Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Ei Facebook-gruppe som vil avskaffe Halloween-feiring har hele 126.000 medlemmer http://www.vg.no/nyheter/innenriks/halloween/raser-mot-halloween-feiring-kom-heller-tilbake-som-julebukk/a/23831583/ Hvordan er det i ditt nabolag og venter du noen på døra? Nå er det jo enkelte foreldre som er med rundt og holder seg noen skritt bak (angivelig for sikkerhet) men "oppgaven" deres er nok heller å yte sosialt-press med et stirrende falkeblikk slik at man føler seg tvunget til å fylle korgen. Julebukk er heller ikke at alternativ synes jeg . "Unger i dag" dytter i seg godteri hele tiden, mens Julebukk var mer aktuelt i riktig gamle dager da godteri og noe ekstra hørte til sjeldenhetene. Boikott ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der. Har du unger og organisert mas på døra de dagene også? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Alle har vel det? Selv syntes jeg det er bra ungene har noe å både gjøre og se frem til. Det er ikke værre enn å slukke utelyset og ikke lukke opp Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 De vet ikke engang hvorfor de går utkledd. Bare en gjeng roboter som mekanisk ber om godteri. I ren protest skal jeg kjøpe en pose gulrøtter i morgen å gi dem, for å statuere ett eksempel på denne gateadressen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) I ren protest skal jeg kjøpe en pose gulrøtter i morgen å gi dem, for å statuere ett eksempel på denne gateadressen. Det er ikke slik at man må gi sukkerbomber, mange som gir sunne ting. Du er altså med på å støtte "feiringen" du er imot. Edit; Endret 28. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Kanskje jeg skal by dem på ei spiseskje tran? Det er jo sunt Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der. Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. Nevn en tradisjon som ikke har blitt kopiert fra andre land Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. Nevn en tradisjon som ikke har blitt kopiert fra andre land 17 mai som du nevnte? Når jeg tenker meg om er det merkelig at vi ikke feirer Fourth of July Endret 28. oktober 2016 av FranZe Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 vel, ja, datoen, men ikke feiringen av nasjonaldagen. Alle land har feiring av sin nasjonaldag med tog i gatene og "folkefest". Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 vel, ja, datoen, men ikke feiringen av nasjonaldagen. Alle land har feiring av sin nasjonaldag med tog i gatene og "folkefest". Jo, men klarer vi ikke å finne på noe selv? bare en dag å ha salg på f.eks? Ikke rart de sitter der på sin høye hest og "styrer" resten av kloden.. Samtidig klager mange her over makten de har? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Gratis reklame fra resten av verden er årsaken. F.eks halloween er noe som har vært godt kjent i norge i sikkert over 50 år, men ikke feiret. Så å innføre det som en tradisjon her skal lite til, i forhold til å innføre en helt ukjent, ny tradisjon. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Det var visstnok barnehagene (Statens Oppdragelseanstalt ?) som begynte å indoktrinere ungene med Halloween i begynnelsen av 2000-tallet. Og siden 99% barn går der, fikk det slik utbredelse. Intetanende foreldre ble stilt sjakkmatt av fenomenet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Så det du sier er at staten beordret alle barnehager til å sørge for en haloween-feiring ble gjennomført i barnehagen? Det var vel handelsstanden som sørget for at det ble en tradisjon vil jeg tro, ettersom det selger. Ser ikke for meg hva staten skulle tjene på det, men mindre du mener det er for å fremme satans verk eller noen annet konspiratorisk fjas. Endret 28. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Selv de minste barna slipper ikke unna Datteren min på 1 år går i en barnehagen hvor de skal feire halloween på fredag. Vi har fått beskjed om å kle ut barna så stygt vi kan og at de skal gjøre det nifst i barnehagen. Dette synes jeg er en uting. Jeg synes ikke man skal legge opp til at barn på et år skal skremmes i barnehagen. Hun er jo alt for liten til å forstå hva dette dreier seg om. Jeg har ikke anledning til å ta meg fri fra jobb den dagen. Hva mener dere andre om at så små barn må tvinges til å delta på dette? http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/140884282-halloween-og-1-ar-gamle-barn/ Hva kler dere barna ut som? Jeg er egentlig i mot denne feiring i barnehagen da jeg mener at dette er noe veldig amerikansk som bare presser penger ut av folk. Dessuten liker jeg ikke å kle en 2-åring ut som "monster". Han får ikke lov å gå med spøkelsesklær, dødningehoder og flammespyttende drager ellers, liker heller ikke at han skal gjøre det "bare på haloween". Hva gjør dere? http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/6781604-haloween-i-barnehagen-nar-barna-er-2-ar/ Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hvorfor stoppe der, hva med jul, nyttår, 17. mai og bursdager, det er samme presset der. Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. Før du klager så finn ut hva du snakker om og klag på "riktig" ting. Vi har ikke kopiert Halloween og Valentines Day fra USA. Kristendommen og deres tilpassninger av "hedenske" høytider er det sentrale i maaange feiringer. https://no.wikipedia.org/wiki/Allehelgensaften https://no.wikipedia.org/wiki/Valentinsdagen At noe har blitt mer vanlig her hjemme pga massemedier og at det er stort oppstyr over dammen er noe annet. At forbrukersauene blir påvirket av reklame så de får enda en dag å sløse penger på er noe annet. /rant eller noe slik Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Bare å sende de som vil feire dette til USA? Det er jo ganske mange her i landet som tror en bor der like vel. Hva er årsaken til at en skal "kopiere" ting fra statene? Og hvorfor gjøres det? Mer unødvendige ting enn black friday, valentinesday, halloween og lignende, i Norge, skal en lete lenge etter. Nevn en tradisjon som ikke har blitt kopiert fra andre land 17 mai som du nevnte? Når jeg tenker meg om er det merkelig at vi ikke feirer Fourth of July 17 mai stammer fra Italia. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Det var vel handelsstanden som sørget for at det ble en tradisjon vil jeg tro, ettersom det selger. Det er vel folket som sørget for det, ettersom det kjøper. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 (endret) Selv de minste barna slipper ikke unna Datteren min på 1 år går i en barnehagen hvor de skal feire halloween på fredag. Vi har fått beskjed om å kle ut barna så stygt vi kan og at de skal gjøre det nifst i barnehagen. Dette synes jeg er en uting. Jeg synes ikke man skal legge opp til at barn på et år skal skremmes i barnehagen. Hun er jo alt for liten til å forstå hva dette dreier seg om. Jeg har ikke anledning til å ta meg fri fra jobb den dagen. Hva mener dere andre om at så små barn må tvinges til å delta på dette? Først og fremst, ettåring i barnehage? Hvorfor får folk unger? Ironisk at det står "går" i barnehagen når ungen knapt kan gå. Bytt barnehage? Endret 29. oktober 2016 av Sir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå