infoerbra Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Jeg er far her i et samlivsbrudd mellom meg og barnemoren med barn under 16 år som jeg har bodd under samme tak med. Nå har moren flyttet til nabohuset som er ca. 25 meter unna, sammen med barna. Slik jeg forstod det på NAV kan da ikke mor få ekstra stønad barnetrygd kr 970 pr. måned + at får dekket 64% av barnehageplass fordi vi bor så nærme hverandre og da blir ansett som et (en enhet)? Jeg har ikke dette skriftlig fra NAV, men fra en saksbehandler der. Tror han nevnte minst 300 meter..... Jeg er ikke i stand til å flytte grunnet helse, er krøpling for tiden, må ha hjemmehjelp. Men mor til barna er i stand til å flytte, noe jeg ville synes er synd med tanke på avstand til barna. Synd om lover og regler skal være så firkantet at en ikke har lov til å være naboer og da blir ansett som en enhet med mindre rettigheter. Så om reglene er så firkantet som jeg tror og vi går til det skrittet på et meklingsmøte og signerer på at vi ikke er samboere så da må jeg vel betale barnebidrag over tunet her da? Har ikke noe i mot det, men har lav inntekt så greit å vite. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 De kan vel være 50/50 til dere, så slipper noen å betale bidrag. Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 29. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2016 (endret) De kan vel være 50/50 til dere, så slipper noen å betale bidrag. Beklager, nå var jeg ikke helt med her. Til å begynne med. Nå forstår jeg. Men jeg har ikke helse til å ha barna 50% egentlig. Hvertfall ikke nå. Endret 29. oktober 2016 av infoerbra Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 For stønad som enslig forsørger gjelder en ny forskrift fra 2016: § 3. Nære boforhold Foreldre som bor i samme hus, og huset har fire eller færre boenheter, har et nært boforhold som innebærer at ingen av dem skal anses å være alene om omsorgen. Også andre boforhold kan anses å tilsvare det å bo i et hus med fire eller færre boenheter, slik at ingen av foreldrene skal anses å være alene om omsorgen. Dette gjelder når foreldrene bor i a) selvstendige boliger på samme tomt eller gårdsbruk, b) selvstendige boliger rundt samme gårdstun, c) nærmeste boliger eller rekkehus i samme gate, d) tilstøtende boliger med atkomst mellom boligene, eller e) samme boligblokk eller annen bolig som har mer enn fire boenheter. Dette er en "kan"-regel, det skal foretas en skjønnsmessig vurdering av om boforholdene er "nære". 3 Lenke til kommentar
infoerbra Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 For stønad som enslig forsørger gjelder en ny forskrift fra 2016: § 3. Nære boforhold Foreldre som bor i samme hus, og huset har fire eller færre boenheter, har et nært boforhold som innebærer at ingen av dem skal anses å være alene om omsorgen. Også andre boforhold kan anses å tilsvare det å bo i et hus med fire eller færre boenheter, slik at ingen av foreldrene skal anses å være alene om omsorgen. Dette gjelder når foreldrene bor i a) selvstendige boliger på samme tomt eller gårdsbruk, b) selvstendige boliger rundt samme gårdstun, c) nærmeste boliger eller rekkehus i samme gate, d) tilstøtende boliger med atkomst mellom boligene, eller e) samme boligblokk eller annen bolig som har mer enn fire boenheter. Dette er en "kan"-regel, det skal foretas en skjønnsmessig vurdering av om boforholdene er "nære". Takk! Dersom mor til barna da velger å ikke flytte, vil hun da som nabo ikke bli regnet som enslig forsørger? Hvilket da betyr at jeg som far ikke skal betale barnebidrag til mor som nabo? Har det da noe å si om vi går i meklingsmøte og at samlivsbrudd er erkjent av begge parter (vi var ikke gift), i forh. til barnebidrag som jeg evt. skal betale? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Beregn størrelsen på bidraget i samsvar med gjeldene regelverk her: https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/beregn-barnebidrag--90659 Med lav inntekt er det ikke sikkert bidraget blir så høyt. Hvis det blir 0, så har det uansett ikke noe å si hvor hun bor. