BIGG Skrevet 14. november 2016 Forfatter Del Skrevet 14. november 2016 Det kommer helt an på kvaliteten på lydkort og DAC. Som en skriver lengre oppe her(og andre har bekreftet), et dedikert lydkort gir i beste fall marginale forskjeller fordi den innebygde digitale utgangen på et normalt bra hovedkort gjør jobben. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Et lydkort vil være godt nok men den beste lyden får du fra dedikert dac og forsterker.Bruker du digital utgang er det godt nok å bruke integrert lydkort eller sende lyd gjennom hdmi / skjermkort. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Et lydkort vil være godt nok men den beste lyden får du fra dedikert dac og forsterker. Bruker du digital utgang er det godt nok å bruke integrert lydkort eller sende lyd gjennom hdmi / skjermkort. Som jeg skriver lengre oppe, digital ut(S/PDIF) til Marantz PM6006. Kvaliteten på den innebygde DAC'en har jeg ingen formening om... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Det kommer helt an på kvaliteten på lydkort og DAC. Som en skriver lengre oppe her(og andre har bekreftet), et dedikert lydkort gir i beste fall marginale forskjeller fordi den innebygde digitale utgangen på et normalt bra hovedkort gjør jobben. Dedikerte lydkort har også innebygd DAC. Et bra dedikert (internt) lydkort kan ha bedre lyd på analogutgangene enn en ekstern DAC av ymse kvalitet. Men hvis man ikke allerede har et bra lydkort så er en ekstern DAC, enten i forsterker eller frittstående, trolig billigste og greieste løsning. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 15. november 2016 Forfatter Del Skrevet 15. november 2016 Det kommer helt an på kvaliteten på lydkort og DAC. Som en skriver lengre oppe her(og andre har bekreftet), et dedikert lydkort gir i beste fall marginale forskjeller fordi den innebygde digitale utgangen på et normalt bra hovedkort gjør jobben. Dedikerte lydkort har også innebygd DAC. Et bra dedikert (internt) lydkort kan ha bedre lyd på analogutgangene enn en ekstern DAC av ymse kvalitet. Men hvis man ikke allerede har et bra lydkort så er en ekstern DAC, enten i forsterker eller frittstående, trolig billigste og greieste løsning. Man da antar jeg vi snakker om lydkort i en annen prisklasse enn rundt 500 kroner? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Dedikerte lydkort har også innebygd DAC. Et bra dedikert (internt) lydkort kan ha bedre lyd på analogutgangene enn en ekstern DAC av ymse kvalitet. Men hvis man ikke allerede har et bra lydkort så er en ekstern DAC, enten i forsterker eller frittstående, trolig billigste og greieste løsning. Man da antar jeg vi snakker om lydkort i en annen prisklasse enn rundt 500 kroner? Jeg merker ikke forskjell fra integrert lydkort til ekstern dac (audioengine D1 til 1500kr) på DT770 Pro hodetelefoner, eneste er at jeg kan skru opp volumet mer med ekstern dac. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. november 2016 Del Skrevet 15. november 2016 Man skal ha litt trente ører for å høre forskjellen, men vanligvis er det rimelig stor diff på selv en billig ekstern dac og integrert lydkort. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. november 2016 Del Skrevet 16. november 2016 (endret) I mitt tilfelle: Optisk digitalt ut til ekstern DAC (Surround receiver): Middels bakrunnsstøy (susing). Internt dedikert lydkort: Null bakgrunnsstøy, selv med volumkontroll på maks. Internt dedikert lydkort, analogt til ekstern hodetelefonforsterker: Null bakgrunnsstøy, selv med volumkontroll på maks. Integrert lydkort (analog): Middels bakgrunnstøy pluss svak støy fra skjermkort og andre komponenter i PC ved høy belastning. Beyerdynamic DT990. Endret 16. november 2016 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå