Math-sha Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hei folkens! Det er vel her man må spørre for å få svar fra ekspertene. Jeg har en litt eldre DVD-opptaker som for så vidt funker greit. Men opptakene (f.eks. en film) har dårlig oppløsning pga SCART-tilkopling. Hvis jeg nå ønsker å kjøpe noe nytt med HD-oppløsning som kan brenne opptak, hva skal man satse på da? Er det kun videospillere m/opptak som gjelder, eller er det andre muligheter for opptak av program som skal brennes til DVD? Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Har nå kommet litt lenger med dette spørsmålet, og har funnet frem til en Panasonic DMR-BCT74 som kan kopiere opptak til DVD som jeg da kanskje kjøper Men, er det noen som har denne opptakeren, som kan bekrefte eller avkrefte at kopierte DVD-disker kan spilles av på hvilken som helst annen DVD-spiller? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Ingen problemer med å spille DVD-er på annet utstyr hvis gjort korrekt ("Discs recorded and finalized on recording devices"). Men det er et annet stort problem. Hvordan har du tenkt å bruke denne maskinen? Den støtter hverken RiksTV eller andre norske TV-distributører. På digital-TV er det også kopisperrer og kryptering slik at det i praksis ikke er mulig å kopiere uten å forringe kvaliteten merkbart (les: koble analogt). Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Takker for svar, mr D! Kjører "finalizing" etter brenning til DVD, på min noe eldre opptaker. Har en nyere modell med opptak til HD, men den kan ikke brenne DVD. Bruker CAM og kort fra Canal Digital i den. Og den tar opp alle programmer i HD fra hvilken som helst kanal, men ingen mulighet til å brenne DVD. Antar at Panasonic DMR-BCT74 kan forsynes med programkort siden den har DVB-C? Endret 5. desember 2016 av Math-sha Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Har du en boks som kan ta opp programmer er det ikke for gitt at du kan gjøre som du vil med opptaket. De blir som regel kryptert og knyttet opp til hovedkortet på boksen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 ...Antar at Panasonic DMR-BCT74 kan forsynes med programkort siden den har DVB-C? Nei, det er ikke sikkert. Står ingenting om CAM i spesifikasjonene. Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 OK, men manualen sier at opptak kan "kopieres" til DVD. Og da er det altså en fare for at man bare brenner noe som er kryptert? Forøvrig sier manualen at denne opptakeren har CI (Common Interface) module, og med illustrasjon. Men er det da andre muligheter til å ta opp et program og brenne til DVD? Må nok innrømme at jeg ikke har fulgt godt nok med i utviklinga og fått med meg siste skrik av teknologier. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Hvis manualen sier den har CI så er det kanskje en mulighet for at den fungerer med CD. Jeg så på spesifikasjonene her uten å finne det. Det som er kjent er at alle leverandører av TV tjenester er forpliktet til å ikke levere utstyr som kan brukes på den måten. Alt godkjent utstyr vil kryptere opptak slik at det ikke kan kopieres ut digitalt. Det kan være det finnes enkelte smutthull for dette. Man kan kjøpe PVR som ikke er krypert - som Dreambox og tilsvarende Linux baserte enheter. Men kan ikke si sikkert om disse kan brukes på kabel, vet ikke om kortet virker i en vilkårlig CAM. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 OK, men manualen sier at opptak kan "kopieres" til DVD. Og da er det altså en fare for at man bare brenner noe som er kryptert? Dette gjelder åpne/ukrypterte kanaler, noe vi ikke har i vår del av verden. Kryptert/kodet digital-TV har kopisperrer som gjør at det ikke kan brennes/kopieres til DVD. Forøvrig sier manualen at denne opptakeren har CI (Common Interface) module, og med illustrasjon. Men er det da andre muligheter til å ta opp et program og brenne til DVD? Nei, pga kopisperrer. Hvis du da ikke går via analogt som du har erfart at gir dårlig kvalitet. Ellers så må du prøve med Dreambox e.l. som foreslått over (og som vil bryte abonnementsavtalen hos CD) Lenke til kommentar
Math-sha Skrevet 7. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2016 Mr D (siste innlegg): Det jeg gjør med opptak pr. i dag er at jeg har en HDMI-spitter bak dekoderen. Én utgang går videre til en scart (HDMI->scart adapter), og så tar jeg opp programmet på min gode, gamle videorecorder. Men da med en lavere oppløsning som scart gir. Da får jeg undertekst også med på opptaket. Manualen til den nye, påtenkte opptakeren beskriver litt om kopiering til DVD. Men det kan jo være at kortet må være i for å se det som er brent? At man får se opptaket fra HD, men ikke fra DVD blir jo litt spesielt. Er det Stalin som står bak sånt? Prøvde å sende en forespørsel til Panasonic, men den ville ikke gå gjennom fordi landet (Norge) manglet i e-post skjemaet. Det var bare ikke noen tekstboks hvor man kunne bruke landsnavn i det skjemaet som skulle utfylles. Catch-22... Ellers, mange takk for nyttige innspill. Hvis det er så krøkkete med å ta vare på sine programmer, så får jeg vel ha husarrest foran TV-en når jeg egentlig kunne ta opp et program eller en film.... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Manualen til den nye, påtenkte opptakeren beskriver litt om kopiering til DVD. Men det kan jo være at kortet må være i for å se det som er brent?For å kunne kopiere til DVD må programmet være ukryptert. Det finnes ingen løsning med kort for å spille DVD. At man får se opptaket fra HD, men ikke fra DVD blir jo litt spesielt. Er det Stalin som står bak sånt? Ikke Stalin, men copyright. Produsentene av filmer og TV-program stiller strenge krav til distributørene for å hindre kopiering. Med en PVR-/HDD-løsning kan du spille inn og se programmet/filmen så mange ganger du ønsker. Men du får ikke mulighet til å kopiere til annet medium. De har effektive kopisperrer som hindrer dette. Den mest ekstreme varianten er vel hvis du har f.eks. Get PVR og abonnerer på fimkanaler. Da kan du spille inn og se så mye du ønsker, men den dagen du sier opp abonnementet på en filmkanal så blir opptakene i maskinen fra denne kanalen sperret og kan bare slettes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå