Gå til innhold

Store telefoni-problemer for Ice.net


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BankID er også ustabil. BankID på mobil hos Telia og Hello virker ikke hos Nordea. Vanlig bankID med kodebrikke er ustabil hos DNB. om kodebrikken er utstedt av Nordea.

 

Er latterlig at strømbrudd brukes som årsak til at kritiske systemer går ned for telling i dag. En stor serverpark burde hatt backup til backupen for slike tilfeller..

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket datasenter dette gjelder? Syns det er rart at dette ikke har blitt avdekket i testing. Det er vel også dette som er noe av problemet: Hvis man har veldig stort datasenter, så blir ting komplekst og man tør ikke teste anlegget (det vil kreve massiv varsling). Man stoler i stedet på at reserveløsningen fungerer og går heller rundt og beklager i ettertid.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilket datasenter dette gjelder? Syns det er rart at dette ikke har blitt avdekket i testing. Det er vel også dette som er noe av problemet: Hvis man har veldig stort datasenter, så blir ting komplekst og man tør ikke teste anlegget (det vil kreve massiv varsling). Man stoler i stedet på at reserveløsningen fungerer og går heller rundt og beklager i ettertid.

 

Dette er selvfølgelig feil.. :)

 

Størrelse og kompleksitet henger ikke nødvendigvis sammen. Gode rutiner, godt rammeverk for testing, og et feiltolerant datasenter kan bygges i hvilken som helst skala.

 

Testing skal gjøres på regulær basis, med f.eks generatortest hver eneste måned.

 

 

Problemet med datasenteret som gikk ned er redundans. Om det ikke er redundant nok, så spiller ikke rutine og testing noe rolle. Går det ned så går det ned.

 

Moralen må vel være å leie plass i et datasenter som er feiltolerant, godt sikret på strøm og kjøring, samt med en organisasjon som vet hva de driver med :)

Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig feil.. :)

 

Størrelse og kompleksitet henger ikke nødvendigvis sammen. Gode rutiner, godt rammeverk for testing, og et feiltolerant datasenter kan bygges i hvilken som helst skala.

 

Testing skal gjøres på regulær basis, med f.eks generatortest hver eneste måned.

 

 

Problemet med datasenteret som gikk ned er redundans. Om det ikke er redundant nok, så spiller ikke rutine og testing noe rolle. Går det ned så går det ned.

 

Moralen må vel være å leie plass i et datasenter som er feiltolerant, godt sikret på strøm og kjøring, samt med en organisasjon som vet hva de driver med :)

Pris er kanskje det største problemet.

"Redundant nok" er en kost/nytte sak, hvor stor kostnad er det i forhold til hvor mye oppetid man får og hvilken konsekvens en nedetid har.

 

Redundans på "alt" koster MYE.

Lenke til kommentar

Å tro at tilsvarende ikke har skjedd Telenor og Netcom, nå Telia er i beste fall naivt. Husker godt en gang da jeg hadde beredskapsvakt der alarmer ble levert over SMS, til en vakttelefon med abonnement fra Telenor. I lengre tid i løpet av en helg var Telenor helt nede, så jeg og makkeren måtte bytte på å sitte og konstant følge med alarmpanelet, siden det verken gikk an å ringe eller sende/motta meldinger.

Lenke til kommentar

 

Dette er selvfølgelig feil.. :)

 

Størrelse og kompleksitet henger ikke nødvendigvis sammen. Gode rutiner, godt rammeverk for testing, og et feiltolerant datasenter kan bygges i hvilken som helst skala.

 

Testing skal gjøres på regulær basis, med f.eks generatortest hver eneste måned.

 

 

Problemet med datasenteret som gikk ned er redundans. Om det ikke er redundant nok, så spiller ikke rutine og testing noe rolle. Går det ned så går det ned.

 

Moralen må vel være å leie plass i et datasenter som er feiltolerant, godt sikret på strøm og kjøring, samt med en organisasjon som vet hva de driver med :)

Pris er kanskje det største problemet.

"Redundant nok" er en kost/nytte sak, hvor stor kostnad er det i forhold til hvor mye oppetid man får og hvilken konsekvens en nedetid har.

 

Redundans på "alt" koster MYE.

Kost/nytte er alltid et tema. Det sagt så finnes det helredundante datasentre i Norge som ikke koster noe mer enn 10-år gamle datasentre i Oslo.

 

Redundans på alt koster mye i investering, men med lange avtaler og fremtidsrettet syn på leieforholdet kommer man godt unna de største fallgruvene økonomisk.

 

Det er MYE dyrere å ha nedetid, enn å leie i et bra datasenter.

Lenke til kommentar

Spørs hva avtalene osv sier og hvor langt man drar redundansen.

Vet ikke hva du legger i "helredundant", men det krever jo minst to separerte lokasjoner der begge kan ta over sømløst fra hverandre før man begynner å snakke virkelig god redundans.

 

Green Mountain har vel ganske god redundans, men en brann/eksplosjon/oversvømmelse der så er det nede.

Redundans på alt koster det dobbelte, minst. Både i innkjøp, drift, vedlikehold, leie osv.

Lenke til kommentar

Spørs hva avtalene osv sier og hvor langt man drar redundansen.

Vet ikke hva du legger i "helredundant", men det krever jo minst to separerte lokasjoner der begge kan ta over sømløst fra hverandre før man begynner å snakke virkelig god redundans.

 

Green Mountain har vel ganske god redundans, men en brann/eksplosjon/oversvømmelse der så er det nede.

Redundans på alt koster det dobbelte, minst. Både i innkjøp, drift, vedlikehold, leie osv.

 

Ser ut som om vi tenker likt! :)

 

Brann og eksplosjon er selvfølgelig et aber for alle datasentre, så systemer som ivaretar brannsikkerhet er veldig viktig.

 

Tror dog ikke oversvømmelse er like aktuelt i de fleste datasentre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...