rillto Skrevet 6. november 2016 Del Skrevet 6. november 2016 Arbeidstaker kan begjære arbeidsgiver konkurs helt gratis hvis lønn uteblir. Det er opp til arbeidsgiver å dokumentere evne til å betale og oppgi eventuell grunn til hvorfor lønn ikke er blitt betalt. Blir ikke retten fornøyd med svaret blir selskapet enten tvangsaviklet eller slått konkurs. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 Ellers pågår saken ennå Tror det beste rådet jeg kan gi, er å ta saken igjennom forliksrådet/namsfogden umiddelbart. Å prøve å løse det selv med eposter og telefon fører ingen vei. Men jeg må si jeg er litt sjokkert over hvor lang tid det skal ta å få krevd inn lønn. Syns namsmannen har gitt frist etter frist etter frist. Utenom de rettslige salærene (2763,-) som jeg har måttet betale selv og legge inn i kravet, så har det påbeløpt ca 300,- i renter. Utlegg til rekommanderte brev og den tiden jeg har brukt får jeg ikke dekket. Det straffer seg ikke noe særlig for en arbeidsgiver å dra det hele ut over lang tid. Arbeidsgiver har iallefall ignorert namsfogden gjennom hele prosessen så langt jeg kan se, og det er nå holdt utleggsforretning og tatt pant i privat eiendom og objekt. (enkeltmannsforetak) Har ikke vært så mye informasjon fra namsfogden gjennom prosessen, fikk beskjed om å vente en måned fra betalingsfristen i dommen før jeg kunne fortsette saken, deretter tok det over en måned før utleggsforretning ble holdt. Noen som vet hva prosessen videre er? Er det noe mer jeg må gjøre eller går saken videre av seg selv etter en utleggsforretning? Kanskje jeg skulle gått til avisa, dårlig PR er alltid en pådriver i sånne saker virker det som, men jeg har ikke noe ønske om å få navnet mitt der. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Hvis det er tatt utleggspant må du begjære tvangssalg av pantet. Er det tatt utleggstrekk kommer pengene litt etter litt. 2 Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 10. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2017 Skjønner, får ta meg en tur ned til namsfogden og begjære tvangssalg da. Regner med det er mer ventetid mellom utleggsforretning og frem til når jeg kan begjære tvangssalg. Det er ikke tatt utleggstrekk, det ble ikke funnet noen konto med dekning for beløpet og heller ingen registrert lønn på saksøkte. Jeg synes det hele er litt underlig, ettersom det her er et firma som har eksistert i flere tiår, og flere objekter ikke var registrert i utleggsforretningen. Kan være de er registrert på andre personer i familien dog. Syns det er litt drøyt at et lønnskrav kan gå så langt uten at det er noen respons fra de, jeg har iallefall ingen kvaler med å kreve tvangssalg om de har ignorert det hele fra start. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. mars 2017 Del Skrevet 10. mars 2017 Det må ha gått to uker etter at underretning om utleggspantet ble sendt saksøker, og tvangsgrunnlaget må være tvangs- og rettskraftig, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 11-2 annet ledd. Husk at ved tvangssalg har du automatisk rett til å få dekket saksomkostninger, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 3-1. Hvis du har fått utleggspant men ikke utleggstrekk bør du sjekke hvem andre som også har utleggspant i de objektene du har utleggspant i. Det kan være at objektet er overbeheftet slik at du ikke vil få noe ved et eventuelt salg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå