Gå til innhold

Skal man vike unna for at motorsykler skal komme seg frem når trafikken ellers står stille?


TMB

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er ikke helt enig i den påstanden.

 

Som sagt er jeg en tilhenger av folkeskikk i trafikken. Slippe noen inn på en forkjørsvei er god folkeskikk, i rak motsetning til det å snike i en kø...

Legger ved redigeringen som ble lagt til:

 

Edit: De er prisgitt å bli sluppet fram. Samme med MC hvis alle ligger 'å presser'. Hvis du slipper fram MC så påvirker det ikke engang de bak deg iom han allerede ligger i rompa di og foran de. Mens de du slipper fram fra sideveier påvirker virkelig hvor langt tid alle i køen må stå. Det kan være en bil du slipper fram, som kom akkurat når vi passerte (omsider) og vi har stått i køen lenge - hvorfor skal da den bilen som nettopp sluttet på jobb få komme inn i køen foran deg(meg)

 

Bare så det er sagt - jeg mener man fint kan slippe fram sideveier og MC. Får være måte på smålighet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo være en grunn til at det er lovlig for MC'er å filtrere i trafikken også? :)

 

Lite eller ikke vært ulykker med MC og der jeg kjører (stort sett Midt-Norge) så ser jeg knapt MCer

 

Når MCer bremser for raskt og blir påkjørt bakfra så er nok det MCen sin feil, og det burde de ha lært allerede så det er ingen unskyldning

 

Er ikke mcføreren sin feil at motorsykkelens bremseegenskaper er bedre enn bilens pga vekten bare er en brøkdel i sammenligning? Som bilfører må man ta til rette for dette og legge seg litt lengre bak motorsykler. Om du da ligger helt oppi ræva på mcen og kjører på han bakfra blir jo det din feil.

 

Er MC førerens feil at han bråbremser

En bil som hadde bremset like kjapt ville sikkert fått skyld for ulykken også

Lenke til kommentar

Om en hindring dukker opp i veien så bremser man uavhengig av hva man kjører. Det blir jo litt feil å si at det er motorsyklisten sitt ansvar at bilen bak han ligger langt nok unna til å kunne stoppe om noe skulle skje. Du skriver "Er MC førerens feil at han bråbremser". Jeg skal ikke snakke for andre men jeg bruker ikke å stå på bremsen mitt i trafikken uten grunn.

Lenke til kommentar

 

Er ikke mcføreren sin feil at motorsykkelens bremseegenskaper er bedre enn bilens pga vekten bare er en brøkdel i sammenligning? 

 

 

En MC har ofte dårligere bremse egenskaper enn en bil da det ikke er så svart hvit som at sykkelen er lettere og dermed bedre bremse egenskaper, en bil har langt mer kontaktflate til veien samt 4 separate bremser. 

 

https://youtu.be/xckqNulY10o?t=3m34s

 

Ellers er jeg enig i det du skriver, ville bare skyte inn med dette. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en billist f.eks bruker 3 sekunders regelen og motorsykkelen foran bråbremser uten forvarsel og grunn så vil MCn få hele skylden

 

Dere putter inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, som uforusette hindringer, som om det skulel falle ned et tre som bare MCen vil se..

Lenke til kommentar

Når en billist f.eks bruker 3 sekunders regelen og motorsykkelen foran bråbremser uten forvarsel og grunn så vil MCn få hele skylden

 

Dere putter inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, som uforusette hindringer, som om det skulel falle ned et tre som bare MCen vil se..

Skremmende hva folk i trafikken (du blant annet) tror. Herre.. Får han skylda altså??? Endret av Harley Davidson
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er ikke mcføreren sin feil at motorsykkelens bremseegenskaper er bedre enn bilens pga vekten bare er en brøkdel i sammenligning?

 

En MC har ofte dårligere bremse egenskaper enn en bil da det ikke er så svart hvit som at sykkelen er lettere og dermed bedre bremse egenskaper, en bil har langt mer kontaktflate til veien samt 4 separate bremser.

 

https://youtu.be/xckqNulY10o?t=3m34s

 

Ellers er jeg enig i det du skriver, ville bare skyte inn med dette.

Nei nei nei og atter nei. En MC har IKKE ofte dårligere bremser enn en bil. Og du kan ikke blande inn det videoklippet fra TopGear for å bevise noe da det kun gikk ut på å vise at det faktisk GIKK AN at en bil, les "superbil" stopper før. En mc har dessverre fremdeles og bedre blir det- bremser enn en bil. Men det fins unntak. Jepp!! Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

Når en billist f.eks bruker 3 sekunders regelen og motorsykkelen foran bråbremser uten forvarsel og grunn så vil MCn få hele skylden

 

Dere putter inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, som uforusette hindringer, som om det skulel falle ned et tre som bare MCen vil se..

Kjære vene... Hvorfor skulle en motorsyklist bråbremse uten grunn? Hvorfor skulle noen som helst gjøre det?