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) For stønad som enslig forsørger gjelder en ny forskrift fra 2016: § 3. Nære boforhold Foreldre som bor i samme hus, og huset har fire eller færre boenheter, har et nært boforhold som innebærer at ingen av dem skal anses å være alene om omsorgen. Også andre boforhold kan anses å tilsvare det å bo i et hus med fire eller færre boenheter, slik at ingen av foreldrene skal anses å være alene om omsorgen. Dette gjelder når foreldrene bor i a) selvstendige boliger på samme tomt eller gårdsbruk, b) selvstendige boliger rundt samme gårdstun, c) nærmeste boliger eller rekkehus i samme gate, d) tilstøtende boliger med atkomst mellom boligene, eller e) samme boligblokk eller annen bolig som har mer enn fire boenheter. Dette er en "kan"-regel, det skal foretas en skjønnsmessig vurdering av om boforholdene er "nære". Takk! Dersom mor til barna da velger å ikke flytte, vil hun da som nabo ikke bli regnet som enslig forsørger? Hvilket da betyr at jeg som far ikke skal betale barnebidrag til mor som nabo? Har det da noe å si om vi går i meklingsmøte og at samlivsbrudd er erkjent av begge parter (vi var ikke gift), i forh. til barnebidrag som jeg evt. skal betale? De er ganske hårsåre på dette. Jeg ble mistenkt (og etterforsket) for fremdeles å bo sammen med eks-kona fordi jeg var observert ofte i samme gate... (NAV ble tipset av en eller annen som åpenbart ikke likte oss, og åpnet etterforskning uten at vi visste det) Men - jeg tror dere skal få dette til hvis dere dokumenterer skikkelig i søknaden, både at dere faktisk har hver deres husstand, dine fysiske utfordringer og at du ikke har ungene vesentlig mer enn den avtalte tiden. Det skal de kunne ta hensyn til. Men forvent da at NAV vil ha personer som faktisk sjekker hvor både du og ungene oppholder dere etc. Et annet tips i tilfelle senere mistanke om misbruk av støtten er at du og din eks-kone har pinlig atskilt økonomi. I min sak fant de frem bankutskrifter fra flere år tilbake og gikk gjennom om vi f.eks. hadde brukt penger på samme sted... Endret 30. oktober 2016 av toffo 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 "problemet" er vel hvis ungene springer frem og tilbake mellom husene som de vil, da er dere strengt talt ikke fraseparerte i NAV sine øyne. 1 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 (endret) "problemet" er vel hvis ungene springer frem og tilbake mellom husene som de vil, da er dere strengt talt ikke fraseparerte i NAV sine øyne. Det vil nok være en utfordring. Ikke minst å bevise at det ikke er tilfelle. De kan være ganske påståelige hvis de mener de har en sak. Utgangspunktet til NAV vil være i søknadene din eks-kone sender inn hvor hun skriver under på at hun er alenemor (at du kun har barna en dag i uka og annenhver helg). Hvis de mener å kunne bevise at støtte er innvilget på feil grunnlag er terrierene kjapt på saken. Dette kan de godt finne på om 2-3 år og da snakker vi plutselig om betydelige summer og "grovt bedrageri". Og da kan det være vanskelig å motbevise hvis dere ikke har vært nøye. PS. Hvis de først har opprettet sak får de bl.a. politiet til å spørre ut naboene om de har sett ungene mye ut og inn hos deg f.eks. Endret 30. oktober 2016 av toffo 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Takk! Dersom mor til barna da velger å ikke flytte, vil hun da som nabo ikke bli regnet som enslig forsørger? Hvilket da betyr at jeg som far ikke skal betale barnebidrag til mor som nabo? Har det da noe å si om vi går i meklingsmøte og at samlivsbrudd er erkjent av begge parter (vi var ikke gift), i forh. til barnebidrag som jeg evt. skal betale? Antagelig vil hun ikke kunne få status som enslig forsørger. Dette får imidlertid ikke noe å si for barnebidrag. Barnebidrag utmåles basert på foreldrenes inntekt og samvær med barna. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Men hvis barna går fritt imellom og dere spiser taco hver fredagskveld alle sammen gjelder det vel ikke som separasjon Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Separasjon et begrep som i denne sammenhengen bare gir mening for ektefeller. TS skriver at han er samboer. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 De kan vel være 50/50 til dere, så slipper noen å betale bidrag. 50/50 er IKKE en garanti for å slippe bidrag. Jeg og eks har junior 50/50, jeg har dobbelt så stort lån som eks og har høyrere fellesutgift på boenhet, men siden jeg har høyere BRUTTOLØNN må jeg betale bidrag. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå