Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjev bildør - Garantisak?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har vært på verksted med min Renault Zoe pga feiljusterte dører. 2 av dørene treffer låsen for lavt slik at du må smelle temmelig hardt for å få døra igjen og døra løftes av låsen i det den lukkes. Passasjerdøra på venstre side har også fått et lite merke av at førerdøra treffer denne helt øverst. Førerdøra er med andre ord for lav i bakkant.

Verkstedet har nå byttet lås slik at døra går lett igjen, men den er fortsatt for lav og har bare noen hundredels millimeter klaring til bakdøra helt øverst. Jeg må tilbake til verkstedet for å få justert døra, og da må forskjermen av for å komme til hengslene. De antydet i dag at feilen kunne komme av at døra har blåst opp i kraftig vind og fått hengslene bøyd- noe jeg tviler på siden det bare er jeg som bruker bilen og jeg går aldri fra bilen med åpen førerdør eller uten å holde den hvis det blåser.

Låsen ble byttet som en garantisak, men de ville jeg skulle gi beskjed til forsikringsselskapet mitt om døra som måtte justeres. Jeg mener at dette også er en garantisak da 2 av 4 dører er skjeve på en 18 måneder gammel bil.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stå på. Hvis de skal nekte garantisak får de skru av hengslene dine og sammenligne med noen nye for å se om de er bøyd...

For det første er det rimelig liten sannsynlighet for at det skulle skje på begge dørene, for det andre er det vel dørstoppere som tar det meste av kraften hvis døra blåser opp. Disse ryker nok før det blir skader på hengslene - hvis ikke hengslene er eksepsjonelt svake, da. Det er nok mye mer sannsynlig at de bilen gjennom produksjon uten at dørene ble justert ordentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dørene har vært åpnet for hardt (enten av vind eller annet) er det lett å se på hengslene. Be de slutte med å hinte men heller dokumentere. Det er forhandler/selger/verksted som har bevisbyrden, ikke omvendt.

Dørhengsler skal vare veldig mye lengre, selvsagt. Det kan vel knapt kalles en slitedel, selv om det på enkelte biler kan virke slik. 

Lenke til kommentar

Om dørene har vært åpnet for hardt (enten av vind eller annet) er det lett å se på hengslene. Be de slutte med å hinte men heller dokumentere. Det er forhandler/selger/verksted som har bevisbyrden, ikke omvendt.

Dørhengsler skal vare veldig mye lengre, selvsagt. Det kan vel knapt kalles en slitedel, selv om det på enkelte biler kan virke slik. 

Ja, skal be verkstedet vise meg hengselen de mener er bøyd. Hvis den viser seg å være bøyd mener jeg det må være en produksjonsfeil, da jeg er veldig forsiktig med mine eiendeler og ikke kan huske at døra er smelt opp noen gang. Verkstedet nevnte også at noe lignende hadde skjedd med et par andre Zoe'er også, så da bør de se på designen og ikke sende regningen til kundene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...