Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Scooter veltet på annen scooter og skapte domino reaksjon

HeroZero

Anbefalte innlegg

Hei her jeg bor er det en plass man pleier å parkere scooterne sine, det har seg slik at ila. gårsdagen så har min scooter som sto ytterst veltet på neste scooter som igjen har veltet på en annen scooter. Den stod på støtten og har enten blitt tatt av vinden eller av en tredjepart som enten har klart å dytte den eller kjøre på den, det har ikke blitt funksjonelle skader på noen av scooterne, men alle har fått noen riper og den ene av de to andre eierne vil ha det reparert. 

De sto slik "Åpen plass/parkeringsplass --> Min scooter --> Neste scooter --> Siste scooter --> Vegg".

Kan jeg klandres for dette? Vi har testet støttene på scooterne og de fungerer omtrent likt så det ville sannsynligvis skjedd uansett hvem som sto ytterst. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge scooteren er parkert på forsvarlig måte ("forsvarleg fråsett", bilansvarslova § 2b) gjelder det ikke noe objektivt erstatningsansvar for skade scooteren gjør på andre scootere.

Det betyr at hvis du skal være erstatningsansvarlig må du ha gjort noe galt, noe uaktsomt/klanderverdig.

Det fine for deg er at du kan overlate til forsikringsselskapet ditt å ta den vurderingen. Er scooteren forsvarleg fråsett har du ikke gjort noe galt. Er den ikke forsvarleg fråsett har du gjort noe galt, men da faller det også inn under mopedforsikringen din.

Er du mindreårig kan imidlertid foreldrene dine bli ansvarlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...