Lenke til kommentar

Nei nei nei og atter nei. En MC har IKKE ofte dårligere bremser enn en bil. Og du kan ikke blande inn det videoklippet fra TopGear for å bevise noe da det kun gikk ut på å vise at det faktisk GIKK AN at en bil, les "superbil" stopper før. En mc har dessverre fremdeles og bedre blir det- bremser enn en bil. Men det fins unntak. Jepp!!

 

 

Tror du kan roe deg ned 4 hakk. En BMW 1 Serie 335i er ingen superbil, det er en hot hatch, en BMW S1000RR HP4 derimot er en supersport sykkel. Sammenlignen her er derfor ikke nødvendigvis urettferdig. 

 

Det er helt andre krefter som virker inn på et smalt 2 hjuls kjøretøy enn en bil, så at sykler alltid har bedre bremser enn en bil er en myte som har oppstått pga en simpel tankegang om at en sykkel er lettere og dermed stopper bedre, det er da ikke tatt hensyn til at en bil er en langt mer stabil plattform med enormt mye mer friksjons potensiale til veien enn en 2 hjuls motorsykkel der mesteparten av bremsingen blir fordelt på ett singelt forhjul. På våt vei vil de fleste biler være langt bedre enn hvilken som helst motorsykkel. 

 

vimeo.com/44130890 

 

Her har du en helt standard "folke" Golf Mot en sports sykkel, Golfen klarer å knapt stoppe litt fortere enn sykkelen. 

 

Jeg sier ikke en bil i alle tilfeller vil stoppe fortere men det at det er en grov feilantagelse svært mange MC førere har at en sykkel alltid vil stoppe opp fortere, dette lærte jeg fra instruktøren jeg hadde når jeg holdt på å ta MC lappen for et par år siden. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når en billist f.eks bruker 3 sekunders regelen og motorsykkelen foran bråbremser uten forvarsel og grunn så vil MCn få hele skylden

 

Dere putter inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, som uforusette hindringer, som om det skulel falle ned et tre som bare MCen vil se..

Kjære vene... Hvorfor skulle en motorsyklist bråbremse uten grunn? Hvorfor skulle noen som helst gjøre det?

 

Det er jo det de skriver i denne tråden, at MCer har så gode bremser så de bremser mye fortere enn biler og at bilene dermed kræsjer i dem..

Har aldri sett MCer gjøre det selv så det må være noe som foregår i Oslo

Lenke til kommentar

 

Nei nei nei og atter nei. En MC har IKKE ofte dårligere bremser enn en bil. Og du kan ikke blande inn det videoklippet fra TopGear for å bevise noe da det kun gikk ut på å vise at det faktisk GIKK AN at en bil, les "superbil" stopper før. En mc har dessverre fremdeles og bedre blir det- bremser enn en bil. Men det fins unntak. Jepp!!

 

Tror du kan roe deg ned 4 hakk. En BMW 1 Serie 335i er ingen superbil, det er en hot hatch, en BMW S1000RR HP4 derimot er en supersport sykkel. Sammenlignen her er derfor ikke nødvendigvis urettferdig.

 

Det er helt andre krefter som virker inn på et smalt 2 hjuls kjøretøy enn en bil, så at sykler alltid har bedre bremser enn en bil er en myte som har oppstått pga en simpel tankegang om at en sykkel er lettere og dermed stopper bedre, det er da ikke tatt hensyn til at en bil er en langt mer stabil plattform med enormt mye mer friksjons potensiale til veien enn en 2 hjuls motorsykkel der mesteparten av bremsingen blir fordelt på ett singelt forhjul. På våt vei vil de fleste biler være langt bedre enn hvilken som helst motorsykkel.

 

vimeo.com/44130890

 

Her har du en helt standard "folke" Golf Mot en sports sykkel, Golfen klarer å knapt stoppe litt fortere enn sykkelen.

 

Jeg sier ikke en bil i alle tilfeller vil stoppe fortere men det at det er en grov feilantagelse svært mange MC førere har at en sykkel alltid vil stoppe opp fortere, dette lærte jeg fra instruktøren jeg hadde når jeg holdt på å ta MC lappen for et par år siden.

Superbil i anførselsestegn. De har tatt en lett BMW av nyere modell og satt denne opp mot en supersykkel. De har passet på at bilen er liten og lett. Den stopper før. Den skapte kontrasten vil ligge på supersykkelen. Super betyr alltid best ikke sant? Vær nå klar over at alt kan bevises. Begge veier. En bil kan stoppe før en mc. En mc kan stoppe før en bil. Men bit deg merke i at tar du en gjennomsnittlig bil kontra en gjennomsnittlig mc, så beklager; mc'en stopper før. Og det er gjennomsnittet som er relevant. Og spesielt på våre veier.

 

http://www.therideadvice.com/can-motorcycle-brake-faster-car/

Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

 

 

Når en billist f.eks bruker 3 sekunders regelen og motorsykkelen foran bråbremser uten forvarsel og grunn så vil MCn få hele skylden

 

Dere putter inn ting som ikke har noe med saken å gjøre, som uforusette hindringer, som om det skulel falle ned et tre som bare MCen vil se..

Kjære vene... Hvorfor skulle en motorsyklist bråbremse uten grunn? Hvorfor skulle noen som helst gjøre det?

Det er jo det de skriver i denne tråden, at MCer har så gode bremser så de bremser mye fortere enn biler og at bilene dermed kræsjer i dem..

Har aldri sett MCer gjøre det selv så det må være noe som foregår i Oslo

Er ikke det jeg kommenterte. Men at du ikke har skyld hvis du kjører i ræva på en bil/mc foran deg. Og hvis du holdt 3-sekunders-regelen så blir det hans skyld. Det er så feil som det kan bli. Men, hvis han bremser for å provosere deg som ligger for nært, og det kan bevises- da blir det hans skyld ;)

Lenke til kommentar

Superbil i anførselsestegn. De har tatt en lett BMW av nyere modell og satt denne opp mot en supersykkel. De har passet på at bilen er liten og lett. Den stopper før. Den skapte kontrasten vil ligge på supersykkelen. Super betyr alltid best ikke sant? Vær nå klar over at alt kan bevises. Begge veier. En bil kan stoppe før en mc. En mc kan stoppe før en bil. Men bit deg merke i at tar du en gjennomsnittlig bil kontra en gjennomsnittlig mc, så beklager; mc'en stopper før. Og det er gjennomsnittet som er relevant. Og spesielt på våre veier.

http://www.therideadvice.com/can-motorcycle-brake-faster-car/

 

 

De har tatt en nye modell BMW bil opp mot en nyere modell BMW Sykkel, sykkelen er det ypperste BMW har i det segmentet bilen er langt fra det, mener du det hadde vært en mer "rettferdig" sammenligning om de hadde tatt en gammel BMW Bil mot en Ny Sykkel? Artikkelen du poster støtter oppunder presist det jeg poengterer ut, så det var forsovidt ganske greit at du postet.

 

 

The reason it’s not so straightforward is that an average bike has far higher performance characteristics than an average car. In general, an average sports bike will have higher quality brakes and better tires than an average hatchback or a family saloon.  So your Yamaha R6 or Triumph Street Triple will probably out brake Miss Daisy in her Toyota Camry. But as soon as you get a car that’s remotely sporty, say a Golf GTI, the car will begin to stop in shorter distance than a bike. Physics will win and with those four tires, the equation of a = μgwill see the car pull up quicker.

 

 

Så likt mot likt vil en bil nærmest alltid vinne, det er heller ikke bare sports sykkler på veien, mye av syklene jeg ser cruise rundt her omkring er enten av cruice sykkler alla Harley Davidson eller mer typen supermotarder som jeg nesten kan garrantere vil ha mye dårligere bremse egenskaper enn en "standard" bil. Å sammenligne en sørkoreansk budsjetts bil mot en sports sykkel med det nyeste og ypperste innen bremse teknologi på sykkelfronten som de gjør i denne artikkelen er vel heller ikke akkurat representativt.

 

Fysikken er vertfall på min side i denne debatten som artikkelen du postet poengterte. Om du vil komme til et kompromiss vil Biler og sykler gjennomsnittlig på norske veien stille ganske likt når det kommer til bremse egenskaper sålangt veiene er tørre, med en gang veibanen blir våt er jeg dog nesten sikker på at en bil vil ha et stort overtak da det krever langt mer av motorsyklisten å bremse effektivt under slike forhold. 

 

Ellers vil jeg dra på meg forumveileder hatten og oppfordre deg om å samle svarene dine i single innlegg, du kan quote flere innlegg i samme innlegget og dermed komme med 2 svar i samme innlegget. På denne måten blir diskusjonen langt mindre rotete og vi slipper dobbelposter i hytt og pine. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gjennomsnittlig jeg vil frem til. Og det er det som er relevant for oss her oppe. På vått føre kan det nok tenkes at bilen drar ganske godt ifra. Alt i alt koker det ned til dekk, friksjon kontra masse i bevegelse. Men på tørt føre, en gjennomsnittlig mc stopper før.

 

At jeg kan samle innleggene er nå bare noe du sier for å sette deg i en maktposisjon for å understreke myndighet i forhold til svar og relevansen. Noen innlegg det er da virkelig noe forumet må tåle.

 

Hilsen en tidligere moderator fra dette forumet gjennom mange år!!

Endret av Harley Davidson
Lenke til kommentar

Litt off topic her kanskje men kunne ikke dy meg

 

Noe må være feil i den TopGearvideoen linket til oppe i tråden. Når bilen og sykkelen skulle kjøre mot hverandre så dro jo dama ifra sykkelen. Ikke søren at en 135i (som gjør 0-100 på 5.4sek) dro ifra S1000RRen (som gjør 0-160 på 5.13 sek)

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...