Gå til innhold

MP3 fra PC til optisk eller analog utgang

Anbefalte innlegg

Det kommer helt an på kvaliteten på lydkort og DAC.

Som en skriver lengre oppe her(og andre har bekreftet), et dedikert lydkort gir i beste fall marginale forskjeller fordi den innebygde digitale utgangen på et normalt bra hovedkort gjør jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lydkort vil være godt nok men den beste lyden får du fra dedikert dac og forsterker.

Bruker du digital utgang er det godt nok å bruke integrert lydkort eller sende lyd gjennom hdmi / skjermkort.

Som jeg skriver lengre oppe, digital ut(S/PDIF) til Marantz PM6006. Kvaliteten på den innebygde DAC'en har jeg ingen formening om...

Lenke til kommentar

Som en skriver lengre oppe her(og andre har bekreftet), et dedikert lydkort gir i beste fall marginale forskjeller fordi den innebygde digitale utgangen på et normalt bra hovedkort gjør jobben.

Dedikerte lydkort har også innebygd DAC. Et bra dedikert (internt) lydkort kan ha bedre lyd på analogutgangene enn en ekstern DAC av ymse kvalitet. Men hvis man ikke allerede har et bra lydkort så er en ekstern DAC, enten i forsterker eller frittstående, trolig billigste og greieste løsning.

Lenke til kommentar

Dedikerte lydkort har også innebygd DAC. Et bra dedikert (internt) lydkort kan ha bedre lyd på analogutgangene enn en ekstern DAC av ymse kvalitet. Men hvis man ikke allerede har et bra lydkort så er en ekstern DAC, enten i forsterker eller frittstående, trolig billigste og greieste løsning.

Man da antar jeg vi snakker om lydkort i en annen prisklasse enn rundt 500 kroner?

Lenke til kommentar

Man da antar jeg vi snakker om lydkort i en annen prisklasse enn rundt 500 kroner?

Jeg merker ikke forskjell fra integrert lydkort til ekstern dac (audioengine D1 til 1500kr) på DT770 Pro hodetelefoner, eneste er at jeg kan skru opp volumet mer med ekstern dac.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle:

Optisk digitalt ut til ekstern DAC (Surround receiver): Middels bakrunnsstøy (susing).

Internt dedikert lydkort: Null bakgrunnsstøy, selv med volumkontroll på maks.

Internt dedikert lydkort, analogt til ekstern hodetelefonforsterker: Null bakgrunnsstøy, selv med volumkontroll på maks.

Integrert lydkort (analog): Middels bakgrunnstøy pluss svak støy fra skjermkort og andre komponenter i PC ved høy belastning.

Beyerdynamic DT990.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...