Gå til innhold

ANNONSE: Du trenger bare elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

'Noe kostbar' er en underdrivelse. En ny Tesla starter på 584' mens nye Zoe koster 229'. 155% dyrere altså. Det er ikke tvil om at Model S har bedre plass og en mye bedre ladeløsning men NDEC-rekkevidden er faktisk lik..

 

Kan du leve med liten plass og svak ladeløsning så gir nye Zoe deg *mye* rekkevidde for penga og det er vel egentlig der fokus bør ligge all den tid vi kun har *to* modeller med bra rekkevidde på norske veier i dag.

Lenke til kommentar

'Noe kostbar' er en underdrivelse. En ny Tesla starter på 584' mens nye Zoe koster 229'. 155% dyrere altså. Det er ikke tvil om at Model S har bedre plass og en mye bedre ladeløsning men NDEC-rekkevidden er faktisk lik..

 

Kan du leve med liten plass og svak ladeløsning så gir nye Zoe deg *mye* rekkevidde for penga og det er vel egentlig der fokus bør ligge all den tid vi kun har *to* modeller med bra rekkevidde på norske veier i dag.

 

Klart den er mye dyrere, men det er jo ganske normalt for en bil i en større klasse. Poenget var at zoe ikke er nok til å parkere dieseldyret, det blir og er for de fleste en bil nr to

Lenke til kommentar

Poenget er at nye Zoe har hevet terskelen betydelig for hva en rimelig elbil kan brukes til.

 

Plassmessig er den selvsagt for liten når du skal ha med deg kjerring, 1,7 barn, barnevogn, hoppestokk og golden retriever men for små familier er bilen stor nok. Spørsmålet blir da hvor ofte du kjører så langt at du vil plages med dårlig rekkevidde/ladehastighet. Gitt en ladepause og lading på destinasjonen er 40 mil greit oppnåelig med nye Zoe uten å tøye tålmodigheten for langt. Ikke nok til bilferie men nok til helgeturer til hytta.

Lenke til kommentar

Poenget er at nye Zoe har hevet terskelen betydelig for hva en rimelig elbil kan brukes til.

 

Plassmessig er den selvsagt for liten når du skal ha med deg kjerring, 1,7 barn, barnevogn, hoppestokk og golden retriever men for små familier er bilen stor nok. Spørsmålet blir da hvor ofte du kjører så langt at du vil plages med dårlig rekkevidde/ladehastighet. Gitt en ladepause og lading på destinasjonen er 40 mil greit oppnåelig med nye Zoe uten å tøye tålmodigheten for langt. Ikke nok til bilferie men nok til helgeturer til hytta.

 

Joda helt enig at det er en fin småbil, for all del. Det er kjempe bra. Men det er urealistisk å si at dette er en bil folk kan bruke som hovedbil, klar for noen går det helt fint men det blir upraktisk for de fleste. I tillegg er det veldig problematisk med at den ikke er lagt opp med DC lader. 

Lenke til kommentar

En kjapp titt på ssb.no antyder at *flertallet* av landets husholdninger er enten enslige, barnløse par eller aleneforsørgere. Hvis vi ser på hva slags biler som selger best i Europa så er det nettopp små- og mellomstore biler. Zoe er antagelig stor nok for 'de fleste'.

 

Litt forenklet kan vi si at mens gamle Zoe holdt til hverdagskjøring men ikke til helge- og feriekjøring, så vil nye Zoe holde til hverdags- og helgekjøring men fortsatt ikke til feriekjøring. Hvis du uansett bruker fly i stedet for bil i ferien så er nye Zoe bra nok.

Lenke til kommentar

En kjapp titt på ssb.no antyder at *flertallet* av landets husholdninger er enten enslige, barnløse par eller aleneforsørgere. Hvis vi ser på hva slags biler som selger best i Europa så er det nettopp små- og mellomstore biler. Zoe er antagelig stor nok for 'de fleste'.

 

Litt forenklet kan vi si at mens gamle Zoe holdt til hverdagskjøring men ikke til helge- og feriekjøring, så vil nye Zoe holde til hverdags- og helgekjøring men fortsatt ikke til feriekjøring. Hvis du uansett bruker fly i stedet for bil i ferien så er nye Zoe bra nok.

 

Det sier ingenting om den selges som hovedbil eller bil nummer to. Jeg sier ikke at den ikke vill selge, tvert i mot så tror jeg den vill gjøre det veldig bra. Men som bil nummer en for folk flest har jeg ikke tro på. Men for all del, jeg kan ta fryktelig feil :)

Lenke til kommentar

 

 tillegg er det veldig problematisk med at den ikke er lagt opp med DC lader. 

 

Det ryktes at den skal få det om ett års tid.

Da blir den meget bra med 22 kw AC og 50 kw DC, er bare ulempen med IT nett igjen da.

 

 

Ja var vell noe krøll med standarden de har valgt, finnes vell ingen stasjoner med den i Norge eller noe slikt? Husker ikke i farten. Men med CCS eller noe slikt og gjerne kapasitet for mer enn 50kW så blir dette en vinner om en ikke trenger stor bil. Dette med IT nett har de vell fikset for lengst, er vell zaptec som lager elektronisk omformer for de?

Lenke til kommentar

Nøkkelen er rask lading av et stort batteri, derfor er det dumt å kjøpe Zoe! Renault lovde de skulle bygge ut 43 kW-nettet, det gikk de tilbake på. Skikkelig dårlig gjort for tidlige Zoe-kjøpere. At de kommer med et 41 kWh batteri er ikke så verst, men at de kun har 22 kW AC-lading er en kjempeblemme av Renault som kommer til å senke modellen. På hver eneste ladestasjon kan du da stå i timesvis for å lade mens Leafer og Golfer suser forbi på 50 kW DC.

Lenke til kommentar

 

Komisk at de fremhever dette siden de har en av de tregeste lademulighetene av alle produsenter

 

Nøkkelen er rask lading av stort batteri

 

 

Jeg er ikke helt oppdatert på dette. Det står at den har hurtiglading, men er denne markant tregere enn konkurrentene?

Lenke til kommentar

 

 

Komisk at de fremhever dette siden de har en av de tregeste lademulighetene av alle produsenter

 

Nøkkelen er rask lading av stort batteri

 

 

Jeg er ikke helt oppdatert på dette. Det står at den har hurtiglading, men er denne markant tregere enn konkurrentene?

 

 

Den kan ikke lade med likestrøm, altså den vill ikke kunne bruke noen av hurtigladerene. Den kan lade på AC kontakter opp til 22kW, samme som de eldre tesla'ene med oppgradert lader. Dvs at det vill ta 2-3 timer å fulle opp, om man kommer over en 22kW kontakt. 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt oppdatert på dette. Det står at den har hurtiglading, men er denne markant tregere enn konkurrentene?

 

Ja, en av de tregeste på markedet pr nå, t.o.m. tregere enn første generasjon Zoe. Den kan maks lade med 22 kW vekselstrøm, det er det til og med mulig å installere hjemme. eGolf, Leaf, Kia Soul og den kommende Opel Ampera-e kan alle lade med 50 kW likestrøm, altså mer enn dobbelt så raskt. De fleste stasjoner som bygges ut har både 50 kW likestrøm og 22 kW vekselstrøm, så du får ikke noe bedre dekning med Zoe, kun lengre ladetid eller kortere ladet rekkevidde pr spisepause, avhengig av hvordan man ser det.

 

Tesla er fremdeles uten sidestykke med 135 kW likestrøm.

Lenke til kommentar

Burde de ikke oppgitt rekkevidde etter både NEDC og EPA, forresten? EPA er vel mer realistisk? Vet noen EPA-tallet for denne bilen?

 

Har ikke sett det publisert, men erfaringsmessig er forskjellen mellom 30 og 40% - noe som sier hvor tullete NEDC er. EPA er rimelig realistisk, så kanskje 260-280 km er realistisk rekkevidde for Zoe. Noe som er ganske bra. Men premisset for denne reklameartikkelen, 11 dager / 400 km, er jo bare tøv.

Lenke til kommentar

NEDC tallet er 400, Renault sier 300 i 'vanlig' bruk. Hva som er vanlig varierer selvsagt. For min egen del vil jeg bli overrasket hvis den rekker 20 mil i 110km/t i kaldt vær. Motsatt så er det sikkert ikke vanskelig å oppnå 35+ mil ved tørr vei, overskyet og 15 grader i 80km/t..

 

Ladehastigheten er svak, hadde Renault gitt denne en DC lader på 80kW så hadde de satt en standard andre måtte følge. Hvorfor de har valgt det bort aner jeg ikke men mistenker at det er en blanding av økonomiske og markedsmessige årsaker. Å kun oppgradere batteriet er enklere og billigere enn å legge til skikkelig DC-lading. Dessuten så kan det hende at de sparer kraftig DC-lading til en kommende modell..kan jo håpe på en elektrisk Megane med stort batteri og kraftig DC-lader (50kWh/100kW)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...