Gå til innhold

Inne i dette skallet skjuler det seg en banebrytende norsk oppfinnelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørte rykter om at der skulle eksistere et slikt gir i utprøvingsfasen allerede i våres. Dette er virkelig interessant for meg. Så jeg skal holde alle mine vanlige spydigheter for meg selv. 

 

Det er helt korrekt som de sier, at terrengsykler har fått 142x12mm gjennomgående eller avtagbar aksling. I all hovedsak Shimano sin variant, selv om der er to andre kandidater. Dette gjelder også for terreng el-sykler. Og innen dette segmentet finnes kjøpekraft.

 

Inkludert jobbpendlinga må jeg nå skifte kjede hver 4-5 uker (~1000km,) og kassett hvert andre til tredje kjede. Taler da om 10-krans kassett, som igjen medfører smalere og svakere kjede. Sliter kjedet rett av titt og ofte. Ble noe bedre med SRAM og Wippermann, men bytter likevel nå tilbake til 8-krans kassett for å få en mer slitesterk kjede. Utvendige girsystem tåler bare ikke dreiemomentet fra mine føtter pluss krankmontert elektromotor. Hjelper å bytte til større fremre krans, men ikke nok. Og sistnevnte har samtidig sine ulemper.

 

Eller, egentlig prøvde jeg kjøpe tyske Rohloff 14-girs navgir, da disse nettopp har sluppet A12 versjonen av giret. Denne versjonen er faktisk ment for sykler med ramme tiltenkt gjennomgående aksling. Bare at man istedet må montere giret med to bolter, en fra hver side, igjen montert i overganger (hylser) til 12mm hullene i rammen. 

 

• http://www.cyclingabout.com/new-2016-rohloff-thru-axle-rear-hubs/

 

Rohloff forlangte imidlertid få sykkelen i hende for shimsing og tilpasning før de ville selge meg giret. Da ga jeg opp og begynte fabrikere egne overganger til deres vanlige 5/10mm Quick Release versjon istedet. Ikke i mål med den saken, og dette Kindernay giret er nå langt mer interessant.

 

Ja, og så begynte jeg designe på stepmotoraktuering av girveksleren. Hydraulikk er dog mye kjekkere - ingen batteri (selv om jeg allerede har et digert batteri hengende i ramma.) Wirer endrer lengde med temperatur og tid. Og friksjonen mot strømpen varierer dramatisk med klima, til tross for teflon-liner. Rohloff bruker to wirer i pull-pull konfigurasjon, og det hjelper nok betraktelig. Men igjen - hydraulikk er bedre.

 

Problemet for "Ca Technology Systems AS" er at denne bransjen er ekstremt varemerketro - man må allerede ha et navn for å få et navn. Med mindre man kan assosiere seg med noen hippe amerikanske kjendisutøvere at sykkelsporten, med GoPro i panna til enhver tid. Ønsker dem lykke til med markedsføringen - det blir ikke enkelt. Selv om ihvertfall jeg kjøper.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott med innovasjon på girsystemer til sykkel, og dette (attpåtil norsk!) ser ut til å ha mange fordeler fremfor tradisjonelle kjedegir. Jeg leste om dette på terrengsykkel.no(?) for en tid siden, og hverken der eller nå i TU finner jeg noe om effekttap. En veltrent syklist er i stand til å "tråkke" en 200-300 Watt i "cruise" fart, under konkurranse kanskje en 300-400 Watt, i korte intervaller opp mot 800-1200 Watt (sikkert mange som vil diskutere disse tallene men de er iallefall "i nærheten"). Jeg mener å ha lest at et vanlig sykkelkjede kan ha et effekttap på rund 20-25 Watt, under helt optimale forhold (godt smørt, ikkeno "smuss") ned mot 5 Watt.

 

Hvor stort er tapet på Kindenays system?

 

Finnes noe der ute allerede på eksisterende navgir (Technical Journal of the IHPVA: 'The mechanical efficiency of bicycle derailleur and hub-gear transmissions').

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen når jeg leste dette!!

Her finnes endelig produktet jeg har vært på jakt etter i flere år, så produseres det på Brobekk i Oslo. Måtte nesten le. Konkurrentene Rohloff og Nuvinci er noen tunge beist av noen nav, uten gjennomgående aksling, og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. Tåler den det, blir det kjøp på meg. Dette navet vil isåfall løse mange av problemene som et ettermontert el-motor kit medfører. Dårlig kjedelinje blir historie, giring under motorkraft er ikke noe problem, giring mens man står i ro høres fantastisk ut, kortere og stram kjede er veldig positivt, mindre slitasje på kjede, osv. osv. 14 gir holder lenge på en el-sykkel. Håper bare ikke vekten blir for høy, noe som er en ulempe for fulldempede sykler. Prisen er høy, men konkurransedyktig i forhold til alternativene. Vet ikke om jeg er enig i at det vil lønne seg over tid. Det er tross alt dyrere enn hele sykkelen de fleste kjøper, og halvparten av prisen til en entusiast sykkel. Men betalingsviljen til entusiastsyklister er høy i Norge. Fungerer dette navet som oppgitt, krysser jeg fingrene for at de lykkes. Lykke til videre!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spennende!

 

Har det blitt vurdert med beltedrift for å slippe vedlikehold av metallkjede?

 

 

Det ordner du jevnt over selv, ved å bytte kranser. I tilfellet Rohloff såher:

 

• https://www.rohloff.de/en/technology/gates-carbon-drive/index.html

 

Der må selvfølgelig finnes en erstatningskrans for beltedrift å kjøpe. Men kombinasjonen navgir og belte er såpass vanlig i kundegruppen som er villig til å betale så store penger for dette navgiret, at det ville være idioti å ikke tilby en slik erstatningskrans.

 

Du må også ha åpning i bakrammen for å få belte på sykkelen i første runde. Noe du får med på kjøpet på en fulldempet sykkel. Dog har Gates tidligere ikke villet akseptere vinterbruk. Men når jeg nå prøvde lete opp denne referansen, så ser jeg at deres FAQ nå oppgir -65°F to +185°F eller -50°C til +85°C. Dog ikke et ord om snø, is og salt. 

 

• http://www.gatescarbondrive.com/products/faqs#faqId=%7bB8C34610-3110-4851-BA91-8AA8145290F3%7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15 000 kr er mye penger, men hvorvidt det er drøyt å bruke såpass på et sykkelgir, avhenger helt av hvilket behov det skal fylle og hva du egentlig får for pengene. Artikkelen er ikke helt presis når de skriver ”giret vil koste rundt 15 000 kroner”. Ser man på nettsidene til Kindernay [1] så inkluderer prisen gir, skiftere og komplett hjul med felg. For å finne merkostnaden ved giret må man jo dessuten trekke fra innkjøpskostnaden for et ordinært sett med nav, boss, frikrans, girveksler, skiftere, wire etc koster.

 

Navgir er vel et typisk eksempel på et produkt med relativt høy innkjøpskostnad, men desto lavere driftskostnad. Kindernay XIV er åpenbart et high-end kvalitetsprodukt som vil konkurrere mot toppseriene til Shimano og SRAM. Hvis man setter opp en oversikt over det en aktiv syklist benytter på gir-relatert delebytte gjennom en sesong så løper tusenlappene ganske raskt, spesielt hvis man medregner arbeidstid – enten i form av egeninnsats eller verkstedpris.

 

Jeg er ikke i tvil om at merkostnaden ved innkjøp av dette giret vil betale seg i flere runder både økonomisk og gjennom bortfall av tidsbruk og irritasjon over girsystemer som fungerer suboptimalt under høy belastning.

 

[1] http://www.kindernay.com/product/2017-kindernay-xiv-og-beta-program-kun-norske-kunder/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her finnes endelig produktet jeg har vært på jakt etter i flere år, så produseres det på Brobekk i Oslo. Måtte nesten le. Konkurrentene Rohloff og Nuvinci er noen tunge beist av noen nav, uten gjennomgående aksling, og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. 

Skal la være å sitere Pedelec direktivet med hensyn på dine 160Nm, og istedet nøye meg med å være enig i at tålighet vil bli viktigste egenskap for dette navgiret. Vekten på giret er underordnet på en elsykkel som så likevel veier godt over 20 kg. 

 

Men noe som virkelig hadde åpnet markedet for Ca Technology Systems AS var om de kunne pakket dette navgiret inn i en navmotor. Altså en elektromotor omsluttende giret, slik at motorens dreiemoment omgår giret eller i det minste rettes mot et dedikert reduksjonsgir/-krans/-planetgir inne i navgiret. Noe a-la singel-speed Copenhagen Wheel.

 

Noe som kan ettermonteres på enhver sykkel. Der er absolutt ingen konkurrenter i dette markedet - bare Bafang/8FUN beregnet for kassetter type åpne gir. Jeg hadde kjøpt tvert, så lenge motoren forble børsteløs. Eller type induksjon-/reluktansmotor. Kan ikke disse to selskapene prate litt sammen..?

 

• 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott med innovasjon på girsystemer til sykkel, og dette (attpåtil norsk!) ser ut til å ha mange fordeler fremfor tradisjonelle kjedegir. Jeg leste om dette på terrengsykkel.no(?) for en tid siden, og hverken der eller nå i TU finner jeg noe om effekttap. En veltrent syklist er i stand til å "tråkke" en 200-300 Watt i "cruise" fart, under konkurranse kanskje en 300-400 Watt, i korte intervaller opp mot 800-1200 Watt (sikkert mange som vil diskutere disse tallene men de er iallefall "i nærheten"). Jeg mener å ha lest at et vanlig sykkelkjede kan ha et effekttap på rund 20-25 Watt, under helt optimale forhold (godt smørt, ikkeno "smuss") ned mot 5 Watt. Hvor stort er tapet på Kindenays system?

Hvordan er effekttapet i gir+kjede sammenlignet med elektrisk overførsel fra pedalene med generator + navmotor? (Uten batteri-assistanse da det begrenser lovlig effekt)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen når jeg leste dette!!

Her finnes endelig produktet jeg har vært på jakt etter i flere år, så produseres det på Brobekk i Oslo. Måtte nesten le. Konkurrentene Rohloff og Nuvinci er noen tunge beist av noen nav, uten gjennomgående aksling, og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. Tåler den det, blir det kjøp på meg. Dette navet vil isåfall løse mange av problemene som et ettermontert el-motor kit medfører. Dårlig kjedelinje blir historie, giring under motorkraft er ikke noe problem, giring mens man står i ro høres fantastisk ut, kortere og stram kjede er veldig positivt, mindre slitasje på kjede, osv. osv. 14 gir holder lenge på en el-sykkel. Håper bare ikke vekten blir for høy, noe som er en ulempe for fulldempede sykler. Prisen er høy, men konkurransedyktig i forhold til alternativene. Vet ikke om jeg er enig i at det vil lønne seg over tid. Det er tross alt dyrere enn hele sykkelen de fleste kjøper, og halvparten av prisen til en entusiast sykkel. Men betalingsviljen til entusiastsyklister er høy i Norge. Fungerer dette navet som oppgitt, krysser jeg fingrene for at de lykkes. Lykke til videre!

160 Nm... Du verden. Mer enn de fleste motorsyklene i verden.

Skal du ha motorsykkelmoment, så må du ha motorsykkeldeler for overføring av de kreftene.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen når jeg leste dette!!

Her finnes endelig produktet jeg har vært på jakt etter i flere år, så produseres det på Brobekk i Oslo. Måtte nesten le. Konkurrentene Rohloff og Nuvinci er noen tunge beist av noen nav, uten gjennomgående aksling, og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. Tåler den det, blir det kjøp på meg. Dette navet vil isåfall løse mange av problemene som et ettermontert el-motor kit medfører. Dårlig kjedelinje blir historie, giring under motorkraft er ikke noe problem, giring mens man står i ro høres fantastisk ut, kortere og stram kjede er veldig positivt, mindre slitasje på kjede, osv. osv. 14 gir holder lenge på en el-sykkel. Håper bare ikke vekten blir for høy, noe som er en ulempe for fulldempede sykler. Prisen er høy, men konkurransedyktig i forhold til alternativene. Vet ikke om jeg er enig i at det vil lønne seg over tid. Det er tross alt dyrere enn hele sykkelen de fleste kjøper, og halvparten av prisen til en entusiast sykkel. Men betalingsviljen til entusiastsyklister er høy i Norge. Fungerer dette navet som oppgitt, krysser jeg fingrene for at de lykkes. Lykke til videre!

