Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke utbetalt lønn

Whitefall

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har jobbet i et firma som ikke har utbetalt lønn for to måneder, og etter gjentatte purringer så jeg meg nødt til å sende et påkrav om utbetaling av lønn. Det virker mer som det er manglende betalingsvilje enn evne det står på, og som jeg har forstår det da så må jeg da innom forliksrådet for å få behandlet saken.

Det jeg lurer på da, om de nå ikke betaler innen fristen 02.11. er hva kan jeg kreve i tillegg utover lønna jeg skulle hatt utbetalt? 

Forsinkelsesrenter? Blir det fra når jeg sendte kravet via post, eller fra når lønna skulle vært på konto? 

Saksomkostninger? Så langt så er det vel strengt tatt bare turen til postkontoret, pluss rekommandert brev samt kopi i A-post.

Og jeg er ikke sikker på hvilke av disse det er jeg egentlig skal sende til forliksrådet?

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/namsfogden_i_oslo/Vedlegg_3760.pdf

http://www.forliksraadet.no/site/img/2029/Standard_forliksklage.doc

Antar det er den siste, men er vel greit å ha alt i orden når en må gjøre det hele offisielt. 

Og sånn på tampen? Dokumentasjon? Firmaet her greide jo ikke å gi meg arbeidskontrakt engang, men muntlig avtale er jo vel fullt gyldig uansett? Jeg fikk lønnsslipp for august, men for september sendte de aldri ut. Så der har jeg kun en app for timelister, samt det jeg har sendt inn på mail. 

Ingenting er bestridt så langt, augustlønna fikk jeg bare beskjed om at de trodde de hadde ført over og ellers sluttet de bare å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke får utbetalt lønn kan du sende konkursbegjæring. Det kan vel kanskje få fart på sakene...

Foreldringsfristen er vel tre år?

Husker en venn av meg gjorde det samme, og han fikk lønnen sin ganske fort. Det skapte også svært dårlig forhold med ledelsen i bedriften.

Jeg vil derfor anbefale deg å finne en annen jobb først, så kreve lønnen din. Da er du safe!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg forsto det så er manglende betalingsvilje noe som skal innom forliksrådet, og manglende betalingsevne skal ha konkursbegjæring. Er meg ikke bekjent at de har dårlig råd. Blir vel dyrere for meg med utlegg og lengre saksbehandling om jeg skal begjære de konkurs når de faktisk har penger.

Lenke til kommentar

Om du ikke får utbetalt lønn kan du sende konkursbegjæring. Det kan vel kanskje få fart på sakene...

Husker en venn av meg gjorde det samme, og han fikk lønnen sin ganske fort. Det skapte også svært dårlig forhold med ledelsen i bedriften.

Jeg vil derfor anbefale deg å finne en annen jobb først, så kreve lønnen din. Da er du safe!

Ja, her er det snakk om lønn for august og september i år. Skape dårlig forhold med ledelsen bryr jeg meg ikke om, det får de stå inne for selv når de ikke betaler ut lønn. Uansett så var dette et kortere sesongprosjekt jeg tok på meg, så det er ikke min primærjobb.

Lenke til kommentar

Forsinkelsesrenter er fra dagen lønna skulle vært på konto, hvis dette er et skriftlig forhåndsavtalt tidspunkt. Hvis det ikke er det regnes forsinkelsesrenter fra 30 dager etter at skriftlig påkrav er sendt (elektronisk kommunikasjon er som hovedregel ikke skriftlig i denne sammenheng).

Hvis du representerer deg selv vil dine saksomkostninger være rettsgebyret til forliksrådet og dine reiseutgifter til møtet i forliksrådet. Andre utgifter enn dette vil eventuelt være utenrettslige inndrivelseskostnader som du må kreve erstatning for i tillegg til hovedkrav, renter, og saksomkostninger.

Det er få formkrav til en forliksklage. Skjemaene du har lenket til vil fungere. Husk å legge ved de bevis du har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med jeg ikke kan skrive på forsinkelsesrenter da, ettersom jeg ikke har utbetalingsdato i skriftlig form. Fryktelig irriterende at jeg ikke kan belaste de på en eller annen måte for dette. Får ta med meg visdommen videre om å være forsiktig med å påta meg arbeid for små foretak som driver "familiebusiness" i fremtiden.

Lenke til kommentar

Da er betalingsfristen ute nå idag, og noe lønn har jeg ennå ikke sett noe til. Har heller ikke hørt noe tilbake fra de, men jeg vet at de har hentet ut den rekommanderte sendingen.

Er det sånn at ettersom kravet ikke har blitt bestridt, så kan jeg gå direkte til namsmannen for inndrivning eller må jeg gjennom forliksrådet?

Videre tvangsfullbyrdelse eller andre rettslige skritt vil bli tatt uten ytterlige varsel dersom utbetaling uteblir.

Jeg la inn frasen over i brevet jeg sendte, forsto det slik at det var innenfor lovens bokstav om prosessvarsel og at jeg da har alt på plass for å gå videre med saken?

Lenke til kommentar

foreldelses loven gjelder bare krav, slik som hvis jeg skylder deg penger. Lønn blir noe helt annet og faller ikke under foreldelsesloven.

Lenke til kommentar

foreldelses loven gjelder bare krav, slik som hvis jeg skylder deg penger. Lønn blir noe helt annet og faller ikke under foreldelsesloven.
Tøv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er betalingsfristen ute nå idag, og noe lønn har jeg ennå ikke sett noe til. Har heller ikke hørt noe tilbake fra de, men jeg vet at de har hentet ut den rekommanderte sendingen.

Er det sånn at ettersom kravet ikke har blitt bestridt, så kan jeg gå direkte til namsmannen for inndrivning eller må jeg gjennom forliksrådet?

Videre tvangsfullbyrdelse eller andre rettslige skritt vil bli tatt uten ytterlige varsel dersom utbetaling uteblir.

Jeg la inn frasen over i brevet jeg sendte, forsto det slik at det var innenfor lovens bokstav om prosessvarsel og at jeg da har alt på plass for å gå videre med saken?

Direkte tvangsinndrivelse av uimotsagte krav ("7-2f"-krav) stiller noen forutsetninger.

1) Du må ha sendt et skriftlig krav til skyldner, som viser kravets "grunnlag og omfang" (altså hva du krever i kroner og øre og hvorfor du krever det). Av praktiske grunner bør det også angis en forfallsdato. Dette er tvangsgrunnlaget.

2) Senest på forfallsdatoen kan du sende et varsel om tvangsfullbyrdelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18. Varselet skal ha to ukers frist og inneholde opplysninger om at tvangsfullbyrdelse vil bli begjært uten ytterligere varsel hvis kravet ikke er betalt innen toukersfristen. Dette brevet gjør tvangsgrunnlaget tvangskraftig.

3) Når toukersfristen er gått ut kan tvangsfullbyrdelse begjæres.

Brev 1) og 2) kan ikke kombineres hvis man skal ta saken inn for namsmannen, men de kan kombineres hvis man vil ta saken inn for forliksrådet.

Lenke til kommentar

Tøv.

Jeg snakket med advokat om dette og han sa det til meg.

Lenke til kommentar

Tøv.

Da tok advokaten feil, eller så misforsto du hva advokaten sa. Krav på lønn er et pengekrav som omfattes av ordlyden i foreldelsesloven, og det er ingen unntak i loven.

Du kan jo forsøke å google "foreldelse lønn" og se hva du finner. For eksempel denne: https://www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=101958

Lenke til kommentar

Tøv.

Da tok advokaten feil, eller så misforsto du hva advokaten sa. Krav på lønn er et pengekrav som omfattes av ordlyden i foreldelsesloven, og det er ingen unntak i loven.

Du kan jo forsøke å google "foreldelse lønn" og se hva du finner. For eksempel denne: https://www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=101958

Han sa akkurat dette: Foreldelsesloven gjelder bare krav slik som hvis noen skylder hverandre penger. Jeg spurte om utbetaling av depositum fra depositumskonto til huseier kan foreldes, da sa han nei og begrunnet det med det jeg sa over.

Forundrer meg ikke at han tok feil, men egentlig en skandale at advokater ikke vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Et depositum som står på konto i bank foreldes (det er da kravet leietaker har på å få utbetalt depositumet som foreldes). Foreldelsesfristen er veldig lang - minst 30 år etter siste bevegelse på kontoen (10 år etter finansavtaleloven § 22 og deretter 20 år etter foreldelsesloven § 4).

Men det stemmer at det bare er krav som kan foreldes. Lønn er et pengekrav arbeidstaker har mot arbeidsgiver. Et depositumsinnskudd er et krav leietaker har mot banken.

"Utbetaling av depositum fra depositumskonto til huseier" kan ikke foreldes - en utbetaling kan per definisjon ikke foreldes. Huseiers krav på utbetaling fra depositumskontoen kan derimot foreldes; og fristen er tre år fra den skadevoldende handling skjedde, jf. foreldelsesloven § 2 jf. § 3 nr. 2.

Lenke til kommentar

Et depositum som står på konto i bank foreldes (det er da kravet leietaker har på å få utbetalt depositumet som foreldes). Foreldelsesfristen er veldig lang - minst 30 år etter siste bevegelse på kontoen (10 år etter finansavtaleloven § 22 og deretter 20 år etter foreldelsesloven § 4).

Men det stemmer at det bare er krav som kan foreldes. Lønn er et pengekrav arbeidstaker har mot arbeidsgiver. Et depositumsinnskudd er et krav leietaker har mot banken.

"Utbetaling av depositum fra depositumskonto til huseier" kan ikke foreldes - en utbetaling kan per definisjon ikke foreldes. Huseiers krav på utbetaling fra depositumskontoen kan derimot foreldes; og fristen er tre år fra den skadevoldende handling skjedde, jf. foreldelsesloven § 2 jf. § 3 nr. 2.

er det noen lover mot at advokater kan gi feil informasjon hvis en har betalt for hjelp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...