Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En drøss av kabler!

Anbefalte innlegg

Før vi kjøpte huset vårt pleide det å være kontorer der. Derfor er det installert et nettverk av kabler rundt om i hele huset, er 2-3 stikkontakter til cat5 kabler på hvert rom..!

Jeg vil koble noen av disse kontaktene til en switch slik at jeg bare kan plugge nettverkskabelen fra PC'en og inn i veggen på rommet mitt. Kablene som strekker seg rundt i huset møtes i en STOR bundt på et rom der switchen skal står (kanskje 30-50 kabler, jeg trenger bare 8 av disse).

Problemet er at jeg ikke vet hvilken kabel som leder hvor, jeg vil finne ut hvilke kabler som kommer fra rommet mitt av de 50 som møtes der switchen står...

Hvordan kan løse dette problemet? er ikke fristet til å plugge en RJ kontakt på alle og så pøve meg frem.. må finnes en annen løsning.. hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du har mulighet til å ha endene av kablene like ved hverandre, fungerer et multimeter perfekt. Det skjekker kontakten igjennom kabelen og piper hvis du har kontakt. Men dette er jo bare en mulighet dersom du kan ha endene av kablene like ved hverandre.

Lenke til kommentar

Du kan tak i en slik tonesender som telefonfolk benytter. Da plugger du i en liten "støysender" i kontakten på en rom, og bruker instrumentet til å finne igjen signalet i bunten med ledninger.

Du trykker spissen til instrumentet inn i enden på ledningen så kan du høre signalet hvis du treffer riktig.

Du trenger nødvendigvis ikke å avisolere i enden du måler, signalet kan bli plukket opp gjennom tynn plast.

Det er jo en del målinger som må til, men ikke nært så mye arbeid som med å montere RJ-plugger.

Endret av FamP
Lenke til kommentar
hvis du har mulighet til å ha endene av kablene like ved hverandre, fungerer et multimeter perfekt. Det skjekker kontakten igjennom kabelen og piper hvis du har kontakt. Men dette er jo bare en mulighet dersom du kan ha endene av kablene like ved hverandre.

..eller du kan lage kortslutning på tilkoblingene på den ene enden, og måle med multimeter til du finner en ende hvor du måler denne kortslutningen. Grei måte å finne kabel for kabel det. Husk å merke etterhvert! :)

Lenke til kommentar
...hvordan jeg får tak i sistnevnte instrument!

noen som vet hva det heter forresten og hvor man får tak i noe sånt?

Stikk innom jernvarehandelen, eller den lokale elsjappa. Byggevareforretninger har det ofte i hyllene. Mange bransjer som har dette, forretninger som fører verktøy bør være et sikkerstikk. Du trenger ikke det dyreste til hobbybruk, men tror nok du kan få glede av instrumentet ofte hvis du setter deg litt inn i ohms lov...

Lenke til kommentar

Hos oss kaller telefonmannen instrumentet en tonesender.

Eller er jo Muffinman's forslag ganske genialt!

Klipp bare en ganske kort ledning der du kortslutter alle lederne på den ene enden. I den andre anden monterer du en RJ-plugg som du setter i veggen.

Det eneste peset er at du må avisolere to av lederne i alle kablene(eller inntil du treffer på de 8 du trenger) på samlingspunktet for å kunne måle kortslutningen, men det går nok ganske greit.

Endret av FamP
Lenke til kommentar

..eller du kan lage kortslutning på tilkoblingene på den ene enden, og måle med multimeter til du finner en ende hvor du måler denne kortslutningen. Grei måte å finne kabel for kabel det. Husk å merke etterhvert! :)

hvordan lager jeg kortsluttning på den ene enden? har ikke begge endene i samme rom. hvis jeg lager kortsluttning i en ende, hvordan oppfatter multimeteret dette?

Lenke til kommentar
det er vel et lite lys på hver port på svitsjen ? det er jo bare å koble til pcen, og så prøver du fram kablene til det lyser. det kan jo ikke ta mere en 5 min

det er snakk om 50 kabler, da må jeg jo sette RJ kontakter på alle, eller eventuelt alle helt til jeg finner de 8. og så skal jeg sjekke en annen kontakt og kjøre hele opplegget om igjen.

tror det vil ta mer en 5 min..

Lenke til kommentar

Hmm, en liten "gjør det selv" tester?

To alternativ:

1. Koble sammen to av ledningene, f.eks. blå og orange i en RJ-45-plugg som du plugger inn i kontakten du vil finne igjen. Når du kobler de to ledningene i RJ-45-pluggen, bruk to farger som er lett å finne igjen i den andre enden. Normalt skal det kobles som i denne guiden, men jeg anbefaler at du tar en titt under veggplaten/dekselet for å sjekke hvordan systemet ditt er satt opp. Du kan da med et multimeter sjekke om du har en sluttet krets.

2. Ta først et batteri som du kobler til to ledninger, som igjen er festet på en RJ-45-plugg. Med en lyspære tilsvarende batteriet du bruker, koblet til to ledninger, kan du sjekke om du får lys i pæren.

Anbefaler multimeter om du ikke har dette fra før. Koster fra 80-90 kroner og oppover på Biltema/Clas Ohlson.

Lenke til kommentar
Hmm, en liten "gjør det selv" tester?

To alternativ:

1. Koble sammen to av ledningene, f.eks. blå og orange i en RJ-45-plugg som du plugger inn i kontakten du vil finne igjen. Når du kobler de to ledningene i RJ-45-pluggen, bruk to farger som er lett å finne igjen i den andre enden. Normalt skal det kobles som i denne guiden, men jeg anbefaler at du tar en titt under veggplaten/dekselet for å sjekke hvordan systemet ditt er satt opp. Du kan da med et multimeter sjekke om du har en sluttet krets.

2. Ta først et batteri som du kobler til to ledninger, som igjen er festet på en RJ-45-plugg. Med en lyspære tilsvarende batteriet du bruker, koblet til to ledninger, kan du sjekke om du får lys i pæren.

Anbefaler multimeter om du ikke har dette fra før. Koster fra 80-90 kroner og oppover på Biltema/Clas Ohlson.

masse bra forslag her,

men nå si jeg likte denne personen sitt forslag best,

du slipper å ta sjangser hvertfall

si i fra om dette funke

eventuelt invitere hw til lan party, du har nok kabler :p

MR_T

Lenke til kommentar
Så det står ikke nummer på kontaktene i rommene og i bunten? Ganske vanlig det... Ellers er nettverket litt dårlig oppsatt.

det er nummerert nr. over hver kontakt, men når vi flyttet inn klippet pappa over ledningene for å få bedre plass.

han klippet de over rett før plaslappene med nummer.. BAH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...