Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Positiv halsprøve + negativ CRP --> Antibiotika eller ikke?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har vært syk nå en uke uten særlig bedring og gikk derfor til fastlegen min. Halsprøven gav utslag for streptokokker, men synes han sa det var svakt utslag. Om det er grader da...

CRP var negativ (ikke bakterier).

Så han hellet mot at det var et virus og mente jeg ikke skulle gå på antibiotika og at det bare måtte gå seg til. Skulle komme tilbake på mandagen om jeg ikke var bedre og sikkert få kur da. 

Men jeg kjenner i dag at jeg ikke er særlig bedre og føler jeg ikke har tid til å være syk nå. Har alt gått en uke uten særlig bedring. Planer har måtte avlyses og det går utover skole/jobb.

Får ikke gjort så mye med denne tråden sånn sett, men lurte på om noen vet noe om denne problematikken? Har hatt en del luftveissykdom siste årene og har alltid måtte ha antibiotika for å bli frisk. Virker ikke som om kroppen greier å bli frisk selv...

Anonymous poster hash: 3e3dd...908
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Streptokokker i halsen er en vanlig del av normalfloraen, og trenger ikke å bety infeksjon. Med negativ CRP støttes dette, og det skyldes nok virus. Antibiotika har null effekt på virus, og siden overforbruk av antibiotika har blitt et enormt problem er det ingen grunn til at du skal gå på noen kur. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Streptokokker i halsen er en vanlig del av normalfloraen, og trenger ikke å bety infeksjon. Med negativ CRP støttes dette, og det skyldes nok virus. Antibiotika har null effekt på virus, og siden overforbruk av antibiotika har blitt et enormt problem er det ingen grunn til at du skal gå på noen kur. :)

Jupp. Ville bare understreke det og legge til min støtte i forhold til ditt utsagn.

Lenke til kommentar

Hei! 

Takk for svar.

Jeg er klar over at antibiotika ikke virker mot virus, men jeg har fått antibiotika tidligere ved langvarige luftveisplager hvor prøvesvarene har vært i konflikt.

Antar at jeg mente å spørre om det er mulig at jeg har en bakterieinfeksjon uten at det slår ut på CRP.

Følte meg en del bedre på kvelden når jeg laget denne tråden og forsåvidt bedre i går også så var optimist sånn sett men i dag føler jeg meg verre igjen. Droppet en fest jeg egentlig skulle på i går og hadde et håp om å bli frisk i løpet av helgen med ro og hvile, men virker ikke som det går rett vei...

Er det normalt å være syk så lenge uten særlig bedring? Har hatt det siden forrige torsdag nå, så det begynner jo å bli en stund. Har ikke tid til å være syk så mye lenger nå...

Anonymous poster hash: ea710...242
Lenke til kommentar

Når du skriver at du tidligere har hatt behov for antibiotika for å bli frisk ved liknende sykdom, hvordan kan du være sikker på at at antibiotikaen har hatt effekt og at du ikke like gjerne kunne blitt frisk på samme tidspunkt uten?

Nå er jeg ikke noen ekspert, men av det jeg har lest så blir de som tar antibiotika under halsbetennelse ikke noe særligere fortere frisk enn de som ikke gjør det, men det minsker risikoen for komplikasjoner noe. I tillegg får de som tar antibiotika lettere sykdommen tilbake igjen og får større vansker med å bli kvitt sykdommen.

Lenke til kommentar

Er ikke så uvanlig at en virusinfeksjon i luftveiene gir symptomer i både 2 og 3 uker. 

Hva slags symptomer da?

Jeg har ingen problemer med å småhoste og være tett i nesa over tid, men her er det generelt nedsatt allmenntilstand som er største plagen...

Når du skriver at du tidligere har hatt behov for antibiotika for å bli frisk ved liknende sykdom, hvordan kan du være sikker på at at antibiotikaen har hatt effekt og at du ikke like gjerne kunne blitt frisk på samme tidspunkt uten?

Nå er jeg ikke noen ekspert, men av det jeg har lest så blir de som tar antibiotika under halsbetennelse ikke noe særligere fortere frisk enn de som ikke gjør det, men det minsker risikoen for komplikasjoner noe. I tillegg får de som tar antibiotika lettere sykdommen tilbake igjen og får større vansker med å bli kvitt sykdommen.

Akkurat det kan være vanskelig å vite, men jeg har typisk ikke gått til lege før det har gått godt over 1 uke og kanskje også 2 uker. Når man da blir bedre nesten så snart man begynner med antibiotika er det nærliggende å tro at det kanskje fungerer. Men man vet jo aldri.

Jeg skulle gjerne blitt kvitt det på egenhånd og det du sier til slutt der høres plausibelt ut. Jeg har vært mye syk de siste årene med lignende plager. Samtidig har jeg rett og slett ikke tid til å være syk i ukesvis for å bli frisk. Så er litt vanskelig.

Lenke til kommentar

CRP viser ikke alltid rett. Det har jeg selv erfart.

Det er vanlig å anbefale at man venter med å oppsøke lege til det har gått 3 dager. På dette tidspunktet vil de fleste merke at det verste er over, og at immunforsvaret har vunnet kampen.

Hvis du derimot fremdeles blir dårligere etter at det har gått 3 dager, bør du kontakte lege. Hvis du føler deg medtatt og syk, kan det være aktuelt å ta kontakt med lege før det har gått 3 dager.

Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk antibiotika av lege. Siden det var utslag på streptokokker og jeg ikke hadde blitt bedre, mente han det var grunnlag for å gi meg en kur.

Jeg har dessverre ikke blitt frisk igjen. Er kanskje noe bedre, men føler meg fortsatt syk. Så enten var det feil antibiotika (har vært ute for det en gang) før eller så var det vel mest sannsynlig et virus eller noe annet som er i gjære...

Lenke til kommentar

Leger er nok tilbøyelige til å kjøre igang en antibiotika-kur når pasienten har nedsatt tilstand og prøvesvar for infeksjon er blandede (selv med dagens potensielle mrsa-bombe). Bl.a. siden crp-test ikke er spesielt presis og kan også ha lang delay. F.eks ved blodforgiftning kan crp-test være direkte farlig om legen bestemmer seg for å vente til crp er gått betydelig opp før behandling startes. Typisk feil ved turnusleger.

Dessverre mange som går og "hangler" om dagen med tvetydige tegn på ulike problem som kroppen sliter med. Det er ulike grep med kosthold som kan være verdt å prøve, både matvarer å handle inn og varer man bør holde seg unna (godteri, alkohol m.m.), ihvertfall inntil man har sett om det har en virkning. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg fikk antibiotika av lege. Siden det var utslag på streptokokker og jeg ikke hadde blitt bedre, mente han det var grunnlag for å gi meg en kur.

Jeg har dessverre ikke blitt frisk igjen. Er kanskje noe bedre, men føler meg fortsatt syk. Så enten var det feil antibiotika (har vært ute for det en gang) før eller så var det vel mest sannsynlig et virus eller noe annet som er i gjære...

Hvor lenge har du hatt det? Virus går over relativt kjapt.

Lenke til kommentar

Dessverre mange som går og "hangler" om dagen med tvetydige tegn på ulike problem som kroppen sliter med. Det er ulike grep med kosthold som kan være verdt å prøve, både matvarer å handle inn og varer man bør holde seg unna (godteri, alkohol m.m.), ihvertfall inntil man har sett om det har en virkning. 

Har egentlig "hanglet" i årevis med diverse plager, men følte/føler at nå var det et faktisk virus/bakterielt. 

Noen tips vedr. det du nevner? Har gjort små endringer i kostholdet og spiser ganske sunt. Om jeg var direkte allergisk mot noe innbiller jeg meg at jeg hadde fått spesifikke reaksjoner, men ingenting som jeg kan legge merke til...

Hvor lenge har du hatt det? Virus går over relativt kjapt.

Omtrent 2 1/2 uke nå.

Lenke til kommentar

Vel, da er det ikke virus, helt klart. Kan være det er feil antibiotika eller at det er noe annet.

Jeg trodde jeg hadde steptokokkinfeksjon, strep-testen var negativ og CRP var en smule høyere enn normalt. Fikk antiobiotika men det hjalp ikke.

Viste seg at jeg hadde a-typisk lungebetennelse.

Lenke til kommentar

Vel, da er det ikke virus, helt klart. Kan være det er feil antibiotika eller at det er noe annet.

Jeg trodde jeg hadde steptokokkinfeksjon, strep-testen var negativ og CRP var en smule høyere enn normalt. Fikk antiobiotika men det hjalp ikke.

Helt klart? Kan jeg spørre hvordan du kan si det så sikkert? :) 

Vedrørende antibiotika, har jeg faktisk en gang før opplevd å fått feil sort. Så det er en liten mulighet, ja.

A-typisk lungebetennelse:

Hvordan blir denne diagnostisert? Er dette en såkalt stille lungebetennelse?

Føler livet mitt de siste årene er en lang rekke med sykdommer. Faktisk hadde jeg en såkalt stille lungebetennelse som varte LENGE for ett år tilbake siden tror jeg det nå er.

Startet med at jeg hanglet og følte meg småsyk en måneds tid. Trente og jobbet forholdsvis normalt med skole, men følte meg ikke bra. Var ikke veldig syk, men følte det var noe. 

Gikk til slutt på legevakta og fikk der konstatert lungebetennelse. Ble noe overrasket, men når jeg tenkte meg om var det ganske sårt når jeg trekte pusten uten at jeg hostet. 

Har hatt det litt slik nå også, så hvem vet...?

Legen lyttet på meg nå sist men nevnte ikke noe...

Lenke til kommentar

Helt klart? Kan jeg spørre hvordan du kan si det så sikkert? :)

Vedrørende antibiotika, har jeg faktisk en gang før opplevd å fått feil sort. Så det er en liten mulighet, ja.

A-typisk lungebetennelse:

Hvordan blir denne diagnostisert? Er dette en såkalt stille lungebetennelse?

Føler livet mitt de siste årene er en lang rekke med sykdommer. Faktisk hadde jeg en såkalt stille lungebetennelse som varte LENGE for ett år tilbake siden tror jeg det nå er.

Startet med at jeg hanglet og følte meg småsyk en måneds tid. Trente og jobbet forholdsvis normalt med skole, men følte meg ikke bra. Var ikke veldig syk, men følte det var noe.

Gikk til slutt på legevakta og fikk der konstatert lungebetennelse. Ble noe overrasket, men når jeg tenkte meg om var det ganske sårt når jeg trekte pusten uten at jeg hostet.

Har hatt det litt slik nå også, så hvem vet...?

Legen lyttet på meg nå sist men nevnte ikke noe...

Halsbetennelse grunnet virus varer aldri så lenge som du har hatt det.

Om det kalles stille lungebetennelse vet jeg ikke, men det heter i hvertfall mykoplasma lungebetennelse / A-typisk lungebetennelse.

Legen min, eller rettere sagt en praksislege, tok blodprøve av meg og fant ut det kunne være a-typisk lungebetennelse, og fikk så medisin mot det og da ga alt seg etter 2-3 dager :)

Det høres ikke ut som det er halsbetennelse i hvertfall.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...