Gå til innhold

MP3 fra PC til optisk eller analog utgang

Anbefalte innlegg

Hei!

Spiller mest musikk fra PC(MP3 lagret lokalt eller fra WIMP). Bruker vanlige signalkabler til Line In på en vanlig stereoforsterker. Jeg har en lydfreak nabo som absolutt vil ha meg til å bytte forsterker til en med optisk inngang, han mener dette vil gi mye bedre lyd(altså optisk kabel fra PC til forsterker).

PC er en forholdsvis kraftig stasjoner uten eget lydkort, men den har optisk utgang på hovedkortet.

Kan det virkelig være noe å hente her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har en bra DAC enten eksternt eller i forsterker så vil du merke betraktelig bedre lyd ved å sende digital fra PC via bruke den innebygde DACen i hovedkortet.

Naturligvis om du kjører lavkvalitets MP3 så vil forskjellen være mindre. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Naturligvis om du kjører lavkvalitets MP3 så vil forskjellen være mindre. 

Takk for svar! De fleste MP3'ene er i 192 kbps, men men om det kan regnes som lav, medium eller høy kvalitet vet jeg ikke... Anbefalt forsterker er en Marantz PM6006.

Lenke til kommentar

Marantz leverer bra produkter (man får ofte mye for pengene i form av lydkvalitet - en grunn til det er at eieren av Marantz også eier Denon og flere andre produsenter. Så i praksis har de en R&D avdeling som har mer penger og ressurser enn de andre produsentene til sammen). Mange øvre high-end produkter bruker også deler fra Marantz.

Uansett, jeg er sikker på at du vil få utbytte av å kjøre selv 192 Kbps MP3 over optisk digital fra PC'en til Marantz PM6006.

Edit:

192 kbps MP3 kategoriserer jeg som medium-kvalitet. Anbefaler å bruke Tidal eller Spotify; de har tilsvarende 320 kbps (tidal har også tapsfri komprimering som gir deg samme lyd som på CD). Jeg har en del 1000 CD'er konvertert til tapsfritt format på PC, men bruker stort sett bare Tidal streaming. Enklere på alle måter. Spotify fungerer også fint.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett, jeg er sikker på at du vil få utbytte av å kjøre selv 192 Kbps MP3 over optisk digital fra PC'en til Marantz PM6006.

Gode svar! 

Siste spørsmål: Vil det være forskjell på resultatet fra et dedikert lydkort og det "vanlige" innebygde?

Lenke til kommentar

Gode svar! 

Siste spørsmål: Vil det være forskjell på resultatet fra et dedikert lydkort og det "vanlige" innebygde?

Om du kjører digital ut; så skal det mye til for at du merker noe forskjell (i teorien skal det være identisk hvor du sender digital lyd ut fra; om det er hovedkort sitt innbygde lydkort eller et dedikert lydkort). Min erfaring er at coaxial digital er bedre enn optisk digital - sannsynligvis grunnet forskjellig implementasjon og håndtering av timing/jitter på de forskjellige overføringsteknologiene, men nå er jeg vel blant de 0.00000001% av verdens befolkning som er ekstrem sær på dette og hører ting ingen andre hører ;))

Så oppsummert, eget lydkort er bortkastet :)

Edit:

Skal du dra dette virkelig langt, kan du gå forbi windows sin mixer for å ytterligere øke kvaliteten på lyden fra PC. Men ikke tråkk inn i dette minefeltet - du vil bli blakk og kontinuerlig på jakt etter det perfekte (kunne kjøpt nytt hus for pengene jeg har brukt på denne jakten etter perfekt lyd opp gjennom årene).

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et poeng i denne sammenheng, men jeg har alltid opplevd bråk på lyden jeg har sendt med analoge kabler fra PC grunnet ulikt jordingspotensiale. Har forsøkt med galvanisk skille imellom, men aldri klart å bli kvitt summelyden uten å ty til optisk.

Lenke til kommentar

Som en tilleggskommentar lønner det seg vanligvis å sende ut lyden far PC i samme bitrate og frekvens som musikken er lagret i. Så CD/MP3 sendes ut i 16bit/44.1kHz. Da slipper PC'en å oppskalere lyd og man får så "rent" signal som mulig over til Marantz sin dac i forsterkeren.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er et poeng i denne sammenheng, men jeg har alltid opplevd bråk på lyden jeg har sendt med analoge kabler fra PC grunnet ulikt jordingspotensiale. Har forsøkt med galvanisk skille imellom, men aldri klart å bli kvitt summelyden uten å ty til optisk.

Har du forsøkt skjermede kabler?

Lenke til kommentar

Det er hvor DAC er plassert som gir problemet. Analoge kretser har det vanskelig inne i en PC, der er det svært mye støy fra de digitale kretsene.

Jeg byttet først til en enkel USB DAC, som får strøm via USB. Det hjalp bare litt. Så byttet jeg til USB DAC med egen strømforsyning, da forsvant all støyen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Edit:

192 kbps MP3 kategoriserer jeg som medium-kvalitet. Anbefaler å bruke Tidal eller Spotify; de har tilsvarende 320 kbps (tidal har også tapsfri komprimering som gir deg samme lyd som på CD). Jeg har en del 1000 CD'er konvertert til tapsfritt format på PC, men bruker stort sett bare Tidal streaming. Enklere på alle måter. Spotify fungerer også fint.

Da er testing i gang med Marantz PM6006. Tydelig forskjell(tror jeg...) med Tidal når jeg bytter mellom analoge og digitale signaler.

Jeg har også tegnet et prøveabonnement på Tidal HIFi, men der er jeg mer usikker, og sliter med å høre forskjell på HiFi og High Quality...

Lenke til kommentar

Nå ser jeg ikke noe om hvilke høyttalere du spiller på, så det blir på generelt grunnlag. For å høre forskjell på komprimert men godt kodede mp3 (typisk opp til 320kbps) og cd-kvalitet må du nok ha relativt bra høyttalere også. Låter med spesielt bra innspilling kan gjerne gjøre jobben enklere for mer analytisk lytting, men vil samtidig også låte bra på selv halvgode ting. Bra nok til at man føler seg fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...