160 Nm... Du verden. Mer enn de fleste motorsyklene i verden.

Skal du ha motorsykkelmoment, så må du ha motorsykkeldeler for overføring av de kreftene.

De fleste motorsykkler starter ikke i 1:1 utvekslingsforhold mellom motor og bakhjuet da...

Så dreiemomentet på bakhjulet i førstegir blir ganske mye mer enn momentet ut av motoren.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

Holdt på å sette kaffen i vrangstrupen når jeg leste dette!!

Her finnes endelig produktet jeg har vært på jakt etter i flere år, så produseres det på Brobekk i Oslo. Måtte nesten le. Konkurrentene Rohloff og Nuvinci er noen tunge beist av noen nav, uten gjennomgående aksling, og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. Tåler den det, blir det kjøp på meg. Dette navet vil isåfall løse mange av problemene som et ettermontert el-motor kit medfører. Dårlig kjedelinje blir historie, giring under motorkraft er ikke noe problem, giring mens man står i ro høres fantastisk ut, kortere og stram kjede er veldig positivt, mindre slitasje på kjede, osv. osv. 14 gir holder lenge på en el-sykkel. Håper bare ikke vekten blir for høy, noe som er en ulempe for fulldempede sykler. Prisen er høy, men konkurransedyktig i forhold til alternativene. Vet ikke om jeg er enig i at det vil lønne seg over tid. Det er tross alt dyrere enn hele sykkelen de fleste kjøper, og halvparten av prisen til en entusiast sykkel. Men betalingsviljen til entusiastsyklister er høy i Norge. Fungerer dette navet som oppgitt, krysser jeg fingrene for at de lykkes. Lykke til videre!

160 Nm... Du verden. Mer enn de fleste motorsyklene i verden.

Skal du ha motorsykkelmoment, så må du ha motorsykkeldeler for overføring av de kreftene.

De fleste motorsykkler starter ikke i 1:1 utvekslingsforhold mellom motor og bakhjuet da...

Så dreiemomentet på bakhjulet i førstegir blir ganske mye mer enn momentet ut av motoren.

Fant dette på Kindernay's FAQ:

 

How much torque?

The Kindernay XIV hubgear is designed to withstand the rigors of mountainbiking. It is designed to handle a nominal torque of 100Nm on the hub and a chain tension of 3000N, though the maximum peak torque capacity is significantly higher.

However, as different riders use their equipment in different ways, the actual loads exerted onto the parts vary considerably between riders. Due to the large span of different use and loads, it is impossible to give direct calculation of crank/hub sprocket ratios or minimum hub sprocket, but a good general guideline would be as follows:

The minimum sprocket that the hub can handle is 13T, however riders expecting to use the hub up to its upper torque capacity should use larger sprockets, preferable 15T or larger to avoid overload and premature wear both on the hub and crank bearings and the drive line itself. The crank/hub sprocket ratio should be chosen in the range of 1.9 to 3.0.

Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra den hydrauliske delen og muligheten til å bytte hjulet raskt, er det ikke samme prinsippet som alle konstant-inngreps girnav??

 

Det at den støtter 12mm gjennomgående aksling er vel det viktigste for moderne terrengsykler. Dessuten er vekt et viktig moment. Vet ikke om alle IGH's kan bytte gir mens man står i ro.

Prinsippet er nok det samme, men det er alle egenskapene rundt, som gjør dette navet attraktivt.

Lenke til kommentar

 

Sånn bortsett fra den hydrauliske delen og muligheten til å bytte hjulet raskt, er det ikke samme prinsippet som alle konstant-inngreps girnav??

Det at den støtter 12mm gjennomgående aksling er vel det viktigste for moderne terrengsykler. Dessuten er vekt et viktig moment. Vet ikke om alle IGH's kan bytte gir mens man står i ro. Prinsippet er nok det samme, men det er alle egenskapene rundt, som gjør dette navet attraktivt.

 

Korrekt. The Devil is in the Details. Det faktum at man ikke engang kan få montert de (få) øvrige konkurrentene på en nyere terrengsykkel, som følge av 142x12mm avtagbar aksling, er et tungtveiende argument til fordel for Kindernay XIV. 

 

Men jeg har etpar bekymringspunkt. Det ene er at navnet Kindernay bare ber om syrlige ordspill. Det andre er at fabrikanten her oppgir tre planetgir, mot seks for Rohloff. Gir selvfølgelig en vektreduksjon, men det er ikke hele historien.

 

I motsatt ende av skalaen finner vi f.eks. krankgiret Effigear, som har et sett tannhjul for hver girutveksling. Brute force, men gir til gjengjeld samme (lave) tap igjennom giret for hver eneste girutveksling, siden kraften ikke må gå igjennom et varierende antall planetgir. Husker ikke detaljene, men der er av denne grunn enkelte girutvekslinger på Rohloff som ikke er spesielt gunstig. 

 

http://www.effigear.com/copie-de-presentation 

https://static.wixstatic.com/media/a380a7_9e59d2ff5a0094b042783313d2c8b704.png/v1/fill/w_453,h_564,al_c,usm_0.66_1.00_0.01/a380a7_9e59d2ff5a0094b042783313d2c8b704.png

• http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/04/Effigear-belt-drive-gearbox-bike-14-600x400.jpg

 

Om vi sammneligner med Pinion sitt tilsvarende krankgir P1.18, så ser vi at på dette giret er der i minimum fire kranser i inngrep for hvert enkelt gir. Og sånn kan vi fortsette. There is no free lunch...

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott med innovasjon på girsystemer til sykkel, og dette (attpåtil norsk!) ser ut til å ha mange fordeler fremfor tradisjonelle kjedegir. Jeg leste om dette på terrengsykkel.no(?) for en tid siden, og hverken der eller nå i TU finner jeg noe om effekttap. En veltrent syklist er i stand til å "tråkke" en 200-300 Watt i "cruise" fart, under konkurranse kanskje en 300-400 Watt, i korte intervaller opp mot 800-1200 Watt (sikkert mange som vil diskutere disse tallene men de er iallefall "i nærheten"). Jeg mener å ha lest at et vanlig sykkelkjede kan ha et effekttap på rund 20-25 Watt, under helt optimale forhold (godt smørt, ikkeno "smuss") ned mot 5 Watt. Hvor stort er tapet på Kindenays system?

Hvordan er effekttapet i gir+kjede sammenlignet med elektrisk overførsel fra pedalene med generator + navmotor? (Uten batteri-assistanse da det begrenser lovlig effekt)

Som en tommelfinger regel kan man trekke fra 2% for kvar flate tanhjuls overføring, mer er det hvertfall ikke.

Skulle gjerne kjøpt dette navet, men bare å kjøpe det for å plukke det søndt og studere blir for dyrt. Og død er eg før noen av deise blir kaputt, billige å studere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

...og de fleste tåler ikke dreiemomentet fra en elektrisk motor. Jeg antar at el-versjonen til Kindernay tåler de ca. 70Nm dreiemoment en Bosh/Yamaha/Shimano motor leverer. Det jeg lurer på er om den tåler de 160Nm som en ettermontert Bafang BBSHD leverer. 

160 Nm... Du verden. Mer enn de fleste motorsyklene i verden.

Skal du ha motorsykkelmoment, så må du ha motorsykkeldeler for overføring av de kreftene.

 

Ikke helt rettferdig sammenligning. Selv om dreiemoment er dreiemoment. Som kjent er motoreffekt gitt som dreiemoment ganger turtall, som etter litt omregning av enheter betyr at "Pwr =  0.105 * Nrpm * Trq" Så 160 Nm ganger normert 70 tråkk per minutt på kranken betyr at motoren må være på 1,17kW. Bafang oppgir sine største krankmotorer til 1kW. Antatt spisseffekt. Stipulerer altså  en avrulling av dreiemoment mot turtall.

 

Der er en kraftig nedgiring mellom motor og krankarmene/-kransen. Det er denne nedgiringen, ikke så mye motoren, som er å takke for dette voldsomme dreiemomentet. Baksiden av den medaljen er at man da aldri får opp særlig mer som de normerte 70 RPM, eller tråkk i minuttet. Men innenfor dette turtallet er dreiemomentet likevel noenlunde reelt. Bemerk at en motorsykkel starter på 800 RPM. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...