Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Positiv halsprøve + negativ CRP --> Antibiotika eller ikke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Halsbetennelse grunnet virus varer aldri så lenge som du har hatt det.

Ord som "aldri" og "helt klart" viser at du ikke har så mye greie på slike ting.
Aldri er å ta litt hardt i, men etter hva OP sier så gir det mulig det ikke er virus. Men kanskje du har bedre forslag, du som har greie på slike ting? :)

EDIT: Jeg må jo bare flire, når du konkluderer i første post at det er virusinfeksjon basert på negativ CRP-test ...

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa at symptomene tydet på virus, og det gjør de fortsatt. Jeg kom ikke med noen absolutte påstander i motsetning til deg. Om man ser på alle symptomene, samt ingen effekt av antibiotika og negativ CRP er det første som slår meg mononukleose. Typiske symptomer er slapphet, sår hals, hovne mandler og nedsatt almenntilstand. Sykdommen skyldes et virus, og varer gjerne fra noen uker til et par måneder.

Lenke til kommentar

Jeg sa at symptomene tydet på virus, og det gjør de fortsatt. Jeg kom ikke med noen absolutte påstander i motsetning til deg. Om man ser på alle symptomene, samt ingen effekt av antibiotika og negativ CRP er det første som slår meg mononukleose. Typiske symptomer er slapphet, sår hals, hovne mandler og nedsatt almenntilstand. Sykdommen skyldes et virus, og varer gjerne fra noen uker til et par måneder.

Kyssesyken? Mulig det ja, bortsett fra at OP ikke har nevnt noe til feber og hovne mandler.

Trådstarter kan jo kjenne etter om milten er øm å ta på.

Ellers er kyssesyken ganske jævlig å ha, så jeg vet ikke om det OP skriver høres ut som at han har det jævlig. Trenger ikke nødvendigvis å være jævlig, men det er mye grums som følger med kyssesyken.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Jo, jeg har hatt kyssesyken. Det er jeg som har denne tråden også: 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1747350

Hadde kyssesyken i begynnelsen av året. Følte meg 100% ferdig nå i høst, men symptomene jeg har nå er mer eller mindre de samme som når jeg hadde kyssesyken.

Samtidig er kyssesykens symptomer ofte lik andre også, så vet ikke. Sant å si minner dette mye om hvordan jeg følte meg når jeg hadde stille lungebetennelse. Tanken streifet meg når jeg var hos legen og når jeg nå har vært syk, men har vel fornektet det litt fordi jeg ønsket å bli raskt frisk og vet at lungebetennelse kan ha et langvarig sykdomsforløp.

Men "kjenner" det i lungene når jeg trekker inn, småhoster og føler meg guffen. Så symptomene er der. Har bestilt legetime i morgen så skal få sjekket opp dette.

Må takke til Lami som nevnte a-typisk lungebetennelse. Kjipt at man selv må diagnostisere seg selv, men føler ofte det er slik. 

Håper legen kan gi noen svar :) 

Anonymous poster hash: ea710...242
Lenke til kommentar

Vel, å ha kyssesyken to ganger er ikke normalt. Det kan skje, men er ikke så normalt blant befolkningen.

Det kan jo være, men utifra det du skriver, med småhosting og guffen, så er det mulig du har samme som jeg har hatt, altså a-typisk lungebetennelse. Når jeg hadde a-typisk lungebetennelse, var jeg og innom kyssesyken, fordi symptonene mine var noe lik.

Bare hyggelig :) Noen ganger må man selvdiagonisere seg.

Du får ta med deg til legen at det kan være det er a-typisk lungebetennelse, og at du burde ta blodprøve. Du har jo gått så lenge nå og prøvd det ene og det andre. Bare blodprøve kan gi videre svar nå. Lykke til, du får skrive tilbake her etter timen om dette er løst!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...