Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Barnebidrag som forskudd privat / via lån?

infoerbra

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å hjelpe eksen og da hjelper jeg jo og barna.

Barna er under 16 år!

Jeg forstår at man kan lage en privat avtale mellom meg og moren ang. barnebidrag og samvær barna.

Jeg kunne tenke meg å gi henne et forskudd / lån så hun kan kjøpe bil og ta depositum nytt leieforhold.

Jeg tenker da å tegne et gjeldsbrev for sikkerhets skyld og å ha en egen skriftlig avtale ang. barnebidraget.

Noe jeg bør tenke på her?

Det kunne være en løsning at jeg betalte en månedlig sum som da vil være redusert sum i forh. til hva mitt bidrag ville vært uten lån slik at låned nedbetales via at jeg har redusert månedlig betaling til henne.

Altså om vanlig barnebidrag ville vært 4000 så betaler jeg 2000 til henne f.eks. og 2000 inngår da i hennes nedbetaling av lån til meg.

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går ikke. Barnebidraget er et krav din eks har på vegne av barna, mens lånet vil være til henne. Hvis du vil låne henne penger må du kreve at hun betaler pengene tilbake til deg, etter at hun har fått barnebidraget. Du kan ikke ta sikkerhet i kravet på barnebidrag, heller ikke gjennom å betinge deg motregning.

En slik løsning er dermed svært usikker. Det vil være bedre om du kjøper bilen for henne, og lar henne låne den og nedbetale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette går ikke. Barnebidraget er et krav din eks har på vegne av barna, mens lånet vil være til henne. Hvis du vil låne henne penger må du kreve at hun betaler pengene tilbake til deg, etter at hun har fått barnebidraget. Du kan ikke ta sikkerhet i kravet på barnebidrag, heller ikke gjennom å betinge deg motregning.

En slik løsning er dermed svært usikker. Det vil være bedre om du kjøper bilen for henne, og lar henne låne den og nedbetale.

Hva mener du? Er det ikke lov? Man må jo få lov til å avtale fritt privat her i landet...... Vennligst forklar nærmere.

Lenke til kommentar

Din eks kan ikke disponere over barnebidraget for framtiden, fordi barnebidraget ikke tilhører henne. Det tilhører barnet.

Du kan med andre ord låne henne penger og si at hun skal betale deg 2000 kroner i måneden. Men hun kan ikke på forhånd akseptere at du betaler 2000 mindre i barnebidrag framover, og hvis hun ikke betaler kan ikke du holde igjen barnebidrag.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det går fint an å ha en privat avtale som TS beskriver, barnebidrag er et "tvangstiltak" som går gjennom NAV (hvis jeg husker riktig). Men, hvis hun alerede får barnebidrag gjennom NAV så må dere lage en avtale utenom bidraget som Herr Brun skriver.

Edit; Man kan kalle en privat avtale for barnebidrag selvfølgelig, men jeg skiller på privat bidrag og barnebidrag som dere sikkert forstår.

Edit; Hvis hun alerede får barnebidrag så kan hun si ifra seg det selvfølgelig, men det er vanlig at foreldren som får barnebidrag ikke vil det pga den ekstra sikkerheten man får gjennom NAV.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hmmm. Litt rådvill her. Jeg burde hatt med at barna er under 16 år sikkert i starten på tråden. Så det skal jeg korrigere nå.

En privat avtale må da gå an å skrive slik som en avtaler partene seg i mellom. Jeg er da uenig med Herr Brun. Fler som har perspektiver?

Lenke til kommentar

Du kan skrive en slik avtale, men din eks kan når som helst gå til NAV og kreve at de fastsetter barnebidraget. Denne retten kan hun ikke avtale seg bort fra, og NAV vil ikke ta hensyn til at du har gitt henne et lån som dere har avtalt at du skal motregne i barnebidraget. Denne avtalen er dermed ikke bindende på samme måte som en vanlig avtale er. Dere kan altså gjøre en avtale, men hun kan alltid gå til NAV og få denne endret.

Du må gjerne være uenig i det, men det er i så fall fordi du ikke vet hva du snakker om, eller ikke skjønner dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hmmm. Litt rådvill her. Jeg burde hatt med at barna er under 16 år sikkert i starten på tråden. Så det skal jeg korrigere nå.

En privat avtale må da gå an å skrive slik som en avtaler partene seg i mellom. Jeg er da uenig med Herr Brun. Fler som har perspektiver?

Herr Brun prøver å fortelle deg at om du gjør en slik avtale du beskriver kan din eks, etter å ha mottatt lånet, be NAV fastsette barnebidraget og le hele veien til banken.

Derfor er det best for deg med to separate avtaler. En avtale om lån hun betaler tilbake på, eller avtale om at hun låner en bil du kjøper (i ditt navn), og en avtale for bidrag. Om disse summene er like store over låneperioden og bidragsperioden har ingen noe med. Og det sikrer deg bedre fra fremtidig bråk. 

Ellers så skal bidraget gå til barna. Om din eks ikke i utgangspunktet har råd til bil stiller jeg meg undrende til at hun ønsker å skaffe seg dette med barnas penger. Kommer denne bilen hovedsaklig barna til gode?

Anonymous poster hash: 4830a...c59

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fagbegrepet for en slik avtale er "offensiv motregning", det vil si at du inndriver penger noen skylder deg ved å trekke det fra i et beløp du skylder dem. (Motstykket er defensiv motregning, som er at du møter et krav ved å trekke fra det kravshaveren skylder deg).

For at motregning skal være lovlig er det tre vilkår som må være oppfylt:

1) Kravene må bestå mellom de samme partene

2) Kravene må kunne avregnes (penger mot penger, men ikke programvare mot ku)

3) Kravene må være modne (hovedkravet må være forfalt, og motkravet må kunne innfris)

I dette tilfellet stryker du, som Herr Brun nevner, på punkt nummer 1. Hovedkravet, det vil si ditt krav om tilbakebetaling av depositum/lån, består mellom deg og din tidligere samboer. Motkravet, derimot, det vil si barnebidraget, består mellom deg og bidragsbarna, jf. barnelova § 67 tredje ledd.

Du kan altså ikke motregne et beløp din ekssamboer skylder deg i et beløp du skylder dine barn.

---

Dette er ikke til hinder for at dere avtaler at barnebidraget skal være lavere i en periode - det er avtalefrihet rundt barnebidragets størrelse. Det er altså lovlig å avtale at fra 1.11.2016 til 31.10.2018 skal barnebidraget være X/2, og fra 1.11.2018 skal det være X (alle beløp konsumprisindeksregulert).

Det er heller ikke til hinder for at dere avtaler at barnebidraget i en periode skal bestå dels av pengebidrag, dels av en naturalytelse (støtte til bil/bolig) - det er også avtalefrihet rundt hva barnebidraget skal bestå i, det trenger ikke bestå av penger selv om dette er mest dominerende i praksis. Begrensningen her ligger i at bidraget skal komme barnet direkte til gode. Et depositum vil antagelig gjøre det (sikrer barnet husvære), mens bilstøtte er mer tvilsomt.

Problemstillingen her er at dersom saken tas inn for det offentlige vil det offentlige alltid fastsette det maksimale bidragsbeløpet loven åpner for, og det offentlige vil alltid fastsette bidragsbeløp i kroner og øre, uten å være bundet av tidligere avtaler. Det offentlige kan videre forhøye bidrag med tilbakevirkende kraft selv om det har vært inngått en tidligere avtale. Det er altså en betydelig praktisk risiko her.

Dette betyr selvsagt ikke at du taper et krav på tilbakebetaling, og det er mulig å utforme selvstendige avtaler som innebærer at dersom dette skjer skal bilen tilbakeleveres eller depositumet tilbakebetales, men dette reiser andre og større juridiske utfordringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen kontrollmyndighet som sjekker at bidraget kommer barna til gode (det får være måte på hva det offentlige skal ha ansvar for å sjekke), men det skjer flere ganger i året at NAV beslutter at bidraget skal utbetales til noen andre enn bostedsforelder, eller at Fylkesmannen oppnevner setteverge for å ivareta barnets økonomi (herunder bidrag). Dette gjøres primært etter innsigelser fra kommunens sosialtjeneste, bidragspliktige, eller barnets øvrige familie.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herr Brun prøver å fortelle deg at om du gjør en slik avtale du beskriver kan din eks, etter å ha mottatt lånet, be NAV fastsette barnebidraget og le hele veien til banken.

Derfor er det best for deg med to separate avtaler. En avtale om lån hun betaler tilbake på, eller avtale om at hun låner en bil du kjøper (i ditt navn), og en avtale for bidrag. Om disse summene er like store over låneperioden og bidragsperioden har ingen noe med. Og det sikrer deg bedre fra fremtidig bråk. 

Ellers så skal bidraget gå til barna. Om din eks ikke i utgangspunktet har råd til bil stiller jeg meg undrende til at hun ønsker å skaffe seg dette med barnas penger. Kommer denne bilen hovedsaklig barna til gode?

Anonymous poster hash: 4830a...c59

Nei, det kan hun ikke. Hun vil fremdeles ha et ansvar ovenfor det private lånet og han vil kunne straffeforfølge henne om hun ikke betaler innenfor betalingsprogrammene de har blitt enige om.

Lenke til kommentar

Nei, han vil ikke kunne straffeforfølge henne. For det første er det det offentlige som straffeforfølger, ikke privatpersoner (med noen få unntak for private straffesaker), for det andre er det ikke straffbart å ikke følge en betalingsplan (i alle fall ikke om betalingsplanen er ulovlig, som den vil være ved ulovlig motregning), og for det tredje vil en slik sak - selv om den hadde vært straffbar - bli henlagt fordi allmenne hensyn ikke forsvarer iretteføring av saken.

Det han vil ha krav på er å få tilbakebetalt lånet, men hvilke vilkår det skjer under hvis de opprinnelige betalingsvilkårene blir kjent ugyldige (som de vil bli) er opp til hva domstolene finner bevist at partene ble enige om. Det er en risiko han tar ved å inngå en låneavtale med ugyldige tilbakebetalingsvilkår.

Så jo, hun vil i praksis kunne be NAV fastsette barnebidrag og le hele veien til banken. Hans rekurs er dyr og risikofylt, hvis hun først setter seg på bakbeina.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk folkens for bidrag, det er berikende og lærerikt. Jeg skjønner at jeg kan fort bli ansett som dumsnill og med skjegget i postkassen om mor setter seg på bakbena og blir vrang her. Jeg ønsker jo å hjelpe henne i en vanskelig situasjon med flytting osv. Men det hadde vel kanskje vært mer naturlig i denne saken at familen til mor stilte med lån til depostium nytt leieforhold og bil?

Lenke til kommentar

Nei, han vil ikke kunne straffeforfølge henne. For det første er det det offentlige som straffeforfølger, ikke privatpersoner (med noen få unntak for private straffesaker), for det andre er det ikke straffbart å ikke følge en betalingsplan (i alle fall ikke om betalingsplanen er ulovlig, som den vil være ved ulovlig motregning), og for det tredje vil en slik sak - selv om den hadde vært straffbar - bli henlagt fordi allmenne hensyn ikke forsvarer iretteføring av saken.

Det han vil ha krav på er å få tilbakebetalt lånet, men hvilke vilkår det skjer under hvis de opprinnelige betalingsvilkårene blir kjent ugyldige (som de vil bli) er opp til hva domstolene finner bevist at partene ble enige om. Det er en risiko han tar ved å inngå en låneavtale med ugyldige tilbakebetalingsvilkår.

Så jo, hun vil i praksis kunne be NAV fastsette barnebidrag og le hele veien til banken. Hans rekurs er dyr og risikofylt, hvis hun først setter seg på bakbeina.

Takk for dine seriøse svar. En ting jeg lurer på. Skal NAV ha innsyn i beløp som jeg og mor avtaler privat ang. barnebidragets sum? Eller holder det å skrive en avtale uten beløp? Og ha en avtale med mor som kun mor ser skriftlig ang. beløp?
Lenke til kommentar

NAV har ikke noe register over private bidragsavtaler. Men det finnes mange sammenhenger hvor NAV kan få avtalen, som regel ved at de stiller det å få avtalen som et vilkår for å gi mor annen støtte.

En bidragsavtale uten et beløp (verdi som skal overføres) gir ikke mening, med mindre avtalen går ut på at det ikke skal betales barnebidrag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...