MoreGain Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Må si at jeg er litt forvirret her.For 6 måneder siden tok jeg en test på Elixia med en InBody720 maskin, og har kjørt med trening regelmessig. I gjennomsnittet 4 ganger i uka.Det var hovedsakelig styrketrening. Må si at jeg føler meg mye sterkere, og har opplevd progresjon på hvor mye jeg kan løfte, og følte meg bra om resultatene. Har også gått ned i vekten, men når jeg tok samme test 6 måneder senere, så viser det seg (til min sjokk) at jeg har ikke gått ned i fettprosenten, men har istedet gått ned i muskelmassen. Må si at jeg skjønner ikke hvordan dette går an. Er det ikke logisk å få mer muskler når man kjenner at man kan løfte mer over tid. Kan hende jeg tar feil men er åpen for teorier/forklaringer.Dette er fra April i år: Dette er fra Oktober i år:Setter pris på tilbakemeldingen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Det er derfor man KAN holde seg unna slike maskiner. De viser ikke veldig nøyaktige resultater enkelt og greit. Et glass vann meer før den siste avlesningen, i forhold til den første, vil kunne måles som fett for maskinen. Et høyere inntak av salt mat eller høyt karb-inntak i uken før testen vil også kunne gi samme feilresultat, da grunnet mer vann i kroppen. Kjøp deg en fettklype. Koster vel 200kr og "oppskrift" på hvordan den fungerer. Ellers - bruk speilet. Ta et formbilde en gang i måneden. Funker som fjell. Lenke til kommentar
MoreGain Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Takk. Skal definitivt vurdere å kjøpe den der! Jo, det kan hende at resultater kan være litt off da jeg har drukket litt vann før jeg tok testen, samt at den første var tatt rett etter at jeg kom hjem fra jobben. Endret 28. oktober 2016 av MoreGain Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Forløpet må være KLIN LIKT innfor ALLE testene om du skal noe som helst håp om å kunne jevnføre resultatene. Maten dagene i forveien, væskeinntaket i forveien, klokkeslett, gikk du på toalett ved begge testene? Til og med stressfaktor spiller inn på slike tester. Høyt stress på jobb/skole gjør kroppen mer anspent i muskelatur osv... Altså det er så lite som skal til for at resultatet blir helt på bærtur at det ikke er verdt pengene. Helt bortkastet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Støttes. Disse maskinene er veiledende selv om det er gjort det som er mulig for å knappe inn feilmarginene mest mulig Lenke til kommentar
MoreGain Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2016 Dere har mange gode poeng. Antar at old school måling er nok best. Takk for de gode rådene. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Må si at jeg er litt forvirret her. For 6 måneder siden tok jeg en test på Elixia med en InBody720 maskin, og har kjørt med trening regelmessig. I gjennomsnittet 4 ganger i uka. Det var hovedsakelig styrketrening. Må si at jeg føler meg mye sterkere, og har opplevd progresjon på hvor mye jeg kan løfte, og følte meg bra om resultatene. Har også gått ned i vekten, men når jeg tok samme test 6 måneder senere, så viser det seg (til min sjokk) at jeg har ikke gått ned i fettprosenten, men har istedet gått ned i muskelmassen. Må si at jeg skjønner ikke hvordan dette går an. Er det ikke logisk å få mer muskler når man kjenner at man kan løfte mer over tid. Kan hende jeg tar feil men er åpen for teorier/forklaringer. Altså, har du gått ned i vekt og mistet like mange prosent fett som du har gått ned i vekt, vil fettprosenten være den samme. Har du lagt til muskler vil muskelprosenten være høyere. Det gjelder jo i forhold til den totale vekten. Har du trent styrke finner jeg det egentlig litt merkverdig at du har gått ned i vekt, med mindre du var feit og har mistet mye fett samtidig som du har lagt på litt muskler. Altså, muskler veier jo mer enn fett.. Uansett må du også ta en titt på målemetoden, det er få metoder som er helt presise når fett måles. Apropos mer eller mindre muskler er det relativt. Har du kun trent curls og fått større biceps må du huske at biceps er en relativt liten muskel. Da kan det hende du har mistet muskelmasse fra større muskelgrupper som lår, rumpe, mage. Men det kommer selvsagt helt an på treningen. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 (endret) Altså, har du gått ned i vekt og mistet like mange prosent fett som du har gått ned i vekt, vil fettprosenten være den samme. Har du lagt til muskler vil muskelprosenten være høyere. Det gjelder jo i forhold til den totale vekten. Har du trent styrke finner jeg det egentlig litt merkverdig at du har gått ned i vekt, med mindre du var feit og har mistet mye fett samtidig som du har lagt på litt muskler. Altså, muskler veier jo mer enn fett.. ...mistet like mange % fett som du har gått ned i vekt... Synes du det er merkelig at folk som trener styrke reduserer kroppsvekten når de er i kcal-underskudd? Om TS har vært usedvanlig heldig, eller har fått ekstremt dedikert oppfølging vil han i beste fall ha vedlikeholdt muskelmassen han hadde da han startet treningen siden han har ligget i energiunderskudd. Jeg sier ikke at det er umulig å bygge masse ved underskudd. Men det bør være en god del genetikk inne i bildet. Samt ekstremt dedikert trening + kosthold + oppfølging. Endret 28. oktober 2016 av Countryman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå