Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsproblemer på nybygget PC.

Anbefalte innlegg

Hei. Har bygget ny PC, når jeg starter den virker alt å være OK inni PCen, alle vifter går, alle de riktige lysene skrur seg på etc, men verken skjermen eller tastaturet fungerer. Ingen lys på hovedkortet indikerer feil.

Den skrudde seg på en gang etter en del forsøk, kom inn til BIOS og begynte med Windows installasjonen fra DVD før skjermen og tastaturet døde igjen (PCen fortsetter å gå). 

Har lagt merke til at bakplaten til CPU-kjøleren er i kontakt med kabinettet, kan det være årsaken? 

Noen andre forslag til hva som kan være galt og hva jeg skal prøve?

Komponenter:

ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151      

Intel Core i5-6600K Skylake Prosessor      

MSI GeForce GTX 1060 6GB Single Fan      

Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB      

Corsair CX750M, 750W PSU      

Crucial® MX300 275GB 2.5" SSD      

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler

Antec Nine Hundred Two Midi Tower

Endret av KDN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt umiddelbart så høres det litt ut som om en eller annen failsafe har slått inn. du er helt sikker på at CPU og kjøler er skikkelig på plass? samme med alle ledninger osv. 24 pin til HK er ordentlig på plass, evt ekstra-strøm til hovedkortet.

Du har vel kanskje en skjermport på hovedkortet som du kan prøve, og så fjerne 1060-kortet med en gang så har du iallefall eliminert det som potensiell feilkilde.

Ville forsøkt å resette BIOS i første omgang.

Siden problemet oppstår så tidlig så er det vel neppe temperatur som er problemet, men det kan godt være at PSU sliter med å levere nok spenning på en av kursene sine. Hvis du har muligehet til å bytte ut PSU så er det også nyttig for å eliminere en feilkilde

Lenke til kommentar

"Har lagt merke til at bakplaten til CPU-kjøleren er i kontakt med kabinettet, kan det være årsaken?"

Burde ikke ha noe å si, muligens det blir noe jordingsfeil tho. Ingen form for lyd eller noe når du starter opp maskinen? Kommer du deg inn i BIOS? Muligens att boot-filene ble korrupte også må windows re-innstalleres

Endret av Noxz
Lenke til kommentar

Da jeg tok ut hovedkortet og prøvde å starte med hovedkortet liggende på esken var det ingen problemer, så fant ut at det må ha vært noe med det gamle kabinettet som gjør det. Har bestilt et nytt kabinett så får vi se, men så lenge det fungerer utenfor kabinettet på første forsøk må det vel være rimelig å anta at det var problemet. 

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at bakplaten til CPU-kjøleren er i kontakt med kabinettet, kan det være årsaken?

Sikker på du har husket å sette på de skruer\mutterne til kabinnettet?

Litt dumt hvis det er så enkelt, eller at platen i kabinettet er bøyd, for det høres litt rart ut hvordan du skulle klart det.

Enten må det være skrøpelig kabinett eller for tung kjøler i så fall, aldri hatt ligdene problem selv. Da har jeg hatt kabinettet til 300-400 kr.

Node-304-Motherboard-Mounted-600x379.jpg

Da du ser her er det mellomrom mellom kabinett\hovedkort for å ungå kortslutting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, de mutterne har jeg husket på, men det hullet bak hvor bakplaten til kjøreren skal stikke ut sitter for langt ned, så toppen av bakplaten sitter i klem, så enten kan det hende at det bøyer hovedkortet litt, eller at den platen, eller kanskje mutterne av en eller annen grunn kortslutter PCen. Prøvde å ta ut og inn alle ledninger fra strømforsyningen flere ganger mens hovedkortet satt i kabinettet uten hell, så må være noe som skjer mellom kabinettet og hovedkortet.

Jeg kan jo prøve å installere alt en gang til, men er redd for å ødelegge komponentene. 

Lenke til kommentar

Prøvde å installere alt på nytt, og så ut til å funke, drev og installerte Windows, men etter 15-20 min slo skjermen seg av og jeg fikk "no connection detected" igjen. PCen surrer og går den (alle vifter og lys), men får ingen kontakt. Er vel kanskje et problem med hovedkortet det her? Er vanskelig å vite når det ikke følger med høytaler med det her hovedkortet som kan gi lydsignaler... 

Lenke til kommentar

Samme uten maskinen står i kabinettet?

Da varme kan få metal og flytte på seg, eller kabeler, i verstefall, særlig hvis det er kaldt uten for pcen.

Hvis cpu\skjermkort blir fort varmt kan det også gjøre maskinen miste bilde på skjermen.

Så du bør prøve å sjekke feilen ikke ligger der. Ellers mistenker jeg kanskje hovedkortet kan bli skadet på grunn av kortsluttning.

Særlig hvis svakstrøm 5-3 volt treffer 12 volt delen.

Lenke til kommentar

Samme uten maskinen står i kabinettet?

Da varme kan få metal og flytte på seg, eller kabeler, i verstefall, særlig hvis det er kaldt uten for pcen.

Hvis cpu\skjermkort blir fort varmt kan det også gjøre maskinen miste bilde på skjermen.

Så du bør prøve å sjekke feilen ikke ligger der. Ellers mistenker jeg kanskje hovedkortet kan bli skadet på grunn av kortsluttning.

Særlig hvis svakstrøm 5-3 volt treffer 12 volt delen.

Er det trygt å la maskinen kjøre så lenge mens hovedkortet ligger oppå en boks? I såfall kan jeg prøve. 

Har ikke reinstallert CPUen enda, mye styr med å skru av kjøleren ETC, men kan prøve det også. Varm GPU ville vel ikke forklart at også tastaturet slår seg av? 

Endret av KDN
Lenke til kommentar

Ja, gjør ofte det selv, når jeg feilsøker hvis jeg mistenker hovedkort er defekt, eller kortsluttning.

Men du bør slå av maskinen ført treffer du noe metall når hovedkortet er på, kan i vertstefall kortslutte og ødlegge hovedkortet.

SSD disken kan gi korrupt filsystem hvis du installerer oppdateringer særlig windows update, så ville styrt unna å gjøre det da, ellers risiker du å måtte reinstallere operativsystemet igjen. Prøvd å resett bios ved å ta ut batteriet, eller jumper reset, kan være overklokking problem eller noe annet maskinvare som er problemet, i verstefall er en av PCI slots eller ramslots defekt.

Lenke til kommentar

Ja prøvd jumper reset med og uten batteri uten noen effekt. Har nå lagt den på boksen igjen, og har kjørt uten problemer i 30 min så langt, lar den nok kjøre en stund til. Bios viser hovedkort og cpu temp på under 25. Har restartet pcen flere ganger uten problemer.

Endret av KDN
Lenke til kommentar

drev og installerte Windows, men etter 15-20 min slo skjermen seg av og jeg fikk "no connection detected" igjen.

Et ikke ukjent fenomen at display går sort ved hw deteksjon og driver installasjoner / optimal display .

Det kan være at windows installasjonen er kommet dithen at det installeres og aktiviseres enhetsdrivere.(detection hardware). Da skal det bla settes optimal oppløsning.

Tips:

kople til med DVI kabel til hovedkortet og bruk cpuens IGP under hele windows installasjonen (fjern nvidia gtx1060).

Da får vi eliminert en potensiell kilde til problemene med windows installasjonen.

Senere kan du installere nvidia 1060 gtx kortet.

Oppdater hovedkortets bios til siste versjon (ps kun med stabilt system)

Du kan med fordel også kjøre boot fra en memtest86 CD og kjøre en kontinuerlig minnetest.

Da kan vi verifisere et par ting.

1)

a) PCen slår seg ikke av. Det er ingen feil i memtest etter alle 8 pass.

b) Eller slår seg av eller skjerm slår seg av.

c) PCen slår seg ikke av (eller display) men får mange bad memory addresses.

Hvis:

a) Det er ikke problem med hardware som cpu,minne, display mode som memtest kjører.

b) Det er et hardware problem som er urelatert til windows.

c) Feil på minneaddrsser gir korrupsjon i windows installasjonen, Det er et hardware problem (eller bios setting)

Edit:

Om du installerer windows 7

Har du ivaretatt alle forhådsregler med windows 7 på nyeste hw

Eks : http://gigabytedaily.blogspot.no/2015/09/having-trouble-installing-windows-7-by.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei, jeg installerte Windows 7 fra DVD.

Forøvrig kjørte PCen problemfritt i 3+ timer nå utenfor kabinettet, med temp på CPU og hovedkort 22-23 grader. Installerte windows også uten noen problemer (sist gang gikk skjermen sort i den delen av installasjonen hvor man skriver inn brukernavn etc, så ikke hvor den installerer eller konfigurerer ting). 

Så om PCen kjører tilsynelatende problemfritt utenfor kabinettet kan jeg vel utelukke at det er problemer med komponentene og at det har noe med kabinettet å gjøre?

Har hatt den utenfor kabinett 2 ganger nå, helt uten problemer (første gangen hadde jeg den ikke på så lenge, men ingenting tydet på at noe var galt da heller), mens inni kabinett har jeg kun fått skjermbilde og liv i tastatur 2 ganger totalt og da kun i 5-15 minutter. 

Synes du fortsatt jeg skal kjøre memtest? Tidligere når jeg har fått ødelagte komponenter og kjørt memtest så har jeg ikke fått started PCen engang. 

Lenke til kommentar

Nei okay.

Funker alt på bordet er det kun noen ting du må kontrollere.

Jeg syns du skal telle antall avstandsstykker du har brukt (det skal være 9). Noen setter en ekstra i et hull midt på.

Har du kabinett kabel koplet til front usb porter til hovedkort , ta denne av først.

Noen av kabinettene legger gnd til en NC connector i hovedkortets usb header sokkel.

Når du tester på bordet er hovedkortet liggende.

Test også i kabinettet med hovedkortet liggende (legg kabinettet ned på siden).

Er det stress i printbaner eller konnectorer forårsaket av tyngden til cpu kjøperen elimineres dette.

Bakeplate til kjøler skal ende midt over et firkantet hulrom i kabinettbunnen.

Treffer den litt på siden så vær forsiktig med de 9 skruene å ikke trekk til mere enn akkurat til skruen slutter p gp fritt (ikke trekk til med makt , kun løst)

Hovedkortet kan stå i spenn.

Ta bort unødvendige kabler for feilsøkings øyemed .

Sett tilbake en og en senere.

Kan nevne alt som er connectorer i kabinettet som:

Audio jacks

USB kabinett porter.

Andre kabinett porter IEE/firewire

HDD led kabel

Power led kabel

Og power svitsj (bruk power knapp på hovedkortet)

Lenke til kommentar

Jeg har kun brukt 6 avstandsstykker, det var slik PCen kom (kjøpt som ferdig Komplett PC for en del år siden), og jeg har kontrollert at ingen overflødige er i kontakt med undersiden av hovedkortet. Jeg har også kun koblet til de mest essensielle kablene hver gang (ATX, CPU, GPU, SSD og CD ROM), de samme kablene som jeg har hatt tilkoblet utenfor kabinett. 

Noen av kabinettene legger gnd til en NC connector i hovedkortets usb header sokkel.

Får se når det nye kabinettet kommer, om det fortsatt ikke funker da må det være pga for tung CPUkjøler, noe som høres usannsynlig ut iom at både hovedkort og kjøler er den vanligste kombinasjonen på markedet. 

Lenke til kommentar

Uansett hvor usannsynlig ting høres ut så er det to fakta å forholde seg til som peker til monteringen/tilkoplinger.

- Det fungerer problemfritt i h til din observasjon på bordet.

- Det er problemer når installert i kabinett.

Hvilke logiske slutninger skal man da trekke fra det over ...

Gjør kabinett installasjonen av hovedkortet identisk (så mye det lar seg gjøre) med kjøringen på bordet.

Dette med tilkoplinger av front porter og kabinett gnd inn i headere skal ikke fryses av da jeg har erfart det selv.

Hele hovedkortet fikk allslags funky og merkelig oppførsel.

Det med 6 avstands stykker kan og være utslags givende for stabilitet spenn brudd i hovedkortets printbaner og f.eks minne kontakter m.m.

Når man tenker over at det er det ikke så rart (dette med signal integritet)

En må tidligere finne seg i å måtte justere på spennings og bios instillinger for å kompensere for et weak minne spor lengst ut på bussen med fullt popolert minne.

Er hovedkort som står i bend/spenn er ikke noe bra.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, i utgangspunktet så har det vært helt identisk i og utenfor kabinettet. Og bortsett fra forskjellen på liggende og stående er det eneste jeg kan tenke meg at siden øverste del av bakplaten sitter hardt i klem så ødelegger det på et vis. 

Så vi får se når jeg får puttet det i et annet kabinett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...