Gå til innhold

G-sync halverer fpsen?


Dawgster

Anbefalte innlegg

Har en 15,6" laptop med G-Sync og skjerm på 60Hz, men når jeg har G-sync på så halveres fpsen til 30 kontra 60 via vanlig vsync. Er det noen måte å fikse dette på? Er første gang jeg har vært borti noe med G-sync, så dette er litt nytt territorium for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en 15,6" laptop med G-Sync og skjerm på 60Hz, men når jeg har G-sync på så halveres fpsen til 30 kontra 60 via vanlig vsync. Er det noen måte å fikse dette på? Er første gang jeg har vært borti noe med G-sync, så dette er litt nytt territorium for meg.

 

Om du får 30fps mer eller mindre fast, så er ikke G-Sync aktivert. En ting som kan få det til å bli bare 30fps er om "Vertical Sync" i Nvidias Control Panel står "on". Eller om den står til "adaptive (half refresh rate)".

 

Når du har aktivert G-Sync, må du likevel bestemme deg for hva "Vertical sync" skal være innstilt på. Bare med G-Sync aktivert, så betyr "Vertical sync" settingen hva du ønsker at systemet skal foreta seg når skjermkortet kan lage mer enn 60fps.

 

Om du setter den til "off" så lar du skjermkortet kjøre bånn guffe, og bare sende det som er klart til skjermen hver gang skjermen oppdaterer seg. Dette vil gi screen tearing, men også kort input lag, som er attraktivt i noen spill.

 

Setter du den til "fast" som man kan gjøre på Pascal skjermkort, og Maxwell skjermkort etter 372.xx driveren. Så er det litt likt med "off" i den forstand at skjermkortet vil kjøre så fort det kan. Men det kommer bare til å sende ferdig tegnede frames til skjermen. "Screen tearing" forsvinner altså, men input lag går litt opp, og man får en liten "jitter" effekt innimellom. "Hurtig spoling" i et par millisekunder kan man kalle det.

 

Den siste aktuelle settingen er "on". Det betyr at skjermkortet settes i "hvilemodus" i perioden mellom når det er ferdig med å tegne en frame, og når frame'en sendes til skjermen. Deretter begynner skjermkortet på neste frame. Fordelen med dette er at skjermkortet ikke blir like varmt som med de andre alternativene. Og bevegelsene blir jevnere. Men i forhold til input lag, så er dette en av de verste innstillingene. Jeg mener den kanskje likevel er å foretrekke om man uansett bare ligger 10-15fps over 60fps. Da den inkortede input lagen ikke bør merkes med så liten skilnad.

 

Men FPS spill hvor man får 100+ fps (gjerne flere hundre). Så velger man enten "off" med screen tearing, eller "fast" som fjerner screen tearing.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...