Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Latterlig dårlig form, allmenntillstand og psyke.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå er det nok. Jeg er lei av å føle meg så ubrukelig.

Jeg er en mann på 24 og jeg har ikke vært å bevegelse på sikkert 6-7 år.

Jeg har vært fram og tilbake hos legen for tester av forskjellige ting.

Jeg har anstrengelsesastma som forsvant når jeg var rundt 18. Ellers har jeg vitamin D mangel som jeg går på tilskudd for.

Jeg sliter med så mye greier som jeg har gitt for mye plass i hverdagen. Det er blitt for hemmende.

Jeg får vondt i magen av mat. Hele venstre siden, midt i magen - der ribbeina begynner, midten av brystet helt opp mot rett under halsen. Nesten aldri halsbrann.

Jeg har pustevansker til tilfeldige tider på dagen. Når det er på sitt værste kan jeg høre en lyd fra lungene når jeg bøyer overkroppen sidelengs.

Jeg har ekstraslag. Noen perioder er de så sterke ar det gjør meg livredd i noen minutter etterpå. Går ikke vanligvis rundt å tenker på det.

Jeg får pusevansker og smerter i brystet på venstre siden når jeg går. Det er strålingssmerter ned i magen på venstre siden av magen og ut i venstre arm. Nei, det er ikke hjerteinfarkt. Jeg er ikke redd for denne smerten, men jeg klarer heller ikke å trene skikkelig.

Jeg er mye svimmel. Jeg tåler ikke mye varme pga dette. Dusjen må gjøres raskt.

Jeg har prøvd medikamenter, psykolog, ekg, blodprøve osv. osv. uten hjelp.

Jeg begynte å gå korte fjellturer for to uker siden og jeg har gått hver dag siden. Smertene i mage og bryst under bevegelse er der enda.

Jeg har lyst å jobbe meg opp til hvor jeg kan stå opp tidlig om morningen, ta meg en joggetur og spise meg mett på en god frokost.

Jeg vil ha energi mens jeg er på jobben, jeg ønsker å spise meg mett på jobben.

Det ultimate målet mitt er å stole nok på min egen helse til å bruke pengene jeg sparer i jobben til å reise rundt i værden og stole på meg selv at helsen er på plass. Jeg har pengene, jeg har viljen, jeg har drømmene, men de fysiske og psykiske sperrene er for store.

Kan dette bare være at jeg er i fryktelig dårlig fysisk form og psykisk tilstand?

Som sagt har jeg testet meg for det meste. Har hatt masse timer med psykolog som ikke hjelper stort.

Noen innspill her?

Anonymous poster hash: 46467...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har bevegd deg mye i 6-7 år, men nå nettopp har begynt å gå tur, så tar det nok litt tid før kroppen vender seg til det.
Husk at du ikke trenger å gå tur hver dag, noen dager med høy intensivitet som en løpetur og andre dager som hviledag går også bra.
Er du sikkert på at du er kvitt astmaen siden du fortsatt har pustevanskene? Hvilke typer EKG har du tatt?
Lykke til!  :)

Lenke til kommentar

Lurt å ikke overdrive.

1. Finn deg en strekning som er farbar også ved mørke og snø.
  2. Gå så langt du greier på 25 minutter. Så prøver du å komme lenger hver gang.
  3. Hjem igjen bruker du så lang tid du vil.
  4. Gjerne bruk pulsmåler og gps osv dersom du liker dingser.

Leg liker helst å gå alene og nyte stillheten, men man er skrudd samme forskjellig...

Lenke til kommentar

Bare for å virke frekk, er du en smule hypokonder? Det er mange som får symptomer som "egentlig ikke er der" pga. hodet.

Du MÅ ta det sakte, folk som kjører på for hardt møter ofte veggen etter en stund og havner tilbake på start. Jeg er selv i dårlig'ish form, men har funnet meg en fin rute jeg tar (fiske er motivasjonen). Pleier å gå i gjennomsnitt annenhver dag og merker forbedring :) Presser meg ikke, det er like langt hver gang og fremgangen har ikke stoppet alikevel. Du trenger ikke å kjøre på hver eneste dag heller, som sagt så vil du ikke møte veggen.

Prøv å fikse det fysiske først så godt du kan, det pleier å hjelpe på psyken for mange :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å virke frekk, er du en smule hypokonder? Det er mange som får symptomer som "egentlig ikke er der" pga. hodet.

Du MÅ ta det sakte, folk som kjører på for hardt møter ofte veggen etter en stund og havner tilbake på start. Jeg er selv i dårlig'ish form, men har funnet meg en fin rute jeg tar (fiske er motivasjonen). Pleier å gå i gjennomsnitt annenhver dag og merker forbedring :) Presser meg ikke, det er like langt hver gang og fremgangen har ikke stoppet alikevel. Du trenger ikke å kjøre på hver eneste dag heller, som sagt så vil du ikke møte veggen.

Prøv å fikse det fysiske først så godt du kan, det pleier å hjelpe på psyken for mange :)

Jo hypokonder er en mulighet, men jeg tror heller det er en form for angst.

Ekstraslagene er stammer nok fra psyken, svimmelheten kan også kanskje gjøre det. Her er jeg godt opplært fra psykologen. Vi kom ikke noe særlig videre her, så hun lærte meg opp med pusteteknikker og måter å identifisere hva jeg tenker og føler i det symptomene er der.

Mage og brystsmertene kjennes mer ut som fordøyelse og muskelsmerter. Magesmerter får jeg etter hvert måltid som er tung på magen. Brystsmertene kommer ved anstrengelse.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har bevegd deg mye i 6-7 år, men nå nettopp har begynt å gå tur, så tar det nok litt tid før kroppen vender seg til det.

Husk at du ikke trenger å gå tur hver dag, noen dager med høy intensivitet som en løpetur og andre dager som hviledag går også bra.

Er du sikkert på at du er kvitt astmaen siden du fortsatt har pustevanskene? Hvilke typer EKG har du tatt?

Lykke til! :)

Har tatt liggende EKG (???). Gikk et halvt år med regelmessige ekstraslag før jeg gikk til legen. De tok EKG rett etter en omgang med ganske kraftige ekstraslag som gjorde at jeg gikk i bakken. Legene var ikke bekymret så det er ikke jeg heller, selv om jeg så klart blir litt engstelig når de kraftige ekstraslagene kommer.

Astmaen var jeg kvitt etter jeg trente regelmessig i ungdomsårene. Det er godt mulig den er tilbake nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...