Gå til innhold

Nordlys

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nx500 ver.1.11

17mm, f3,5

ISO 1600,15 sec

hvitbalanse Auto

ingen blits

Ikke så ulikt det du selv benytter?

Blenderåpningen er det ikke mye å gjøre med

hvis man kke skal koste på seg ei linse til 5-10 k

Kunne kanskje økt ISO til 3200 men vet ikke om støyen da vil bli for merkbar. Lukkertiden skulle gjerne vært redusert ned til ca 5 sekunder.

Siden det var drag i lufta holdt ikke

gresset seg helt rolig og ble dermed noe uskarpt.

Motivet er ikke optimalt, men det var det som ga mest nordlys, der og da. Som sagt, dette var en test.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har Samsung NX500 mens jeg har NX300. Ditt kamera er mye bedre enn mitt. Jeg skrev at jeg ikke har tatt nordlysbilder selv. Vi har begge et cropkamera med sensorstørrelse 15,7x23,5 som er mindre enn det Tom Roland benytter. Jeg har i tillegg et fullformatkamera som Roland med sensorstørrelse

24x36 og objektiv 14mm f/2,8 som jeg bruker sjeldnere nå, da det blir mest reisebilder. Det blir for tungt å reise rundt med fullformatkamera og tung fastopptikk. Roland har brukt lukkertid på 4 sek. og ISO 2500. ISO egenskapene på hans kamera er mye bedre enn på ditt. En fullformatsensor slipper inn mer lys. Mitt råd til deg er at du skaffer deg et fullformatkamera og fastopptikk med blender 2,8 hvis du skal ta gode nordlysbilder. Du kan kjøpe et brukt

Canon EOS 5D mk II og en 14mm Samyang som er god på nordlysbilder, men ikke optimal på f.eks. arkitektur. Lykke til!

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Takk for svar. I stedet for et kamera jeg aldri vil gidde å ta med meg velger jeg heller å forsøke finne et lyssterkt objektiv (brukt, kanskje). Samsung har tydeligvis lagt ned sin kameraproduksjon og utvalget av linser er nå svært begrenset.

Vil jeg komme nærmere god nattfotografering

ved å kjøpe denne?: http://www.japanphoto.no/samyang-16mm-f20-ed-for-samsung-nx-8809298882518-007#.WBOTYCRrOFI

Samsung har ei 2d/3d-linse til ca samme pris med 45 mm brennvidde og f.1.8, Tror 45mm vil komme for tett på

når du fotograferer i mørke.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på den tilsendte linken, blir dette 24mm på grunn av ditt croppkamera. Når det gjelder nordlysfotografering er vidvinkel svært viktig - jeg ser de ligger mellom 14-17mm med f/2,8. Hvis det gjelder vanlig nattfotografering, er 24mm ok. Forgrunn er viktig i nordlysfotografering. Jeg har bare kit objektivet 20-50mm til mitt Samsung NX300, og det gir en brennvidde tilsvarende 30-75mm på et fullformatkamera. Jeg bruker ikke stativ, men tok et bilde med lukkertid 15 sek. i Krakow ved å sette kameraet på en mur. Jeg mener det er første bilde jeg la ut her for 1 måned siden. Du kan jo spørre Roland hva han synes. Mvh Gunnar

Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne at Samyang ikke har autofokus. Du må stille manuelt. Det er derfor de er billig i forhold til de med autofokus. Jeg har ikke noe problem med å stille manuelt, noe jeg bruker ofte når det gjelder makrofotografering.

Mvh Gunnar

Det finnes overgangsringer som gjør at man kan bruke linser til andre merker, men har hørt at denne løsningen

kan være bob,bob.

Ja, jeg stiller inn fokus manuelt på en fjern lyskilde (som er synlig på skjermen) før jeg jeg styrer kameraet mot motivet. Dette sikrer riktig landskapsfokus.

Ellers, takk for tips. Jeg skal forsøke å rote litt rundt i markedet før jeg evt. bestemmer meg for ny linse.

Mvh.Oddvar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...