Salvesen. Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Sånn er situasjonen, du vil bare ikke innse det. Trolig er de du kjenner overtallig, ikke sant? Hva med å begynne med noe det er bruk for og som har et marked. Hvis tilgangen er for stor da går prisene ned. Hvorfor skal de betale ræva av seg for faste folk når det står i kø utenfor bedriften for å få lov til å jobbe mye billigere? Du sa du forstod, men egentlig gjode du nok ikke det. Er du bitter på noen måte? Jeg vil bare diskutere dette, samfunnet og arbeidslivet er i konstant endring og den som ikke følger med på dette blir enten utdatert, overtallig eller faller utenfor på en eller annen måte. Jeg innser det jeg, helt klart. Det er jo derfor jeg snakker om det. Overtallig? bruk for? Hva er det du babler om egentlig? Nei jeg er ikke bitter, jeg synes synd på de jeg kjenner som er i en kjip situasjon, selv er jeg ikke det. Problemet vi ser i dag er at vi ikke har ett system for tider som dette. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 De dårlige tidene påvirker jo også bedriftene og deres muligheter til å ta seg råd til å ansette noen fast. Om det man har råd til et ett enkeltoppdrag er det mer gunstig for alle parter enn at intet oppdrag blir utført. Helt greit at du mener at arbeidstagerne kommer dårligere ut, men i din verden, er det bare å ofre bedriftene for at arbeidstagerne skal få best mulig vilkår? Det er ditt utsagn, ikke mitt. Det går ikke an å komme ut av denne diskusjonen på noe annet vis enn at faste ansettelser der det ikke er nødvendig koster mer enn å leie inn en frilanser (eller hva man skal kalle det) for et oppdrag. Det er en ulempe for arbeidsgiver, men en fordel for arbeidstager. Når det gjelder regelverk er vel dette konseptet godt innenfor. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Så DET er problemet? Virkelig. Her har vi hatt oljedopet økonomi i mange tiår, 500-600 tusen trygdede folk i arbeidsfør alder, enorm offentlig sektor 1 mill + Mange nordmenn vil bare holde på med visse ting, og når det da ikke er bruk for det de leverer skal de bare få støtte fra nav for det. Jeg tror landet står foran en massiv nedtur i løpet av et tiår eller to. Oljepengene tæres allerede hardt på, mange innvandrere koster samfunnet dyrt og vil fortsette å øke. Samtidig effektiviseres det over en lav sko i både privat og offentlig sektor, og dette vil bare tilta i årene som kommer. Så har man det som kommer med automatisering, roboter osv, som ytterligere vil redusere behov for arbeidskraft. Tenk på alle bedrifter og operasjoner som flyttes utenlands. Dette er kortsiktig profitt og pengene flyttes ut av landet for godt. Samme også med all utenlands arbeidskraft vi henter, penger flyttet ut av landet for godt. Man må forstå hva som skjer og hvorfor det skjer, ikke bare skylde på systemet. Oljebransjen har vokst seg stor og feit i lang tid, og det vi har sett de siste årene er en bitteliten justering i forhold til det. Bare det aller ytteste sideflesket er skjært bort, og det er fortsatt mye igjen å kutte i forhold til reelt behov for arbeidskraft fremover. Du kan jo fortelle meg hva du synes skal gjøres med folk som blir til overs da. Få lønn for ikke å gjøre noen ting? Mange års omskolering betalt av staten? Uansett hva som foreslås er det stort sett handler om å få ut penger fra staten. Hva med å begynne med noe som det er behov for? Bli lærer f.eks er jo en ganske god og sikker jobb med en del etterspørsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå