Det var litt av en timepris de skulle ta for å tømme tanken. Skulle nesten trodd at de utnyttet krisesituasjonen. Men vær obs på at du primer motoren når du vrir om nøkkelen, så ville unngått å sjekke nivået på drivstofftanken neste gang. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Dyrt å rykke ut og det blir ikke mye billigere om de må taue bilen De kunne sikkert gjort det billigere, men da kan de likeså bare taue bilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Har prøvd dette selv, skulle hjelpe en som hadde fylt feil. Det viste seg (på den aktuelle bilen) å være vanskelig å få slangen ned i tanken. Etter mye plunder fikk jeg den nedi, og fikk tømt tanken, men da jeg skulle trekke slangen ut igjen var dette ikke mulig. Jeg forsøkte å lirke og lure så mye jeg kunne, og forsøkte til slutt med rå makt, med det resultatet at slangen gikk av, og noe av den ble sittende igjen langt inne i påfyllingen. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Tips: Fåes på Circle K/Statoil og sikkert mange andre bensinstasjoner. Da stopper lokket deg fra å feiltanke. Har ikke prøvd denne selv, men teorien er god. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Eller en kan lese på lokket.... Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Eller en kan lese på lokket.... Ja :-p Men om man feiltanker en gang så hadde jeg vurdert å kjøpe inn denne. Slik at man unngikk merarbeidet neste gang (for det er dømt til å skje igjen da....) Og veldig praktisk om man deler bilen med flere. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Eller en kan lese på lokket.... Dette står vel mer eller mindre i alle tanklokk på moderne biler (etter år 1990), og likevel skjer dette ofte. Du overser lett tekst og advarsler du ser hver dag/ofte, men å overse noe som fysisk hindrer deg, er vanskeligere. EDIT: en teori fra meg: Om du feilfyller én gang. Gjør du det nok aldri igjen hvis du faktisk må punge ut 5000,- for å få det fiksa. Endret 31. oktober 2016 av steinrawr 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Spørsmålet om hva som er verst mellom feilfylling på bensin- eller dieselbil var oppe i Snedige spørsmål forleden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779072&page=4049&&do=findComment&comment=23502034 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Tips: Fåes på Circle K/Statoil og sikkert mange andre bensinstasjoner. Da stopper lokket deg fra å feiltanke. Har ikke prøvd denne selv, men teorien er god. Hvordan det funker vises til her : https://roynormann.wordpress.com/2014/09/16/feil-drivstoff/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er?Man får ikke dieselmunnstykket ned i en bensinbils påfyllingsrør på nyere biler.Pistol åpningen til diesel har en diameter på 25mm mens den er 21mm for bensin. Endret 31. oktober 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er?Man får ikke dieselmunnstykket ned i en bensinbils påfyllingsrør på nyere biler.Pistol åpningen til diesel har en diameter på 25mm mens den er 21mm for bensin. Det var det jeg mente på jeg og. Derfor det er mer vanlig med bensin på diesel enn motsatt. Men ser for meg det er forskjellig diameter på de enkelte bensintanker også. Lenke til kommentar
skribentxyz Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2016 Skulle tro det var verre å fylle bensin på dieseltanken enn omvendt, da bensinen er mer eksplosiv. På den annen side så er diselen litt tyngre (ca 875 g per liter) enn bensinen (ca 725 g/ liter), så bensinen flyter oppå (i hvert fall om man ikke beveger for mye på bilen). Det lokket virket smart. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 Egentlig skulle det vært omvendt, men da støter enn på andre problemer da diesel kjøretøyene som regel har (mye) større tank og en kunen ikke fylt på lastebilpumpene Går fint an å kjøre med diesel på bensin bil, i mindre mengder, men å kjøre med bensin på dieselbil blir som å kjøre bil uten olje Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. oktober 2016 Del Skrevet 31. oktober 2016 (endret) Men får man en diesel-pumpe-pistol inn i en bensintank? Er ikke dieselpumpa større dimensjon enn det hullet til bensintanken er? Man får ikke dieselmunnstykket ned i en bensinbils påfyllingsrør på nyere biler.Pistol åpningen til diesel har en diameter på 25mm mens den er 21mm for bensin. Det var det jeg mente på jeg og. Derfor det er mer vanlig med bensin på diesel enn motsatt. Men ser for meg det er forskjellig diameter på de enkelte bensintanker også. Jeg har prøvd på egen (bensin) bil bare for å se. Og det har ikke vært mulig å få inn i røret et pistol munnstykke fra en diesel pumpe.Fire millimeter er mye. Endret 31. oktober 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå