Gå til innhold

Halloween i Norge - bare organisert terror-tigging ?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der.

Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. 

Før du klager så finn ut hva du snakker om og klag på "riktig" ting. Vi har ikke kopiert Halloween og Valentines Day fra USA. Kristendommen og deres tilpassninger av "hedenske" høytider er det sentrale i maaange feiringer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften

https://no.wikipedia.org/wiki/Valentinsdagen

At noe har blitt mer vanlig her hjemme pga massemedier og at det er stort oppstyr over dammen er noe annet. At forbrukersauene blir påvirket av reklame så de får enda en dag å sløse penger på er noe annet.

/rant eller noe slik :)

Vi gjør det i dette landet her fordi de gjør det i USA. Så jo, da har "vi" kopiert USA.

Akkurat det jeg sa bare du byttet ut "kopiere" med "mer vanlig" og kalte USA for "over dammen".

Trenger ikke å linke til Wikipedia, for de linkene har jeg lest. Jeg spurte ikke om hvorfor det feires..

Neste gang du kommenterer hva jeg skriver ser jeg helst at du ikke starter innlegget med å "kommandere" meg til å mene det samme som deg. Hvis du har noe å klage på eller synes jeg er upassende når det kommer til hvordan jeg formulerer meg så ta det opp med meg i stedet for å prøve å sette igang en personlig uthenging her på forumet. 

Takk på forhånd  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel handelsstanden som sørget for at det ble en tradisjon vil jeg tro, ettersom det selger.

Det er vel folket som sørget for det, ettersom det kjøper.

Tja, hadde ikke folk kjøpt hadde det ikke blitt noe av.

Men det er handelsstanden som reklamerte og tok inn produkter slik at folk kjøper.

Hadde de ikke reklamert for det, hadde det ikke blitt noe tradisjon.

Lenke til kommentar

Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der.

Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. 

Før du klager så finn ut hva du snakker om og klag på "riktig" ting. Vi har ikke kopiert Halloween og Valentines Day fra USA. Kristendommen og deres tilpassninger av "hedenske" høytider er det sentrale i maaange feiringer.

At noe har blitt mer vanlig her hjemme pga massemedier og at det er stort oppstyr over dammen er noe annet. At forbrukersauene blir påvirket av reklame så de får enda en dag å sløse penger på er noe annet.

Vi gjør det i dette landet her fordi de gjør det i USA. Så jo, da har "vi" kopiert USA.

Akkurat det jeg sa bare du byttet ut "kopiere" med "mer vanlig" og kalte USA for "over dammen".

Trenger ikke å linke til Wikipedia, for de linkene har jeg lest. Jeg spurte ikke om hvorfor det feires..

Neste gang du kommenterer hva jeg skriver ser jeg helst at du ikke starter innlegget med å "kommandere" meg til å mene det samme som deg. Hvis du har noe å klage på eller synes jeg er upassende når det kommer til hvordan jeg formulerer meg så ta det opp med meg i stedet for å prøve å sette igang en personlig uthenging her på forumet. 

:lol: Sensitiv much? Jeg prøvde ikke å kommandere noenting og hvis du synes det var uthenging så er du kanskje en smule for nærtagene.

Linkene til wiki tok jeg med fordi det ikke er en selvfølge at du vet hvorfor det feires og hva bakgrunnen er. Det er ikke kopiering da det er grupper som har feiret de høytidene i Norge oppigjennom før det ble populært. Det har blitt vanlig(ere) pga (amerikanske) medier og fordi vi har "dultet etter". Butikkene er de som er mest skyldige fordi de har sett potensialet for å tjene penger på et par ekstra "høytider". Greit nok at du ikke tar den lille forskjellen der, men rett skal være rett.

Edit; Jeg rapporterer innlegget mitt i tilfelle det er upassende, er like greit at jeg gjør det med en gang istedenfor at du må gjøre det for at moderatorene skal ta seg en titt :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det var vel handelsstanden som sørget for at det ble en tradisjon vil jeg tro, ettersom det selger.

Det er vel folket som sørget for det, ettersom det kjøper.
Tja, hadde ikke folk kjøpt hadde det ikke blitt noe av.

Men det er handelsstanden som reklamerte og tok inn produkter slik at folk kjøper.

Hadde de ikke reklamert for det, hadde det ikke blitt noe tradisjon.

Og hadde de ikke vært interessert i å selge ting folk etterspør, måtte vi vært bønder alle sammen.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen klager på black friday salg og lingende også, huff for en amerikanisering det er blitt.

Det er bittre og sære mennesker som vil stoppe Halloween, gjerne folk uten barn. Dersom feiringen er til deres egen fordel derimot, da er det selvsagt greit.

Ja, jeg går rundt med barna når de feirer, mest for å være der om de skulle bli skremt (mye klovne hysteri), men også for å være sikker på at ingen er ufine mot dem. Jeg passer også på å se at alt godteriet er pakket ordentlig og ikke har vært tuklet med, da jeg vet det er sære mennesker som kan finne på slik.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om du gir dem et eple eller så mye godteri de klarer å bære, det er selve aktiviteten som er morro. Men vi gjør selvsagt også vår del, vi går ikke der hvor det er tydelig at dem ikke vil feire halloween.

Lenke til kommentar

:lol: Sensitiv much? Jeg prøvde ikke å kommandere noenting og hvis du synes det var uthenging så er du kanskje en smule for nærtagene.

Linkene til wiki tok jeg med fordi det ikke er en selvfølge at du vet hvorfor det feires og hva bakgrunnen er. Det er ikke kopiering da det er grupper som har feiret de høytidene i Norge oppigjennom før det ble populært. Det har blitt vanlig(ere) pga (amerikanske) medier og fordi vi har "dultet etter". Butikkene er de som er mest skyldige fordi de har sett potensialet for å tjene penger på et par ekstra "høytider". Greit nok at du ikke tar den lille forskjellen der, men rett skal være rett.

Edit; Jeg rapporterer innlegget mitt i tilfelle det er upassende, er like greit at jeg gjør det med en gang istedenfor at du må gjøre det for at moderatorene skal ta seg en titt :)

VG mener f.eks at det er importert fra USA, jeg skrev "kopiert" og du "dultet etter" som så å si har samme mening i dette tilfelle om en setter godøye til. Er det selve ordet som er brukt her det står på?

Ble vel kanskje litt sensitiv som du sier. Men du fyrte meg litt opp og jeg lot meg rive med, noe som var tåpelig. Skulle helt klart tatt det på en bedre måte og må beklage for det.  

Lenke til kommentar

En liten forskjell er en liten forskjell, men noen ganger gir små forskjeller store utslag. "Djevelen ligger i detaljene" sitter kanskje for godt fast i mitt hode.

Jeg blir bare irritert noen ganger når folk snakker om "import" og "kopiering" akkurat som om det er noe nytt eller at ting stammer fra landet man snakker om. Det er 100% uviktig egentlig :)

Jeg lar meg også fyre opp og bli revet med så jeg skjønner greia. Internett får frem det beste og verste i folk og jeg har vist frem begge deler mange ganger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn som det har fremkommet at noen folk i samfunnet er idag, så ville jeg aldri ha sendt barn og akseptert godteri fra fremmede. Det finnes nok folk som har laget godteri kun for den dagen, fullt av glass, gift eller slike ting. Det finnes nok av onde, avskyelige mennesker i vårt samfunn som gjør ugagn bare for gøy.

Halloween var aldri noe vi holdt på med før eller rundt 2000 tallet. Det er noe som har blitt popularisert de siste 5-10 årene av en eller annen grunn.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Merkelig at ingen klager på black friday salg og lingende også, huff for en amerikanisering det er blitt.

Akkurat det er faktisk mye verre enn Halloween.

Barn elsker Halloween. La de få kle seg ut og samle inn godteri.

Hørt om julebukk? Sikkert ikke. Det var en Norsk tradisjon som har blitt avskaffet og erstattet med en Amerikansk tradisjon.

Synd vi ikke tar vare på vår egen kultur og synd at vi ikke er uavhengig lengre. En Amerikansk koloni?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Valentinsdagen er unntaket der synes jeg. Det er da faktisk en nyttig og fin markering. Åpner muligheter osv.

Lenke til kommentar

Men jul, påske, nyttår, fastelaven er nyttige og nødvendige feiringer?
Lenke til kommentar

Der ser jeg mange røde dager, som er fridager for de fleste. Er det derfor en feirer disse? For at mennesket vil ha fri noen dager i året? Mer nyttig? ja. Nødvendig? Nei. 

Tidene forandrer seg. Nå blir en ikke tvunget til å støtte slike ting lenger. Jammen på tide at en får lov til å ta egne valg :) , vel, det vil si nesten, noe er fortsatt påtvunget (spesielt hvis en har barn). Så spørs det hvor godt innprentet de forskjellige tradisjonene er hos hver enkelt og hvordan det blir reagert om en dropper de. Derfor er det vel jul og nyttår som er mest nyttig og nødvendig å "feire" hos de fleste. Vi er i år 2000+ og befinner oss ikke på 1800-tallet lenger.     

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Valentinsdagen er unntaket der synes jeg. Det er da faktisk en nyttig og fin markering. Åpner muligheter osv.

At du synes det er en nyttig og fin markering er jo positivt for deg, og da har du sikkert hatt god utbytte av denne dagen også vil jeg tro. Du har sikkert hatt det veldig koselig ved å f.eks oppmuntre din kjære eller blitt oppmuntret selv?   :)

Men er det da slik at de resterende dagene i året ikke åpner opp for disse mulighetene? Hva er det som hindrer deg i å gjøre akkurat det samme på en hvilken som helst annen dag i stedet? Det er ikke spørsmål direkte ment til deg men til alle generelt.  

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

At du synes det er en nyttig og fin markering er jo positivt for deg, og da har du sikkert hatt god utbytte av denne dagen også vil jeg tro. Du har sikkert hatt det veldig koselig ved å f.eks oppmuntre din kjære eller blitt oppmuntret selv?   :)

Men er det da slik at de resterende dagene i året ikke åpner opp for disse mulighetene? Hva er det som hindrer deg i å gjøre akkurat det samme på en hvilken som helst annen dag i stedet? Det er ikke spørsmål direkte ment til deg men til alle generelt.

Nei, altså, personlig bryr jeg meg ikke om Valentinsdagen og har aldri hatt "nytte" av den. Jeg mente egentlig rent teoretisk.

Men i forhold til Halloween og Black Friday er jo Valentinsdagen en mer positiv ting, men da sett i forhold til Halloween som egentlig er negativt for vårt samfunn og Black Friday som best kan beskrives på engelsk som "a travesty".. I mangelen på et passende Norsk ord. En tragisk vits og en hjernespisende samfunnsnegativ dag.

At vi "markerer" shoppingdager er tragisk.

Lenke til kommentar

Det er feiringer som har lange tradisjoner i Norge og samler familie og venner. Det er vel positivt? At julen har blitt omgjort til en markedsføringskampanje hvor kjøp og gaver står i fokus, er vel det mest negative med disse dagene.

Lenke til kommentar

De vet ikke engang hvorfor de går utkledd. Bare en gjeng roboter som mekanisk ber om godteri.

I ren protest skal jeg kjøpe en pose gulrøtter i morgen å gi dem, for å statuere ett eksempel på denne gateadressen.

Gulrøtter er jo godt.  En pose rosenkål er et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Leste i går om en mor som kastet to kilo snop som ungen hadde samlet inn. Det var ikke innpakket, og dermed potensielt livsfarlig bakterieinnhold. Her har naboer brukt tid og penger til å kjøpe godteri for å gi til ungen din når han kommer på døra utkledd styggere enn djevelen selv, så blir det bare kastet.

Slik facebook-generasjonen oppfører seg, ser jeg for meg at man om få år risikerer å bli anmeldt om ungen får feil type godteri. Makan til hårsårhet og opplevde krenkelser har vi ikke sett i den vestlige verden noen sinne.

Når det gjelder Halloveen, så er det noe barnehagene ikke burde bygge opp under.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...